Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel och effektiv kolrening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

I denna tråd vill jag beskriva ett enkelt och effektivt vis att rena sin sprit.

Råden baseras på vad jag själv har läst, och av egna erfarenheter.

Alla borde i första hand läsa Aktivt kol pdf https://bryggforum.nu/download/upload/ ... vt_kol.pdf
Där beskrivs hur och varför kolrening av sprit fungerar. Att ha denna grundkunskap kommer göra att du själv inser för och nackdelar med olika metoder, och själv kommer förstå varför din sprit blir mer eller mindre ren av din behandling.

Till att börja med vill jag beskriva vilken metod jag själv förespråkar, som jag tycker är en bra balans mellan effektivitet och användarvänlighet. I slutet kommer en sammanfattning över andra populära metoder, som jag själv har provat. Men här är den metod jag själv använder idag:

Kolrör med nerifrån och upp metoden

Anledningen till att jag gillar denna metod är många, men jag nämner några inledningsvis:
Enkelt att fästa upp röret mot väggen, det blir inte tungt och bökigt som när man har en tratt fäst i toppen. Rening underifrån ger bästa resultat. Ingen risk för att kolet går den enklaste vägen genom kolet. Ingen risk för luftfickor. Reningen stannar automatiskt utan att kolet blir torrt. Man behöver inte passa kolningen vilket gör att man kan köra väldigt långsamt under en längre tid. Man kan avbryta kolningen (automatiskt) när som helst och återuppta den när man har mer sprit att rena. Man kan enkelt justera hastigheten genom att ändra höjden på hinken eller kolröret.

Detta behöver du:

1.5 meter 40mm PP-rör. kan köpas från brygg eller VVS-firmor http://hembryggning.com/butik/filtrering-41/
2 röravslut och eventuella skarvar till röret (se länk ovan)
2 RF-Slangklämma 38-45 mm
4 meter slang
4 slangklämmor som passar till slangen
1 10-liters hink med lock
1 Slangnippel till hinken http://hembryggning.com/butik/startpake ... -1078.html
1 10-liters dunk (finns på närmsta mack)
bomull (oparfymerad)
1.7 Liter stenkol. det finns annat kol, men jag rekommenderar stenkol.

Det finns också olika typer av fästen för att sätta upp kolröret på en vägg. det går också bra att använda snabbtvingar och fästa röret mot en garderobsdörr eller liknande.

Det är ganska självskrivet hur delarna ska monteras, åtminstone om ni utgår från denna skiss:
166zudk.jpg
166zudk.jpg (8.22 KiB) Visad 6490 gånger
Vid anslutningen till hinken använde jag en slangnippel för tryckluft liknande denna: http://hembryggning.com/butik/images/32997_stor.jpg
Virade på gängtejp närmast slanganslutningen innan jag förde den genom hinken, och virade på ytterligare gängtejp inifrån hinken innan jag drog åt med en mutter. Vid samtliga slanganslutningar går det bra att använda vanliga små slangklämmor.

En bomullstuss monteras i den nedre änden av röret. Fyll sedan på med torrt kol med hjälp av en stor tratt, eller en modifierad pet-flaska. Knacka på röret för att packa ihop kolet.

En bomullstuss läggs i toppen innan du monterar dit röravslutet. Rörlängden borde vara lagom till 1.7 liter stenkol, men jag minns inte helt säkert eftersom jag kört med storpack de senaste åren. Ni kan korta röret för att bli bättre anpassat till 1.7 liter om ni vill. (rapportera gärna till mig så kan jag ändra i denna guide)

i den nedersta röravslutet blir trycket som störst. får du läckage här kan du täta med akvariesilikon innan du trycker dit röravslutet. kolet och bomullstussen kan skakas ur i andra änden, så du behöver aldrig lossa detta röravslut. Bomullstussen kan föras ner med exempelvis en tumstock innan röret ska fyllas med kol. Den övre rörändan (och den nedre om man så önskar) kan tätas med gängtejp (PTFE). Linda 1-3 varv tejp på ändan av röret innan du sätter dit röravslutet och slangklämman. Man kan också linda gängtejp på utsidan av skarven.
Dra inte åt slangklämman extra hårt för att täta, det deformerar bara röret.

Reglera hastigheten:
I ett traditionellt kolrör är det rörets längd som bestämmer trycket, det är därför ganska svårt att reglera utan att en kran i änden på röret. En annan metod är att försöka packa kolet så mycket som möjligt, eller ha en kompaktare koltyp i botten av röret.
Det slipper vi med denna metod.
Såhär fungerar det:
2qa60ex.png
Sänker du hinken så ytan ligger på samma nivå som överkant på kolröret stannar processen helt. Höjer du den bara några cm så kommer vätskan att börja ta sig genom kolet. Om än väldigt långsamt!
Min erfarenhet är att 10-30 cm höjdskillnad är lämpligt, beroende på hur hårt du packat kolet. Vill man ha en så jämn hastighet som möjligt bör man välja en hink med stor diameter, eftersom höjdskillnaden då inte blir så stor beroende på hur mycket man fyllt hinken.

Det är alltså avståndet mellan toppen på kolröret och ytan på vätskan i hinken som bestämmer vilket tryck det blir. Detta är ytterligare en fördel med denna metod, den saktar automatisk ner när behovet av långsam kolning är som störst (när det mesta av kolet börjar bli skitigt).

Då kör vi igång kolningen då..
Fyll hinken med 3 liter kokhett vatten. Nu kan du om du inte har bråttom lämna anläggningen till nästa dag. Inget kol kommer bli torrt och vattnet gör mer nytta desto längre det får tvätta kolet.

Det finns metoder för att effektivt tvätta och aktivera kolet i Aktivt kol pdf. Vill du så använd gärna denna metod. Det gör skillnad! Men personligen tycker jag inte att det är värt besväret och "slabbet".

Fyll på med 40-50% sprit när det är tomt på vatten i hinken. Om jag minns rätt ryms ca 1 liter sprit i kolröret (ge mig gärna en exakt siffra). Därför kan vi med fördel fylla endast 1 liter i hinken, och sedan låta anläggningen sköta sig själv igen. Ingen risk för att sprit kommer ut från toppen av kolröret, och inget behov av passning. När vi ser att hinken är tom fyller vi på med all sprit vi vill rena. Smaka av vätskan som kommer ur kolröret med 5 minuters mellanrum, och töm bort vattnet ur dunken när det börjar smaka sprit.

Nu är det bara att låta spriten sakta vandra genom kolet, en droppe per sekund tycker jag är ett bra utgångsvärde. När det är tomt i hinken fyller då på med 1.5 liter vatten och låter detta vatten pressa ur den sista spriten. Hade du 45-50% sprit i dunken behövs ingen passning här (eller om du räknar ut exakt hur mycket vatten som krävs för att pressa ut spriten), eftersom det extra vatten som kommer ändå inte kommer göra din sprit för svag.

Kolet räcker till ca 10-15 liter normalskitig sprit, eller ca 5 liter riktig skitsprit. Eller ca 100 liter drickbar sprit från en bra kolonnbrännare som bara behöver putsas av lite för att bli perfekt.

Rapportera gärna ytterligare tips för att förfina denna metod. Exakta måtten för hur långt röret bör vara till 1.7 liter kol m.m.


En liten översikt över andra populäraste metoderna:

statisk kolning
1.7 liter kol (en påse) tillsätts till ca 5-10 liter 40-45% sprit. Dunken skakas varje dag under ca 2 veckor.

fördelar: enkelt och bekvämt. inget "slabbande".

Nackdelar: Svårt att få perfekt resultat, även om kolet inte blir helt mättat är det svårt att få väldigt orent kol att fånga in det sista finklet. Svårt att pressa ur spriten som ligger på och i kolet. Spolar man ur kolet för att få ut spriten kommer det också följa med finkel som inte passerar rent kol, vilket ger finkel i spriten.

Metoden rekommenderas om du har stora mängder relativt oren sprit (minst 10 liter), som du vill grovrengöra för att sedan få perfekt resultat med en annan metod. Eller om du har en brännare som ger dig väldigt ren sprit från början, och tycker att det är värt lite svinn för bekvämlighetens skull. Denna metod brukar också användas för att finpolera 95% sprit. kolet är inte alls effektivt vid så hög alkoholhalt, men ta bort många bismaker om man låter kolet ligga i länge.

PET-metoden

Skär av toppen på en 2Liters petflaska, skruva på korken. Pressa ner en bommulstuss i halsen på flaskan och fyll den med kol. Koka upp vatten och fyll flaskan full. Vattnet kommer sjunka ner sakta i kolet. Fortsätt fylla med vatten tills inget sjunker undan. Öppna då korken tills det börjar droppa ca 1 droppe per sekund. När kolet blottläggs fyller du på med sprit innan kolet blir torrt. Gärna minst 45% (max 50%) eftersom det är svårt att få ut sprit utan att lite vatten följer med när spriten når botten. Den sista spriten pressas sedan ut genom att slå på 1 liter vatten när kolet börjar bli torrt i toppen. Avbryt kolningen när det mest smakar vatten.
Räkna med att kolet räcker till ca 4-8 liter sprit från en labmaster/spiralbrännare/plastbrännare. men naturligtvis beror det på hur omsorgsfull du är vid bränningen!

fördelar:
enkelt snabbt och billigt.

Nackdelar: Kolreningen blir ineffektiv om man inte kolar väldigt långsamt. Man måste passa reningen noggrant så inte kolet går torrt, vilket gör reningen ineffektiv och krånglig.

Denna metod rekommenderas som en start när du vill prova på det här med hemkokning, eller som ett komplement till statisk rening.

Den klassiska rörkolningen med tratt i toppen

Denna metod beskrivs väldigt bra i Aktivt kol pdf.
1 meter 40 mm PP rör. Finns att köpa här: http://hembryggning.com/butik/filtrering-41/ eller som avloppsrör i vanliga VVS-butiker. Rörslut och tätning för tratten rekommenderas dock att köpa från bryggbutik. En bomullstuss i botten, eller 2-3 lager filterpapp. Fyll röret med kol. Gärna kol som man kokat bort orenheterna ifrån (se aktivt kol pdf). Använd en hel påse, även om det sista hamnar i tratten. Slå minst en liter hett vatten genom kolet, och gärna 2 liter om du inte kokat kolet innan. Innan kolet blir torrt fyller man på med sprit. Låt vattnet droppa med ca 1 droppe per sekund. Hastigheten kan regleras med en enkel slangklämma/kran http://hembryggning.com/butik/filtrerin ... -1035.html
Kolet räcker till ca 5-10 liter "normaldålig" sprit. blir den sista spriten inte ren, fyll på med vatten för att pressa ur den sista spriten. fyll på med nytt kol, och kör en gång till. spara sprit i röret och använd detta för nästa kolning, eller använd detta kol för att grovrengöra en större mängd sprit med statisk kolning.

Fördelar: Ger ren sprit med en kolning, om man kolar sakta. man utnyttjar effektivt allt kol

Nackdelar: Krångligt att fylla röret. Krångligt att fästa upp röret. Kräver passning för att kolet inte ska gå torrt. Kan skapas luftfickor och gångar i kolet om man inte lyckas blöta upp allt kol.


Kanske blev lite rörigt det här, så kom gärna med förslag på förbättringar!
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

Jättebra beskrivning!

Det verkar smidigare med "nerifrån och upp"-metoden måste jag nog erkänna. Dock tycker jag inte att den traditionella metoden är så mycket sämre som många säger. Den enda nackdelen är att den behöver lite mer passning i början då man skall hålla koll på när det kommer sprit i stället för vatten. Där, och endast där, är metoden riktigt dålig. Annars är det ju bara att se till att tratten/dunken har vätska hela tiden och man bör nog hur som helst kolla till en sån här anläggning då och då. Det här med luftspalter i kolet undvikes genom att ha vatten i röret då kolet fylls på. Då packas det ordentligt. Detta steg är A och O vid den traditionella metoden. Det kan bli väldigt dålig rening annars!
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

Tänkte på en sak. Varför kan "nerifrån och upp"-metoden rena mer sprit? Så länge man kör båda lika långsamt så borde det väl inte vara någon skillnad?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av savonit »

jo det kan det väll?
då spriten med underifrån och upp passerar allt kol behövs inte lika mycket kol?
Men med raktigenom passerar spriten inte allt kol utan rinner längst väggarna.

Dessutom blir renings sektionerna i kolet kompaktare med underifrån och upp kolning, så i slutet kan man rena mera sprit.
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Tokke2 »

en enkel fråga, har renat underifrån o upp tidigare, men har en enkel fråga, spelar det nån roll om hur snabbt det renade droppar , o räcker det med 1m iställetr för 1,5 ? blev visst 2 fråger
Veneficus
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 26, 2009 23:17
Ort: Skåne (ej skåning)

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Veneficus »

Har nu byggt en renare liknande den på bilden. Skillnaden är att jag har två stycken enmetersrör som är kopplade med slang istället för ett längre. Nu har anläggningen stått i ca sex timmar utan att någon sprit alls har kommit ur. Vätskenivån i tratten har endast minskat minimalt. Höjdskillnaden mellan rör och tratt är ungefär en halvmeter. Någon ide om vad som kan vara fel?

EDIT: Min anläggning ser ut som den i http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=11204 bortsett från att första röret jag har saknar kol och och är längre än de två andra. Slangen går även från andra rörets överkant till tredje rörets underkant så allt kolas underifrån.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

Veneficus skrev: Nu har anläggningen stått i ca sex timmar utan att någon sprit alls har kommit ur. Vätskenivån i tratten har endast minskat minimalt. Höjdskillnaden mellan rör och tratt är ungefär en halvmeter. Någon ide om vad som kan vara fel?.
i första hand: har du satt en bomullstuss i varje röravslut? om det packas kol mot slangen tar det tvärstopp.

jag gissar på att du har en för tunn slang ner till första kolröret.
sänk ner hinken/dunken till golvet, så luften i slangen går upp i kolröret. du har genomskinlig slang så du ser om det är vätska i den?
risken är att du får problem när du når det andra röret. jag har tyvärr inte experimenterat med detta, så kan inte säga om det fungerar bra.
Veneficus
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 26, 2009 23:17
Ort: Skåne (ej skåning)

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Veneficus »

Infogar en bild. Dunken är tom, de mörka området är skugga.
Bild

Har en bomullstuss i varje muff förutom den på första röret som jag inte har kol i. Slangen är 8 mm i innerdiameter.

Lyfter jag på översta muffen på första röret så ser jag att där stiger vatten ständigt, men det är just vatten och inte sprit. Översta muffen på andra röret är dock torr.

Gjorde så att jag hällde två påsar kol i en kastrull och slog på kokande vatten ett par gånger. Hällde ut vattnet och fyllde rören med kolet. Hällde sedan sprit direkt i tratten då jag inte orkade driva igenom vatten först för att jaga ut eventuella luftgömmor.

När jag renat uppifrån så har jag märkt att röret blir varmt på en punkt som förflyttar sig neråt i takt med att spriten sjunker. När värmepunkten passerat röret så börjar det komma sprit ur slangen.
Denna gång så märkte jag samma värmepunkt om än inte lika varm. Den steg uppåt på första röret och när jag sedan kom tillbaks så var båda rör kalla. Tror snarare på att spriten inte passerade första röret än att de har passerat båda.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

vad är det för slang du använder? om du inte använder silikonslang bör du i första hand välja PP eller PE. de flesta typer av gummislangar förvandlas till gegga om de utsätts för sprit längre stunder, även om de tål bensin och dylikt.

lossa anslutningen till tredje röret för att se om spriten fastnar i uppgången till första eller tredje röret.

jag förstår inte riktigt anledningen till att du konstruerat anläggningen som du gjort. att det första röret ner är grovt ger ingen skillnad mot att ha en slang. trycket mäts i höjd, inte i grovlek. det är inte svårare att dämma upp en cm vatten i en vattenpöl än vad det är att dämma upp en cm i en hel sjö.

du har ju helt klart plats att göra en anläggning av samma typ som jag rekommenderar. jag menar inte att du ska följa receptet och inte tänka vidare, men kanske ska du börja i den änden, och försöka jobba på förbättringar från det?
Veneficus
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 26, 2009 23:17
Ort: Skåne (ej skåning)

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Veneficus »

Använder Biltemas bränsleslang. Ska den klara E85 (vilket jag förutsätter att den gör) så bör den klara även finsprit.

Skulle tro att spriten fastnar i uppgången till första kolröret.
Lossade på den muffen och då rann det ut vad jag har för mig var vatten från röret. Lossade på övre muffen på samma rör och drack lite av det som pressades upp (vilket det gjorde ganska så snabbt) och det var inget annat än vatten.

Egentligen så är det tänkt att där ska vara tre stycken enmetersrör, alla med kol i. Men sen så upptäckte jag att det är betydligt mycket enklare att koppla tratten till ett rör och sen röret till en slang än att koppa en slang på en 25-litersdunk som jag först hade tänkt mig. Har dock inte gett upp den iden, ville bara få ut något drickbart undertiden jag bygger vidare. Plats har jag mycket gott om, det jag saknar är kopplingen mellan hink och slang.
Veneficus
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 26, 2009 23:17
Ort: Skåne (ej skåning)

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Veneficus »

Kollade till den nu och när jag lossade på slangen mellan andra och tredje röret så var det helt klart sprit i vätskan som jag drack ur slangen och ur botten på tredje röret så droppade det ut vad jag mätte upp till 20% hemkört. Ska kolla till den igen om några timmar.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av stillton »

Veneficus skrev:Kollade till den nu och när jag lossade på slangen mellan andra och tredje röret så var det helt klart sprit i vätskan som jag drack ur slangen och ur botten på tredje röret så droppade det ut vad jag mätte upp till 20% hemkört. Ska kolla till den igen om några timmar.
har spriten kommit så långt låter hastigheten normal. jag gick på att inte nivån hade rört sig i tratten, men nu måste ju minst en liter ha försvunnit.

att koppla det p en hink med lock är nog smidigast, använd en slangnippel http://hembryggning.com/butik/startpake ... -1078.html

skippa det nedåtgående röret, det gör det bara omöjligt att trycka ur den sista spriten ur kolet.

slangen är jag fortfarande skeptisk mot innan jag sett någon data på den. pe och pp är inte anpassade för sprit, men dom är till skillnad från bränsleslang klassade för livsmedel och inte drivmedel.
att ha en klar slang ger fördelen att man ser om man får luftfickor i den.
Veneficus
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 26, 2009 23:17
Ort: Skåne (ej skåning)

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Veneficus »

Tror där hade blivit något stopp eller liknande innan för nivån i tratten hade inte rört sig alls till skillnad från nu.

Ska ordna fram en genomskinlig silikonslang så fort jag hittar en transparent med rätt diameter.
Hur är det med Biltemas avloppsrör, släpper de ifrån sig något? Letar fortfarande efter 40mm glasrör men det verkar väldigt svåra att hitta.

En sådan nippel ska jag nog kunna ordna fram om jag inte rentav har en liggande så jag kan byta ut spritröret mot ännu ett kolrör för totalt tre meter kol. Funderat på en bensinkran till mopeder/motorcyklar som det går koppla slang på då jag får filter på köpet samt möjligheten att enkelt stänga av tillförseln så jag kan byta kolrör och sedan fortsätta rena.


..
Var ute och kollade till den nu igen och nivån i tratten är oförändrad vilket fick mig att tänka på en sak. Om trycket är detsamma som höjdskillnaden mellan första och andra röret, behöver det tredje röret vara lägre än det andra eller spelar det ingen roll om de är i jämnhöjd eller inte? Kan nämligen höja och sänka rören ca en decimeter och på så sätt skapa en höjdskillnad på två decimeter mellan rör två och rör tre.
...
Kollade till den en gång till nu i morse och fann att nivån i tratten enbart rört sig marginellt vilket verkar vara som den läckt minimalt genom tejpen. Dunken var naturligtvis tom. Ur botten på tredje röret droppade 30% sprit men inget kom ur toppen så jag kopplade mig förbi sista röret och drog slangen från andra rakt ner i dunken med förhoppning om att ha något drickbart ikväll.
....
Då var det sprit i dunken så problemet är att det inte är tryck nog för att få spriten att rinna upp genom tredje röret. Något som kanske går att lösa genom höjdskillnaden mellan de två kolrören?
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av jimmy.f »

Testa med att höja rör ett och sänka rör tre för att få mer tryck!! Sen kan man ju alltid knacka med en skruvmejsel på utsidan av röret eller klämma med handen för att få ett eventuelt stopp att släppa!! Värt ett försök!?!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Weinkeller »

Hej,
jag kör på rening nerifrån och upp och tycker det tar mycket lång tid. Jag har byggt enligt beskrivningen i tråden och har en fallhöjd mellan hinkbotten och rörtopp på ca 40-50cm.
Nu är det bara att låta spriten sakta vandra genom kolet, en droppe per sekund tycker jag är ett bra utgångsvärde
Hur mycket bör komma ut på en timme? När jag körde igenom varmvattnet så fick jag ut 2l på en förmiddag men med spriten går det tyngre. En liter på ett dygn ! är det normalt? Jag är helt grön på spritkokning och kolning. Produkten jag renar håller ca 45%. Knackar jag på röret så kommer det små strömmar av luftbubblor (kanske inte perfekt packat kol) men sprirten känns som den står stilla :(

Kan jag göra något för att öka farten? HInken kan jag max höja 5-10cm till men enligt byggbeskrivningen sitter den ju redan högre än nödvändigt.

EDIT: Efter två dygn så är det ca 5l renad sprit efter filtret. Hastigheten ligger på ca 1dl i timmen alltså. Långsam kolning ska ju vara bra så jag antar att resultatet inte blir lidande, utan bara väntetiden...

EDIT: Reningen tog ca fyra dygn (1dl/h) för 10l 45% finkelstinkande sprit från en gammal omoddad labmaster. Men ut kom riktigt fin 43% sprit som smakar rent och lent. Kanonanläggning om man har tid och vill ha fin sprit. Tack för en bra byggbeskrivning Stillton!

EDIT: Jag antar att den längre reningstiden gjorde spriten gott och egentligen har man ju inte bråttom, vad är fyra dygn när det kanske tar ett eller två normalt sett. Jag tror hastigheten kan berott på att jag inte hade bomull på båda sidorna om det lilla plastfiltret som sitter i röravsluten, kolet kan ha täppt igen lamellerna något där.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster