Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
H B
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 02, 2012 21:20

Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av H B »

hej mina brygga vänner när man renar spriten i genom kolet så får jag mäd en masa små flugor i min rena sprit som jag ej vill ha där jag har försökt med radar funkar ett par dagar sen är det lika dant slang den sista bitten på kol röret till dunk i jenom ett lock som pasar till dunken med ren sprit i men en då så flugor vad gör man snäla hjälp mej
stilton är duktig på deta om råde
ps jag har dyslexsi så ha förståelse för min stavning
men bräna bränvin kan jag
Heavy
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor apr 19, 2012 13:16

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Heavy »

De låter ju som att det inte är tätt mellan locket och slangen efter kolröret.
Jag har aldrig fått med något i spriten och har bara så de droppar ner i dunken utan slang genom lock. Har haft dörrar och fönster öppna under tiden oxå vissa gånger. Jag kolar med uppifrån och ner metoden.
Ragdalf
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 10, 2012 10:46
Ort: Värmlands skogar

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Ragdalf »

du skulle ju kunna prova att försöka locka dem till något annat.
ex ställa en kopp med lite honung bredvid allt
Heavy
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor apr 19, 2012 13:16

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Heavy »

Du menar alltså att flugorna tar sej igenom kolet till spriten?
Stoppa i ett tätare filter slutet på kolröret så dom inte kommer igenom.
Om flugor tar sej ner i spriten känns det som att kol kan följa med oxå.
Vad har du för filter under kolet? Jag har kört med både kaffefilter och filterpapper, funkade ypperligt båda varianterna.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Andy »

Heavy skrev:Du menar alltså att flugorna tar sej igenom kolet till spriten?
Stoppa i ett tätare filter slutet på kolröret så dom inte kommer igenom.
Om flugor tar sej ner i spriten känns det som att kol kan följa med oxå.
Vad har du för filter under kolet? Jag har kört med både kaffefilter och filterpapper, funkade ypperligt båda varianterna.
Han menar nog att de flyger rakt ner i det öppna kärlet / dunken som han plockar upp den renade spriten i. Ifall de flyger genom kolet och sen ner i den så är flugorna antagligen väldigt små... eller så har han grillkol i röret.

Det du kan testa är att försluta uppsamlingskärlet. Så slangen från röret går in i dunken och är försluten med någon packning och sedan så kan du installera ett jäsrör på dunken så luften kan komma ut
Senast redigerad av Andy, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av latmasken »

Frågan är ju varför de gör det, flugor brukar väl inte dras till sprit? Om det handlar om bananflugor så brukar de vad jag förstått dras mot ättika/vinäger. Så det kan ju vara en indikering på att spriten kanske inte är så bra....
Heavy
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor apr 19, 2012 13:16

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Heavy »

andy skrev: Han menar nog att de flyger rakt ner i det öppna kärlet / dunken som han plockar upp den renade spriten i. Ifall de flyger genom kolet och sen ner i den så är flugorna antagligen väldigt små... eller så har han grillkol i röret.

OT: Det du kan testa är att försluta uppsamlingskärlet. Så slangen från röret går in i dunken och är försluten med någon packning och sedan så kan du installera ett jäsrör på dunken så luften kan komma ut
Jag fick detta PM efter första svaret:
hej jag har så tät i mellan slang och rör så jag få använda litte våld för att få ner slangen i genom locket
Jag fattar det som att flugorna måste följa med genom kolning eller vara i uppsamlingskärlet sen innan..?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av savonit »

Flugorna fanns redan i duken innan spriten?
Heavy
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor apr 19, 2012 13:16

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Heavy »

savonit skrev:Flugorna fanns redan i duken innan spriten?
Det känns som det enda logiska. Annars ska dom vara jävliga simmare om dom tar sej igenom kolet :wink:
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Winemaker »

Jag antar att spriten från kolningsanlæg kommer ut genom en slang fex på 8 mm - om spriten avtappas direkt in i en petflaske med skruvlock där du har borrat ett hål på 8 mm, kommer bananfluga inte ned i flaskan ! - fluerne kan umuligt passere gennem kolet
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Bozo »

Antingen trollar du eller så var flugorna i dunken, flaskan sedan tidigare. Kan också vara staten som i sin desperata jakt på hemmbrännare planterat ägg från supermuterade bananflugor i allt aktivt kol som säljs. När spriten kommer i kontakt med äggen kläcks flugorna och hamnar i spriten så den blir osäljbar :thumbup:
Ragdalf
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 10, 2012 10:46
Ort: Värmlands skogar

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Ragdalf »

Bozo skrev:Antingen trollar du eller så var flugorna i dunken, flaskan sedan tidigare. Kan också vara staten som i sin desperata jakt på hemmbrännare planterat ägg från supermuterade bananflugor i allt aktivt kol som säljs. När spriten kommer i kontakt med äggen kläcks flugorna och hamnar i spriten så den blir osäljbar :thumbup:
Hahah kan nog vara så:P
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Blådåren »

Jamen...., det är ju därför det finns VM-E-ARC med thors hammare såklart!!, då behöver man ju inte kol :wink: .

Fast enligt vad jag hört av en kompis pappas arbetskompis på " rumour.com" så har dom börjat plantera in DNA-baserade flugor i superjästen, dessa jäklar överlever dessutom i temperaturer överstigande 99c...
Sprit löser mycket, men inte problem..
kingriver
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 23, 2012 23:52
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av kingriver »

fick också massa flugor från mitt kol men inte i spriten
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Flugor i spriten efter kolning, är det möjligt ?

Inlägg av Bozo »

Kinesiskt kol gjort av brända flugor?
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster