Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel och effektiv kolrening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

Mine herrer m/k: kanon - tack för kvalificerade svar.
Jag kommer att bygga en sådan konstruktion.
Som nämnts använder jag superplastis som producerar 10 L sprit 41% per batch baserat på 27 L mäsk 19%. Jag dropper torvkol och kommer att försöka med stenkol - jag rapportera resultatet asap
På gång:
23 liter brown ale + 23 liter IPA + 46 liter äppelvin + lite med R2D2 ...!
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

mr stillton:
jag kommer nu att börja bygga en nerifran med 2 rör på 85 cm och inner diameter 35 mm, det är förmodligen lämpligt til 1,7 liter stenkol. stämmer det?
(Jag har 2 rör varje 1 meter men kommer förkorta dem till 85 cm)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

Winemaker skrev:mr stillton:
jag kommer nu att börja bygga en nerifran med 2 rör på 85 cm och inner diameter 35 mm, det är förmodligen lämpligt til 1,7 liter stenkol. stämmer det?
(Jag har 2 rör varje 1 meter men kommer förkorta dem till 85 cm)
ja, det blir ju ca 1,64 liter, så det borde väl bli ungefär.
du kan ju kapa det andra röret efter att du fyllt med kol om du vill ha mer exakt.
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

thanks - good thinking - will do that and shall report back in due course
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

Jag har nu för första gången renat nerifrån och upp i 2 x 1 meter rör 40 mm. Det fanns inte några läckor alls, men jag anvendet också nya slangar.
Slangar måste vara transparent så att man kan se evtuelle luftbubblor och tryck ut bubblorna.
Jag använde ca. 2,3 liter stenkol att fylla 2 rör. När röret är fyllt med kol och etanol är etanotel ca. 1,9 liter, och det är bra att veta när man trycker ut sista etanolen med vatten!
60 droppar per minut vilket motsvarar 80 ml per timme är bra.
Jag kolede 9 liter etanol och 7 liter var ganska OK, de sista 2 liter skall koles igen, jag tror inte att jag har använt den bästa kol: Norrlandskol Chemviron 0,43 till 1,7 mm. Det måste finnas en bättre produkt?
Nippel på hink är från avdelning för komprimerad luft!
I de 2 hålen ovan rören kan placeras tratt vid påfyllning röret med vatten och kol. Tack till mr stillton för goda råd och vägledning
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Winemaker, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

ser bra ut. om du vill klämma ur det sista som kolet har att ge, så kan du ju fylla på nytt kol i det vänstra röret, och sen koppla om så det högra röret ligger först.
vet inte hur mycket det kan ge när man kolar så pass långsamt, men det kan ju vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

tack för det snabba svaret - jag gör nästa gång
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

En liten kommentar.

Varför har du flaskan/dunken som spriten hamnar i på golvet? Den behöver ju inte vara lägre än hinken som spriten kommer från. Att ha den nedanför rören innebär ju att häverteffekten kommer att "suga ut" spriten ur rören.

Jag skulle ha tagit bort en av de gröna backarna och sen ställt dunken på bänken. Då stannar allt när nivån i slangen från hinken till första röret hamnar på samma nivå som spriten i dunken.
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

God observation!
Det är en snabbt byggnad jag har gjort.
Vad kan inte ses på bilden är att eksit slang bare går 3 cm ner i flaskan och därför inte kommer i kontakt med slutprodukten.
Eksit-slang går in i flaskan genom ett borrat hål i en röd skruvlock, och är sålunda fixerad.
Dessutom justeras eksit flow med en mini klämma till 1 dropp per sekund, vilket motsvarar 80 ml ​​per timme. Se foto med blow up af details.
Guidance: avstånd från toppen av kol rör till botten av hink har varit permanent 46 cm.
Anyway, jag följer ditt råd och justera design.
Tack för en bra och relevant kommentar.

Bild
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

vet inte om slangen jag använde kanske var lite grövre, men där blev det aldrig någon häverteffekt, slangen var hela tiden fylld av luft. spriten rann efter kanten. jag justerade bara hastigheten genom att justera höjden på hinken med råsprit.
charger
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis feb 07, 2012 14:49
Ort: Där jag finns

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av charger »

Jag kör uppifrån och ner och har svårt att tro att det skulle läcka nere i botten. Jag använder Andywrap runt det hela och det sitter stenhårt, enkelt att ta bort sen då det bara är flastfilm
Signatur:
Fliz
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis dec 08, 2009 6:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Fliz »

Nu har jag byggt en test konstruktion. Det var för att kolla om jag hade något läckage. Jag har inte i något kol eller sprit för den delen heller. Höjden på tratten är 30 cm ovan röret.

Efter kört igenom ca ½ liter så stannade allt av. Tratten och röret är fullt och inga läckage. Jag har ett filter i var ände av röret men det händer inget.

Är det så att man bara kan använda sig av bomull och inte filterpapper? eller är det nått annat jag kan ha missat?
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

är du säker på att det inte finns någon luft i slangen?
Fliz
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis dec 08, 2009 6:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Fliz »

Jag kan inte se att det ska finnas något vattenlås eller liknande. Jag får riva isär det i kväll och kolla om jag kan se nått. Kanske kan vara placeringen av filter och galler i minitrattarna.

Uppdatering
Nu var jag och kollade mitt bygge. Och jag fann att filterpapper och det lilla filtret gör att det slår lock på det hela. och inget vatten kommer igenom.
Det är detta fenomen som andra kanske stött på, när de säger att det går långsamt alt. inte droppar alls.

När jag bytte till bomull så försvann problemet. Så jag tyder detta till att under-upp funkar inte med filterpapper då det blir för litet tryck. Och bomull är det man ska satsa på.



Uppdatering 2
Nu har kört skarpt ca 10 l. Jag har satt tratten på ett halvmeter rör som går nedanför översta delen av kolröret. Vilket funkade bra när missade fylla på, då stannade det av och jag kunde hälla på och det startade utan problem.
För mig så funkar det bra efter jag bytt från filterpapper till bomull. Och eldvattnet smakar riktigt gott.

Uppdatering 3 Bild


Bild
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Hajen »

Tänker garanterat bygga en sån här anordning när jag kommer igång, verkar kanon!

Är det någon som har exakt mått på hur långt PP-röret måste vara för att svälja 1.7L aktivt kol? Är det 1.5m som beskrivningen säger? Verkade lite vagt där.

Är också nyfiken på om någon vet hur mycket vätska röret sväljer, när det är fyllt med kol?

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster