Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel och effektiv kolrening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

latmasken skrev:Jag tror du hade för lite tålamod när du körde bägge rören nerifrån och upp. Det SKA gå långsamt, det är liksom hela poängen. Det är kontakttiden med kolet som är det viktiga, inte hur mycket kol spriten passerar.
Japp, jag är medveten om att det ska går väldigt långsamt. Men står det helt stilla under en hel natt så är det liksom lite för långsamt. Jag är nöjd med min U-konstruktion där jag minskade motståndet men ändå har möjlighet att reglera flödet genom att höja och sänka kärlet med fulsprit. Torrt kan det inte gå heller.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

bonkeman skrev:
latmasken skrev:Jag tror du hade för lite tålamod när du körde bägge rören nerifrån och upp. Det SKA gå långsamt, det är liksom hela poängen. Det är kontakttiden med kolet som är det viktiga, inte hur mycket kol spriten passerar.
Japp, jag är medveten om att det ska går väldigt långsamt. Men står det helt stilla under en hel natt så är det liksom lite för långsamt. Jag är nöjd med min U-konstruktion där jag minskade motståndet men ändå har möjlighet att reglera flödet genom att höja och sänka kärlet med fulsprit. Torrt kan det inte gå heller.
det är som du skrev tidigare avluftningen som blir ett problem med en sån lösning. man måste lufta av i toppen av det första röret, och placera toppen på det andra röret under det första rörets topp för att det ska fungera med "under upp" med två rör i serie.
att köra ett "U" är nog en vettig kompromiss om man måste köra två rör och inte vill krångla till det för mycket.
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av T.Bengtsson »

Spriten blev varm!

Skulle uppskatta input ifrån er andra, kring vad fan som egentligen kan ha hänt med den sprit jag just nu har på rening.

Jag har byggt mig en reningsanläggning som fungerar enligt "nedifrån och upp" principen.

Vid premiärrening så hände det en jäkla skum sak, nämligen att då jag väl slog i sprit och började pressa ur vatten så blev först röret och sedan utloppsslangen varm. Alltså rejält, kännbart varm.

Setupen är som såhär (uppifrån och ned, översta delen är den som spriten först kommer i kontakt med och sen vidare)

Livsmedelsplastdunk
Avzinkningsfri mässingsnippel
Silikon (som tätning)
Biltema båtslang (artnr 15-330)
Avzinkningsfri mässingsnippel
1m 50mm avloppsrör fyllt med aktivt stenkol
Avzinkningsfri mässingsnippel
Biltema båtslang (artnr 15-330)
Uppsamlingskärl

Såhär var processen:

Först tvättade jag kolet genom att koka det några gånger (slog av vattnet allt eftersom och fyllde på nytt)
Sedan tryckte jag ned det blöta kolet i mitt rör.
Sedan slog jag på 3L ~80ºC vatten och lät detta rinna igenom systemet.
Efter detta så väntade jag flera timmar, varpå jag lät åtminstone 6L kallt vatten passera systemet.

Under hela tiden så kom det luftbubblor genom slangen till uppsamlingskärlet. Jag tänkte att antingen så är det trots allt luftfickor i kolet, eller så suger röret in luft i nederkant. Dock läckte röret ingen vätska så jag slog på 3L rumstempererad 50% finkelsprit strippad i vattendestillator.

Det är nu det roliga börjar.

Efter att ungefär 1,5L vatten tryckts ut, så uppmärksammade jag att röret var ordentligt varmt strax ovanför mitten, ej under eller ovan, utan begränsat till ett ställe.

Den varma punkten steg allt eftersom, och så småningom blev skarvmuffen och till sist även slangen varm, hela vägen ner till kärlet där sprit började droppa ut.

Det varma är till största sannolikhet brytpunkten mellan vattnet och spriten i röret.

En annan intressant iaktagelse är att när det väl började tryckas ut sprit i ovandelen av röret så slutade det att komma luftbubblor.

Jag kan fan inte begripa vad som kan ha hänt.

Någonting har alltså orsakat en exoterm reaktion. Det enda som egentligen har hänt är att spriten har passerat ett par olika material (mässing och olika plaster inkl. silikon) innan den slutligen mötte vatten i aktivt kol.

Själva produkten blev mycket bättre, smakar dock av vanilj.

:|
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Det blir varmt när man kolar.
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av T.Bengtsson »

latmasken skrev:Det blir varmt när man kolar.
Oavsett vilken metod man använder, oavsett vilka material man använder?

Du har alltså upplevt detta själv?

Någon aning eller djupare funderingar kring VARFÖR det blir varmt?

Måhända är detta "allmän kännedom", men då jag fram till igår endast besuttit teoretisk kunskap så var jag lyckligt ovetande. Jag har aldrig sprungit på något som säger att processen utvecklar värme och då har jag ändå läst på ordentligt innan jag började. Därför blir man ju orolig/fundersam.

Är det månne Van der Waals krafter som är inblandade på något vis..? :|
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Jag har inte 100 koll på det (eftersom jag inte gör sprit) men vet att jag läst just att "fronten" så att säga blir varm.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Flerpen »

Min första prototyp på en ner och upp.
Det är ca 150 cm 54 rör och resten är 15 rör.
Bilagor
IMAG0255.jpg
IMAG0255.jpg (912.67 KiB) Visad 1765 gånger
Dylan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 19, 2014 15:51

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Dylan »

Kan det vara så att ca 25cm höjdskillnad är för lite för att det ska orka med? Hällde på 3 liter vatten, ca 0.7l åkte sakta igenom och fyllde ca halva röret(1,5m) sen stannade det helt. Lät det stå i 24 timmar men rörde sig inte en mm. Tyvärr finns det inte mer takhöjd för att testa att höja mer så avbröt det.

Hade röravslut från hembryggning med det vita plastfiltret man får med och sedan en bomullsrondell, sen i med kolet, packade det inte mer än att jag knackade lite längs röret.

Tror ni att jag kan ändra något så jag klarar det med denna takhöjden? Funderar på att testa vanlig bomull istället för rondell eller ta bort det vita plastfiltret.. men kan inte se att det skulle göra så stor skillnad. En annan teori jag fick är att eftersom jag hade plastfiltret i så kanske inte bomullen lyckades täcka över hela 40mm och kolet åkte igenom på sidorna och täppte till plastfiltret, men känns långsökt, borde väl ändå hänt någonting fast sakta?

EDIT: Jag gjorde helt enkelt så att jag sågade av 10cm av röret, så nu får jag tillräckligt tryck för att få ingeom allt vatten! Förlorar kanske nån liter reningsmängd men det är ju inte hela världen.
Beast
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 21, 2015 21:00

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Beast »

Har det stor skillnad om man kör 2st rör utv 50mm som blir 105cm för att få 1,67l kol inuti jämfört med utv 40 som kan vara 165cm långa med 1,68l kol? Renar det sämre eftersom rören är kortare och diametern större?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Det är tiden som spriten är i kontakt med kolet som är avgörande.

Sen vet jag inte om risken att man får "kanaler" genom kolet är större vid större rör (d.v.s. att spriten bara rinner genom en del av kolet och står still på andra ställen).

Med nerifrån och upp så slipper man dock såna funderingar, så där borde det fungera. Det är alltså tiden som spriten befinner sig i kontakt med kolen som du ska titta på, inte hur långt eller smalt röret är.
Beast
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 21, 2015 21:00

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Beast »

latmasken skrev:Sen vet jag inte om risken att man får "kanaler" genom kolet är större vid större rör (d.v.s. att spriten bara rinner genom en del av kolet och står still på andra ställen).
Ja det var just det jag tänkte på :unsure:

Edit: Fixade 40mm rör. Ska inom dom närmsta dagarna påbörja bygget av min första nerifrån-uppx2 :thumbup:
Men har en del frågor: Kan man använda sig av all typ av pvc lim? (t.ex tangitlim)
Transparent 15liters hink med lock i pp eller pvc finns att köpa vart? Gert Strand hade slut på denna..
Större betydelse gällande kornstorlek för detta långsamma sätt att kola? Vad använder ni?
Efter första kolningen är gjord borde man väl kunna starta nästa gång med rör nr 2 och ha nytt kol i det andra röret?
Ska dubbelkolla alla inlägg igen för jag tror någon hade räknat ut mängden vatten för att få sista spriten?!

Tack på förhand alla!
Tok
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 16, 2015 22:59

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Tok »

Hallåhallå!

Jag har några n00b-frågor som jag hoppades att någon vänlig själ kunde svara på.

1. Jag tänkte höra om man får samma effekt som nerifrån och upp om man kör uppifrån och ner men stryper flödet med typ en nålventil längst ner? Vilka skulle nackdelarna vara med denna metod?

2.Sen tänkte jag även kolla hur man får ut den sista delen som befinner sig i röret när man kör nerifrån och upp (vända på röret?). Är det någon som har en uppskattning på hur stor volymsandel vätska som befinner sig i ett rör med normalpackat kol? Alltså är det någon idé att försöka få ut det sista.

Mvh Tok
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Nackdelarna har tagits upp många gånger, det finns främst två stora problem:

1. Kolet packar sig så det blir för tätt
2. Det bildas "kanaler" längs väggarna där spriten rinner ner utan att få kontakt med kolet

Med nerifrån och upp undviker man bägge dessa problem, och dessutom problemet med att kolet "går torrt".
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Flerpen »

Man häller på vatten efter att alkoholen sjunkit ner, då trycker det ut alkoholen framför sig.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Omlott »

Mycket bra och intressa tråd. PDF:en i första inlägget rekommenderas varmt.
Snyggt bygge Flerpen!
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster