Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Essens & fillups test

Fill-ups samt egentillverkade och köpes-essenser
Användarvisningsbild
Tsabraxam
Finjäsare
Inlägg: 82
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: i min f?stning

Essens & fillups test

Inlägg av Tsabraxam »

Prestige Pastisessens:

Har gul färg, smakar riktigt gott, liknar många riktiga pastissorter. Richard's är dock en del bättre. Godaste anisdycken från prestige(av pastis,ouzo,sambuca), blandade med endast 20-30 gram socker.
Det riktigt häftiga är att den även opaliserar sig som pastis ska göra och blir mjölkvit vid tillsats av vatten. Tillsätter man sprit igen skiftar färgen åter till vackert gul. Likhet 9/10


Prestige Turkisk Peppar-fillup:

Smakar mycket bra och likt orginal. Smakar bättre än den hemmagjorde med krossad turkisk peppar jag gjorde en gång i tiden. Ska testa att blanda med viol sen någon gång, tror det blir mycket bra.
Likhet 8,5/10


Prestige Sambucaessens:

Smakar gott, men har inte samma intensivitet och smakstyrka som Molinari Sambuca och inte heller dess oljighet. Går att elda på klassisk manér(blandade med 50%-ig sprit).
Likhet 6/10


Prestige Mango- och passionsfruktessens:

VARNING! Luktar spolarvätska och smakar även lite åt det hållet. Kollade bäst före-datumet och förvånande var det flera år kvar. "Likören" åkte illa kvikt tillbaka ner i brännaren. Bottensatsen i min mäskhink smakar betydligt bättre än detta kräkmedel.
Vidrighet 10/10


Prestige ananas- och kokosessens

Ingen höjdare, smakar mest ananas och lite kokos men smaken känns syntetisk. Godhet 3/10
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Essens & fillups test

Inlägg av Koskenkorva »

Testade lite olika BeWe essenser:

Jaktsnaps: Jägermeister substitut. Smakade kanske inte riktigt som originalet men var godare!
Betyg 10/10.

Kurrant: Abosulut Kurrant substitut. Har ej druckit orginalet, men med tillsats av socker blev den god, men inte riktigt min smak. Betyg 7/10.

Vanilj: Ungefär som ovan, passade mina smaklökar lite bättre. Betyg 8/10.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Bsba
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre dec 17, 2004 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av Bsba »

Är inte Presitge fd. Strand?

Jag har precis testat Lidl´s Skåne och Gin med stor skepsis, men blev glatt överraskad. Oslagbart billigt dessutom.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av Kung_Krydda »

Provade Drinkit´s Turkisk Peppar x-tra hot -fillup:

Varning smakar bara söt typ sötlakris inget x-tra med den bara lam.

har också provat Drinkit´s punch-fillup:

Smaken är väldigt kemisk smakar lite som papperslim lucktar rekomenderas ej.
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av See »

vad har hänt med drplys inlägg? har dom bara blivit raderade?
Användarvisningsbild
Edvin
Bryggare
Inlägg: 103
Blev medlem: fre mar 19, 2004 1:00
Ort: P? landet

Essens & fillups test

Inlägg av Edvin »

Bsba skrev:Är inte Presitge fd. Strand?

Jag har precis testat Lidl´s Skåne och Gin med stor skepsis, men blev glatt överraskad. Oslagbart billigt dessutom.
Jo, det stämmer. Gert Strand sålde av detta varumärke för ett bra tag sedan.
<i>-"Faaan vad det brann, men fuller blev jag"</i>
Användarvisningsbild
Erik
Finjäsare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons maj 26, 2004 2:00

Essens & fillups test

Inlägg av Erik »

Eftersom jag älskar White Russian så beslöt jag mig för att testa Hisab's Kaffelikör och Bar King's kaffelikör, båda är substitut för Kahlua.

Bar king's får klart godkännt, men det är en fördel om man blandar med standardmjölk, eftersom den inte är så krämig som riktiga Kahlua, men helt klart över förväntan.

Hisab's Kaffelikör smakar väl "ok", men eftersmaken är lite sträv och det smakar alldeles för mycket kaffe.


Testade också Hisab's likör 34 (substitut för likör 43) och blandade en drink som dom tipsar om på baksidan av flaskan, 6cl likör 34, is och mjölk. Denna blev helt underbar god. Har inte testat att dricka den ren, men jag skulle kunna tänka mig att den är väldigt lik i smaken, möjligtvis lite sötare än originalet.
Liljencroowna
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jul 08, 2009 19:39

Essens & fillups test

Inlägg av Liljencroowna »

Mandellikör - Prestige Mycket god och lik disaronno, måste få stå ett litet tag; 1-2 dagar.

After Hours - Prestige God
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Essens & fillups test

Inlägg av bonkeman »

Jag gillar punsch och jag ser att det har testats fillups från Prestige och Hisab här i tråden. Jag vill slå ett slag för Saturnus Arrakspunsch som är väldigt lättillgänglig i större varuhus. Jag tycker väldigt mycket om Karlshams Flaggpunsch och detta extraktet är riktigt likt tycker jag. Blandas 50/50 med brännvin och får en bra simmighet!

http://www.saturnus.se/swe/produkter/likorextrakt.html
Användarvisningsbild
rednud
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 13, 2009 18:39
Ort: Västkusten

Essens & fillups test

Inlägg av rednud »

Har testat följande essenser

Strands Rom Jamaica Mörk

Old Oak Bourbon Whisky

Prestige Rom Vit

Prestige Gin

VIP Irish Cream


Det var bara Prestige Gin som jag tyckte va lite tam annars var alla helt ok ska testa hur det blir efter lite lagring återkommer då.


Bild[/b]
MITT LIV MITT VAL
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Essens & fillups test

Inlägg av scaryeyes »

vit rom å mörk jamaica har jag åxå testat med bra resultat. Men är spriten inte av allra högsta kvalitet kan man glömma att lagra den. Smaken försämras avsevärt efter ett par månader. Går inte att gömma nåt. Inte ens i jaktsnaps.
Hade lite brått en gång med en sats. Avände för lite kol å i början smakade det helt ok, men men äckelsmaken började senare framträda mer tydligt.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
rednud
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 13, 2009 18:39
Ort: Västkusten

Essens & fillups test

Inlägg av rednud »

Det blir ju inte jätte länge de kommer ligga ska testa om någon vecka lr två så ser man om det blir bättre. Månader :shock: Finns aldrig någon flaska kvar då :D

Sitter redan och njuter av en goding.


Bild
MITT LIV MITT VAL
Användarvisningsbild
Falukropp
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån jul 20, 2009 9:17
Ort: Någonstans i Sverige

Essens & fillups test

Inlägg av Falukropp »

Då får väl jag presentera min favoritessens:
Limpans "Österrikisk Rom"
Den smakar godis och är verkligen beroendeframkallande! :wink:
Om man slår yxan i båten, får man ro som f*n
Användarvisningsbild
Tiax
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: lör feb 02, 2013 19:46
Ort: Hillbilly City (Denmark)
Kontakt:

Re: Essens & fillups test

Inlägg av Tiax »

Heysan...

Jeg har med stor fornøjelse læst tråden om Bästa essensen och lurre på hvor I køber essenser ?
Jeg har før brugt PARTYMANNSHOP.COM men tyckas prisern pr. flaske er steget mycket de sidste år (fra 12 - 16 Kr. och fragten til Danmark er blevet alt for dyrt. 234.- Kr. for 30 X 20ml. och 6 poser TURBO 8.

Håber på svar... Hey hey
I'm an old poor hillbilly redneck country boy, Started out with nothing and still got most of it left.../i]
http://www.olskool.radio12345.com
nbla
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jul 05, 2016 19:39

Re:

Inlägg av nbla »

rednud skrev:Det blir ju inte jätte länge de kommer ligga ska testa om någon vecka lr två så ser man om det blir bättre. Månader :shock: Finns aldrig någon flaska kvar då :D

Sitter redan och njuter av en goding.
Försvinnande god... Man får köpa flera flaskor åt gången! :)
Skriv svar

Återgå till "Essenser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster