Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nötlikör

Egentillverkade och köpes-likörer
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Nötlikör

Inlägg av Kung_Krydda »

satt ock knäckte några nötter när jag fick för mig att nötlikör ju är ganska gott. :)
Men hur jör man, är det någon som har förslag eller recept på hur man gör. :?
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Nötlikör

Inlägg av See »

*host host*
http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... pic&t=3539

får du bra svar så skulle jag också vara glad.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Nötlikör

Inlägg av U2D2 »

Jag gjorde någonting som kan kvalificeras som nötlikör igår som det blev helt okej. Hemsk som jag är så använde jag mig utav en nutella-liknande substans som heter något i stil med "hasselnötskräm" här är receptet;

Nötlikör

1,25 dl sprit(85-95%)
1,5 dl nötkräm
Fyll upp till resten(halving, 350ml allt som allt)

Jag lät krämen sjuda lite med lite vatten för att bli mer lätthanterlig och skakade om flaskan ordentligt flera gånger innan användning. Blev helt okej, skulle föreslå tillsatt kakao om någon vill testa sig på det. Mycket god att grogga med mjölk.
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Nötlikör

Inlägg av U2D2 »

Ska snart testa på att göra likör av mandlar, kommer att mixa nötterna, köra i 300g på ungefär 3dl 85% för att få nötternas fettsyror att brytas ner och ge mer smak till spriten. Låter det nog stå i ett par veckor, blandar upp likör-body upp till en sjuttis, låter det stå i en vecka till och sedan SILA ut skiten. Återkommer med resultat
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Skriv svar

Återgå till "Likörer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster