Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel och effektiv kolrening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Om ID på röret är 36mm så får jag längden på röret till 1,67m. Kapade själv till 1,5m utan att räkna själv och det var ganska mycket kol som inte gick i. Takhöjden i min källare tillåter inte mycket mer men jag tror att jag ska göra ett nytt rör och sätta det något diagonalt, kan mycket väl vara värt mödan.
Hur mycket vätska som ryms i mitt rör vet jag inte än men hoppas kunna ge ett svar under eftermiddagen... :wink:
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

Jag har 2 rör vardera 1 meter och 40 mm diameter och använder totalt 1,7 liter stenkkol. när jag trycker ut sista sprit måste användas ca. 1,6 liter vatten och så er det slut med sprit
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Hajen »

Winemaker skrev:Jag har 2 rör vardera 1 meter och 40 mm diameter och använder totalt 1,7 liter stenkkol. när jag trycker ut sista sprit måste användas ca. 1,6 liter vatten och så er det slut med sprit
Oj så det diffade så mycket...

Så om jag fattar rätt så går det nerifrån-upp i första röret och uppifrån-ner i andra röret?

Tack för alla svaren Winemaker!

Edit: Hittade bilderna! :)
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

yes - nerifrån-upp och uppifrån ner

se här:

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... ht=#132449


Det är bullshit jag har skrivit:

Rör nr 1 nerifrån och upp
Rör nr 2 nerifrån och upp

Jag beklagar mitt misstag - men slik är det ;) -

sorry. 29 aug 2012
Senast redigerad av Winemaker, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Andy »

Hejsan. Jag har inte lust att läsa varenda sida i den här tråden för att möjligtvis få svar på min fråga, inte just nu iallafall.
Frågan: 10 Liters-hink med lock . Ska locket sitta på hinken under reningen? Måste man göra ett lufthål eller något isåfall?
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

Om din Hink med rå sprit alkohol är 100% tät kan spritten inte komme ut ur hinken.
for att förhindra bananflugor och slikt bör vara en lock på hinken som inte är helt lufttät
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Andy »

Winemaker skrev:Om din Hink med rå sprit alkohol är 100% tät kan spritten inte komme ut ur hinken.
for att förhindra bananflugor och slikt bör vara en lock på hinken som inte är helt lufttät
tack så mycket.. som jag antog då. Man kan ju köra med ett "omvänt vattenlås"
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

he he - ja eller ett "halvt hål" ;-)
Användarvisningsbild
pompe2
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis feb 07, 2012 1:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av pompe2 »

Tackar för en bra konstruktion nu oppskruvad o klar i garderoben ser det så vackert o stealth ut så jag blir nästan rörd om man jämför med mitt första försök.
flask_zps01c35114.jpg
roret_zpsfd38a570.jpg
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Winemaker »

Jag tillåter mig att tro att undersidan av behållaren med råalkohol måste vara över toppen av dit rör - annars kommer det inte att fungera ......

men det ser elegant ut
På gång:
23 liter brown ale + 23 liter IPA + 46 liter äppelvin + lite med R2D2 ...!
Håkanmild
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: ons dec 19, 2012 15:17

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Håkanmild »

stillton skrev: Kolet räcker till ca 10-15 liter normalskitig sprit, eller ca 5 liter riktig skitsprit. Eller ca 100 liter drickbar sprit från en bra kolonnbrännare som bara behöver putsas av lite för att bli perfekt.
Räknas 40% på vanlig mäsk från en plastbrännare som skitsprit eller? Jävligt bra guide!
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

Hur får ni bra tätning mellan slang och röravslut? Lindar ni med gängtejp eller har ni nåt annat knep. Tänkte införskaffa gängtejp i veckan men finns bättre förslag så kom gärna med dessa.

Jag tycker att det är mer eller mindre hopplöst att få nerifrån och upp-metoden att hålla riktigt tätt. Men för att slippa passa skiten hela tiden så att det inte går torrt så vill jag ändå få det att funka. Jag har byggt en anordning som många andra här, med två rör bredvid varandra. Nerifrån och upp i båda. Problemet är ju bara att man får dubbelt så många av dessa förbannade kopplingar som skall hålla tätt.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

Fått det hyfsat tätt nu. Nu kommer nästa problem.

Jag kör som sagt enligt principen nerifrån och upp med två parallella rör. Detta fungerar icke. Jag har en vattenpelare på minst en halv meter och detta orkar inte att trycka igenom vattnet. Jag vill inte gärna ta hål i bjälklaget i huset för att öka vattenpelaren så denna konstruktion ryker nu.

Jag funderar på att köra första röret uppifrån och ner, sen andra röret nerifrån och upp. Detta minskar motståndet och jag kommer nog att kunna trycka igenom det.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

Min lösning blev att första röret är uppfrån och ned och andra röret är nedifrån och upp. Allt som allt blir det alltså ett U. Nu går det att trycka igenom spriten och jag kan justera hastigheten genom att höja och sänka kärlet. Alternativt kan jag höja och sänka rören, eller både och.

Detta är så mycket bättre än mitt gamla system med bara tratt längst upp och strypning längst ned för att justera flödet. Man var alltid lite nojig om den skulle gå torr. Det gör såklart inte min "U-renare" pga fysikens lagar. Den tar också mindre plats. Den gamla gick precis att använda i källaren med 2,10 till tak. Med andra ord lättare att gömma undan också.

Hur fan folk får två rör eller fler att fungera med bara nedifrån och upp-metoden är för mig en gåta. Men skit samma, jag är mer än nöjd med min konstruktion.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Jag tror du hade för lite tålamod när du körde bägge rören nerifrån och upp. Det SKA gå långsamt, det är liksom hela poängen. Det är kontakttiden med kolet som är det viktiga, inte hur mycket kol spriten passerar.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster