Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

prosenten försviner

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
H B
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 02, 2012 21:20

prosenten försviner

Inlägg av H B »

hej brygga vänner jo nu har jag kört en sats och blandade ner den till 45% innan kolningen jag aktiverade kolet med ca 5 litte vatten först när jag hade kolat den så var den på( 28% fan) kan det beror på att där ja kola är minus grader i det rumet ca 2 till 10 grad mvh h b
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: prosenten försviner

Inlägg av Blådåren »

Första frågan jag måste ställa, hällde du bort dom 5 litrarna vatten innan du sparade resten av spriten?.

Att mätaren visar lite fel kan bero på att den oftast är kalibrerad i 20c , men enda sättet att veta är ju att kolla den i rent vatten i rätt temp, då vet man fel-marginalen !.
Att det kan sjunka 3-4% är nog normalt , men detta låter mer än konstigt, låter som den blivit mer utspädd( därav frågan om vattnet) .

Hur stor var satsen du hällde i ??.

Att "aktivera" kol genom att bara hälla på vatten är inte så effektivt om man ska vara helt ärlig, bättre isf att ha kolet i en bytta och hälla kokande vatten på det, vänta nån minut ,hälla av vattnet, upprepa 2 ggr, sen skopa i kolet blött i röret med blockerat utlopp så att det inte bildas luftfickor.
men hur man gör i detalj står beskrivet i pdf:en högst upp ! :)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster