Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Essens & fillups test

Fill-ups samt egentillverkade och köpes-essenser
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Essens & fillups test

Inlägg av Lasse_Kongo »

Tompa skrev:Visst, hur många vill du ha? Det ligger 8 st i en kartong :) Lev-tid ca 2 veckor
Jävlar vad fint! Vilken service! Nu lyckades jag hitta fyra undangömda flaskor på PGW, men när dessa är slut så beställer jag mer än gärna av dig. Vad blir priset?
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Essens & fillups test

Inlägg av Lasse_Kongo »

Lasse_Kongo skrev:Old Grands Taffel Akvavit

Jävlar vad fin! Kumminbrännvin! Gott Gott! Rekommenderas!

Här har ni en logga att klistra på flaskan också!

Bild
Ytterligare en stark Aalborg kopia från Old Grands, Jubel Akvavit som såklart ska efterlikna Jubileums Akvavit. Klockren! Svår att skilja från originalet. Kostar ca 20 kr som fillup och 14 som essensflaska.

Tompa, är inte detta något att ha i ditt sortiment, eller är Du Gert Strand trogen till 100 procent?
Användarvisningsbild
Farbror_Melker
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:00
Ort: Saltkr?kan

Essens & fillups test

Inlägg av Farbror_Melker »

Låter som de flesta här generellt förespråkar essenserna från Prestige, men jag måste säga att jag tycker att många av Strands är snäppet vassare än Prestige.

Här kommer några av mina favoriter. Det ska tillagas att alla bör snabblagras, och åtminstone romen och tequilan bör lagras ett par månader också för att få bättre smak.

Strands Engelsk Dry Gin - en klassiker med en bra och påtaglig men ändå mild enbärskaraktär. Halva priset från Strands alkohol-baserade ginessens, men efter snabblagring+ett par veckors vanlig lagring i stort sätt lika bra. Perfekt till Gin & Tonic och Dry Martini.

Strands Tequila Gold - smakrik, men vällagrad och len med en hint av ekfatskaraktär. Inte i klass med en väl åldrad mezcal, men den slår alla bolagets billigare tequilavarianter - inklusive Sauza Gold, som jag inte lyckats hitta på bolaget längre - med hästlängder. Perfekt till shots, slammers, margueritas och Tequila Sunrise.

Strands Jaktsnaps - inte originalet, men bra nära. Blir bäst om man använder en blandning av likörbas och socker eller sockerlag i stället för som rekommenderat på flaskan bara likörbas. Funkar att smuttas även om den inte är exakt som originalet och duger helt klart till att blanda med Cola.

Och slutligen, favoriten #1

Strands Jamaica Rom Mörk. Denna mörka rom är söt och fruktig med toner av choklad och russin och är len som en barnrumpa. Slår nästan all "riktig" rom jag smakat med hästlängder redan efter en snabblagring. Utmärkt som bas till Frozen Strawberry Daquiris. Efter ett par månader är den så god att jag gärna slår upp ett vodkaglas och dricker den ren.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Essens & fillups test

Inlägg av Lasse_Kongo »

Farbror_Melker skrev:Låter som de flesta här generellt förespråkar essenserna från Prestige, men jag måste säga att jag tycker att många av Strands är snäppet vassare än Prestige.
Håller med om detta. Kan inte säga att Prestige är sämre generellt. Han har en hel del essenser som är helt lysande, men också en hel del som han borde säljstoppa omedelbart. Detta gäller säkert andra märken också.

Slutsatsen är alltså att det inte lönar sig att vara lojal mot ett visst märke. Pröva fritt och utan fördomar!

Några Kongofavoriter,

1. Prestige Dry Gin (den alkoholbaserde)

2. Fozzy Fruit Melon Likör från Vendors (Marknadens bästa Midorisubstitut?)

3. Taffel Akvavit från Old Grands

4. VIP Partymans Irish Cream (Bästa Irish Cream fillupen. Blir inte gammal och skiktar sig ej. Svår att skilja från Originalet, Baileys!)
Användarvisningsbild
Farbror_Melker
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:00
Ort: Saltkr?kan

Essens & fillups test

Inlägg av Farbror_Melker »

Lasse_Kongo skrev:Slutsatsen är alltså att det inte lönar sig att vara lojal mot ett visst märke. Pröva fritt och utan fördomar!
Och för er som har tillgång till en bra lokal bryggbutik; spring inte bara in och plocka till er de essenser ni alltid köpt tidigare. Fråga om råd, de är ofta (åtminstone i min bryggbutik) mycket kompetenta. De vet vilka essenser som säljer bra, vilka kunderna är mest nöjda med och vilka de får klagomål på.

Och det viktigaste rådet av alla när det gäller essenser; när man är i bryggbutiken ska man alltid köpa en essens man aldrig provat innan. Det är så man hittar nya favoriter. Det värsta som kan hända är att man förlorar 15:-, spriten är ju bara att hälla tillbaka spriten i brännaren om man blir missnöjd.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Essens & fillups test

Inlägg av Koskenkorva »

Essens BeWE Irish cream: Baileys substitut, essens. Den skulle blandas med kaffeädel, men jag tog grädde. God som fan. Bjöd 5 pers och alla tyckte det nästan precis smakade Baileys eller Dolys. Utgångsspriten var dålig tycker jag, så den räddar kass sprit. Hade jag haft bättre sprit så hade den varit ännu godare. Grädden hade en tendens att koaguilera eller vad det nu heter om man satt och skakade den. Likhet 90%!
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Essens & fillups test

Inlägg av Lasse_Kongo »

Koskenkorva skrev:Essens BeWE Irish cream: Baileys substitut, essens. Den skulle blandas med kaffeädel, men jag tog grädde. God som fan. Bjöd 5 pers och alla tyckte det nästan precis smakade Baileys eller Dolys. Utgångsspriten var dålig tycker jag, så den räddar kass sprit. Hade jag haft bättre sprit så hade den varit ännu godare. Grädden hade en tendens att koaguilera eller vad det nu heter om man satt och skakade den. Likhet 90%!
Men förihelvete Kosken. "alla tyckte det nästan precis smakade Baileys eller Dolys" Det är ju två helt olika likörer som smakar på två helt olika sätt! 90% likhet men vad? Bespara oss sånt här fyllesnack. Att något är gott/drickbart betyder inte detsamma som att det är troget något Original som du inte kunnat köpa ut.

VIP Partymans Irish Cream är däremot ett suveränt Baileyssubstitut. Vill ni ha Dooleys så rekommenderar jag varmt Tofee Cream från HISAB
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Essens & fillups test

Inlägg av Koskenkorva »

Okey, jag var inte ensam om min bedömning, vi var 6 pers, de flesta tyckte att den var 90-98% lik baileys, en tyckte att den var lite åt Doleys hållet. Bra är den i vilket fall.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Essens & fillups test

Inlägg av byggarn »

Lasse Kongo skrev - "Men förihelvete Kosken. "alla tyckte det nästan precis smakade Baileys eller Dolys" Det är ju två helt olika likörer som smakar på två helt olika sätt! 90% likhet men vad? Bespara oss sånt här fyllesnack. Att något är gott/drickbart betyder inte detsamma som att det är troget något Original som du inte kunnat köpa ut. "

Nu tycker jag att du Lasse tar dig lite väl vassa övertoner och det på en gång. "bespara oss sånt här fyllesnack"?
Att vara admin betyder väl inte att man har monopol på hur eller vad som ska sägas, att man har
någon sorts "gudomlig" veto eller åsiktsrätt. Sluta hacka på varandra.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Essens & fillups test

Inlägg av Koskenkorva »

Jo, och på ett forum som rör hembränning är det befogat med fyllesnack eller?

Har beställt en massa essenser från Tompa, och har köpt mig lite olika på ÖB, och när jag fått renat min sprit genom mitt kolrör som blev jävligt bra så har jag fin utgångssprit och jag återkommer med recensioner strax.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Essens & fillups test

Inlägg av Lasse_Kongo »

Även jag har väl rätt att bli upprörd! Tycker inte man ska hasta ur sig saker som inte är förankrade. Det minskar kvaliteten på forumet. Fyllesnack passar bättre under kategorin "småprat".
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Essens & fillups test

Inlägg av byggarn »

Ja,ja. Jag tyckte bara att din avnäpsning var lite väl snabb eller tom omedelbar. Tolerans för dåliga
förklaringar (som sedan Kosken klargjorde) bör ju finnas.
Nog om detta.

Sitter här med en tom flaska av den "Irish Cream"-essens som jag funnit underbar.
Det är en LIMPANS Irish Cream Gräddlikör.
Ska blandas med äggulor, ädelvisp,pucko,socker och sprit.
Underbar och mkt lik originlet. Tyvärr vet jag inte var man får tag på den längre då min lokale färghandlare
som tog hem den gått och dött. :cry:
Det var han som tipsade mig om bryggforum och vi hade många diskutioner om vår fina hobby.
Vet inte (men misstänker) att han var en av oss också.
Frid över hans minne.

Vet någon var man kan köpa denna emminenta essens?
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Essens & fillups test

Inlägg av canibull »

byggarn, det kan inte ha varit snorkulf?.. han försvann lite abrupt sådär, trevlig kille :?
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Essens & fillups test

Inlägg av byggarn »

Kanske - skulle någon admin/moderator kunna hjälpa mig att på något sätt kolla om det var han - PM:a mig.
Skulle kännas skönt att läsa alla hans inlägg och komma killen närmare i efterhand på nåt sätt...
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Essens & fillups test

Inlägg av byggarn »

Kanske - skulle någon admin/moderator kunna hjälpa mig att på något sätt kolla om det var han - PM:a mig.
Skulle kännas skönt att läsa alla hans inlägg och komma killen närmare i efterhand på nåt sätt...

Någon moderator/admin som kan ta sig det besväret? (tack för försöket Dacorp - det var inte snorkulf)
Skriv svar

Återgå till "Essenser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster