Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Reningen av kol, typ av renare osv......

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Reningen av kol, typ av renare osv......

Inlägg av sole_oggi »

Jag har renat lite sprit förut och har då använt ett ca 1,5 m långt rör 40 mm i diameter. Har renar kolet nerifrån och upp. Men behöver nu lite tips då det var väldigt längesedan jag höll på med detta. Nu har jag flyttat och dra igång igen. Produktionen i sig är så barnsligt kul!

1. Jag har kört på stenkol förut 0,4-85 tror jag storleken är. Är det rätt typ av kol till den reningsprocessen som beskriver i texten här över?

2. Innan jag har använt kolet har jag lagt det i en kastrull och kokakt upp vatten och rört om ett antal gånger innan jag till slut kokar upp vattnet en sista gång och låter sen kolet stå i kastrullen i ca 1 dygn. Är detta det ultimata?

3. Jag vet inte om det spelar något roll men har nu en plastbrännare. Finns det något speciellt man ska göra för att rena just den typen av sprit som man gör med en sådan modell?

Stor tack för alla svar på förhand!

//sole_oggi

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster