Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bra whisky-essenser

Fill-ups samt egentillverkade och köpes-essenser
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Total_Terror »

Jag har faktiskt lyckats hitta en whisky-essens som ger ett riktigt bra resultat, och har lurat några "kännare" rätt så rejält - inte för att de gissade på "fel sort" så att säga utan snarare för att de inte alls kunde identifiera vilken sort det var - och god är den.
Jag har dock inte lyckats få fram vem som tillverkar den, men den har en ljusgul etikett och det står med svarta bokstäver i medeltida typsnitt "Old Oak", och med röda bokstäver "Scotch Whisky", "12 years late", "ESSENS". Och underst på svenska, med svarta bokstäver "20 ml. ger 70 cl."
Essensen kostade 30 kr.
Muhammedanskt gott, prova den om din brygghandlare har den.
Senast redigerad av Total_Terror, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Bra whisky-essenser

Inlägg av bonnraggarn »

Den har jag oxå testat med mkt bra resultat.
Kan tillägga att den finns på PGW.se
Artnr: EE601

Rekommenderas!
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Pjolteren »

Total_Terror skrev:Påkommet senare ang. fråga 7:
Jag har faktiskt lyckats hitta en whisky-essens som ger ett riktigt bra resultat, och har lurat några "kännare" rätt så rejält - inte för att de gissade på "fel sort" så att säga utan snarare för att de inte alls kunde identifiera vilken sort det var - och god är den.
Jag har dock inte lyckats få fram vem som tillverkar den, men den har en ljusgul etikett och det står med svarta bokstäver i medeltida typsnitt "Old Oak", och med röda bokstäver "Scotch Whisky", "12 years late", "ESSENS". Och underst på svenska, med svarta bokstäver "20 ml. ger 70 cl."
Essensen kostade 30 kr.
Muhammedanskt gott, prova den om din brygghandlare har den.
Den låg under Ekens essensar på PGW...
Användarvisningsbild
Hunden
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre jan 14, 2005 1:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Hunden »

Hur bra är den whiskeyessensen? För den kan väl inte vara så bra att det blir bra bara genom att blanda i den och skaka? Jag antar att det krävs en viss lagring eller liknande för att den ska bli skaplig? Hur lång lagring ungefär, och hur bra blir den?
Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Total_Terror »

Tack bonnraggarn och Pjolteren för hänvisningen! Gott, nu kan man säkra tillgången på den i alla fall, jag köpte den nämligen i en skum bryggaffär där ingen visste vem tillverkaren var.

Hunden: Nästan inga essenser blir bra bara av att blanda i och skaka... Den blir i mitt tycke MYCKET bra, om du vill ha en whisky som inte är så tung och rökig, men ändå har karaktär och lång smak. Jättefin helt enkelt.
Tror knappast man kan lagra för länge, men låt den stå så länge du har tålamod så vinner du på det. Jag provsmakade min efter att ha låtit den stå två månader och då var den i alla fall helt kalas.
Användarvisningsbild
Hunden
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre jan 14, 2005 1:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Hunden »

En får tacka då Total. Jag tycker att det verkar vara väldigt lovande med den där essensen. Två månader orkar man ju vänta, i synnerhet om man gör en tillräckligt stor sats så att man inte hinner dricka upp allt på den tiden =)

Då blir alltså whiskeyn fullt drickbar och god utan att man behöver grogga på den?

En liten fråga om lagringen föresten när ämnet ändå är uppe. Jag har läst en del om snabblagring i ugn och varmt vattenbad bla. Är det generellt så att lagringen blir snabbare och bättre om den sker varmare? Kan man alltså med fördel lagra whiskeyn i rumstemperatur (som t.ex i en garderob) istället för i matkällaren där temperaturen snarare ligger runt 10grader än de 20 i garderoben?
Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Pjolteren »

Hunden skrev:En får tacka då Total. Jag tycker att det verkar vara väldigt lovande med den där essensen. Två månader orkar man ju vänta, i synnerhet om man gör en tillräckligt stor sats så att man inte hinner dricka upp allt på den tiden =)

Då blir alltså whiskeyn fullt drickbar och god utan att man behöver grogga på den?

En liten fråga om lagringen föresten när ämnet ändå är uppe. Jag har läst en del om snabblagring i ugn och varmt vattenbad bla. Är det generellt så att lagringen blir snabbare och bättre om den sker varmare? Kan man alltså med fördel lagra whiskeyn i rumstemperatur (som t.ex i en garderob) istället för i matkällaren där temperaturen snarare ligger runt 10grader än de 20 i garderoben?
Japp :) !!!
Mörkt och varmt ska det va. Om du vil snabba på lite: 3 timmar ugnen på
~50°C, lufta ut nogra minut, korka och sedan 2 veckor i rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Gandalf
Bryggmästare
Inlägg: 382
Blev medlem: mån jun 30, 2003 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Gandalf »

ambrosia gudarnas nektar e inte dum men det går åt två till en flaska.
Smakade för övrigt av min egenhändigt gjorda whisky den har visserligen bara stått i ett år nu men den har potential bara två år kvar.
De som håller på med öl kan gott prova att göra en sats bara för att prova.

hälsn Gandalf
Användarvisningsbild
lasselasse
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tor maj 12, 2005 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av lasselasse »

Är ingen whiskey-kännare utan köper och dricker det som på min tunga smakar gott.

Efter att ha läst denna tråd så inhandlades raskt Old Oak och Ambrosia.
Två veckor senare så provsmakades dryckerna.

I mitt tycke så är Old Oak bättre (godare) än Ambrosia. Att den dessutom räcker till dubbelt så mycket som Ambrosian gör inte saken sämre.

Någon högkvalitativ whiskey kan det väl knappast räknas till men det är ju ändå bara en essens-whiskey.

Brukar till vardags dricka Talisman och Old Oak duger utmärkt som substitut för denna. Kommer att köpa några flaskor till Old Oak till sommarförrådet.

Vore dock trevligt om det fanns någon essens som efterliknar Lagavullin eller Laphroig. Men det är väl att hoppas på för mycket.
/lasse
Användarvisningsbild
hallgren1
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 03, 2005 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av hallgren1 »

Att hitta en essens som smakar som Lagavulin, Ardbeg eller Laphroaig lär bli svårt. Men jag har lyckats ganska bra med Ekens 12 eller 16 åriga essens.

Har bara hittat den på PGW men har å andra sidan inte letat så flitigt på andra ställen.

Min metod att få till ett riktigt bra resultat är att jag tar en flaska Ekens essens, fyller på med 6-8 cl Laphroaig CASK strength (drygt 57%) och sedan fyller jag upp till 70 cl totalt. Om jag vill ha riktigt rökig smak och doft så tillsätter jag Liquid Smoke, en flaska jag hittat i livsmedelsbutiken på hyllan med marinader. Liquid smoke är hickoryrök löst i vatten. Men det ska inte vara för mycket. 7 ml räcker till 70 cl. Dvs 1 procent bara. Testa det! Jag lovar att resultatet blir extremt bra, även om man jämför med många fina sorters singelmalt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Explorer
Bryggare
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jan 15, 2004 1:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Explorer »

Nu har även jag provat Old oak whiskyessens och måste säga att jag är grymt imponerad. Helt klart bästa whiskyessensen på marknaden.
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av Total_Terror »

Kul, Explorer! Hoppas fler upptäcker hur bra den är.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av KaptenStofil »

Ja, jag har också testat denna och kan inte göra annat fall än falla in i samma lovord som övriga. Jag har dock testat Old Oak Blended och 16 years för 29 skr.
I övrigt vet jag att Lasse_Kongo testat "Bourbon" och var också mycket nöjd med resultatet.

Jag testade även att blanda ut den ena med 3-4 cl "Liquid Smoke" (en grillolja/tillsats) då jag läst att en del på forumet gjort det. Resultatet var förvånansvärt bra, inte så att man trodde att det var en maltwhisky men väl en billig blended med en behaglig röksmak. Tyvärr vet jag inte om det var "Blended" eller "16 years" som jag blandade med men jag misstänker att det spelar mindre roll.

Jag ger helt klart tummen upp för "Old Oak" så här skall inhandlas mer. :D

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
dioden97
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör okt 16, 2004 2:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av dioden97 »

Har med stort intresse följt denna tråd ang Old Oak och Liquid Smoke. Har nu inhandlat Old Oak men inte lyckats hitta Liquid Smoke i mina lokala butiker, Maxi Ica och Willys.
I vilken affärskedja har ni inhandlat Liquid Smoke?
Användarvisningsbild
MrBelga
Bryggmästare
Inlägg: 223
Blev medlem: fre jan 09, 2004 1:00

Bra whisky-essenser

Inlägg av MrBelga »

Ica Maxi i Alby har Liquid Smoke.
Skriv svar

Återgå till "Essenser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster