Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Göra alkoläsk av mäsk

Allmänna drinktips, cocktails och groggar
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Göra alkoläsk av mäsk

Inlägg av U2D2 »

För att citera så många andra här på forumet: KISS=Keep It Stupid Simple. Funkar i allts för många sammanhang!
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: Göra alkoläsk av mäsk

Inlägg av hemlagat »

Alkoläsk, liksom vanlig läsk, tillverkas av socker, vatten, färgämnen och smakämnen. Allt detta är billigt. Färgämnen och smakämnen kostar bara några hundra kronor per kilo, om man köper från samma ställen som industrin, och ett kilo smakämne räcker till 1.000 liter dryck.
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Re: Göra alkoläsk av mäsk

Inlägg av Öman »

Har satte typ 23l med 5kg vanligt socker + starkvinsjäst igår. Bubblar bra nu. Planen är att bara testa att dricka mäsken smaksatt med drinkmixer / lightsaft. Om det blir för mycket finkel, tror jag att rejält med sockersötning lär kunna dölja det. För när jag blandat punch på färdigköpt medicinsk finsprit 96%, var den extrema sockermängden - ca 2,5dl/75cl flaska - det som dolde att spriten i sig smakade rävgift. (Den var inte denatuerad på den tiden. Favoritrecept åt sig själva bland läkare för 40 år sedan...)

Det enda andra sättet jag lyckades dölja den äckliga spritsmaken, var med blåbärssoppa! Föjldaktligen satte vi upp en bardisk i en snödriva med "vätskekontroll" a la Wasalopp mellan busstation och festen, med värmd starkt spetsad blåbärssoppasoppa. Två plastmuggar typ, så blev man rätt bra i gasen! (Vi var runt 20 år gamla.)

Vet inte säkert vad ni menar med mäsksmak? Menar ni finkel? När jag var ung brände jag rom på rörsockermelass, kolade (förmodligen dumt. Antingen lagrar man och då oxiderar de högre alkoholerna, dvs finklet till smakrika ämnen man kan vilja ha, eller så kan man nog lika gärna jäsa vanligt socker & rena m kol) + toppade m. romessens. Blanda pinacolada med annanas. Ingen av gästerna på studentfesten fattade hur stark drinken var (trol +20%), utan bäljade glatt i sig. Festen kom igång bums, och blev legendarisk.

Jag gissar att med litet fantasi, går det nog att blanda en stark "alkoldryck" av något slag på orenad mäsk, som åtminstone en desperat öbo eller tonåring skulle kunna dricka. Det får bli måttstocken för "drickbart". Glöm inte att det folk tycker är tequilasmak, inte är något annat än finkel! (Jag kan bara dricka de dyraste sorterna, där de renat eller lagrat bort finkelsmaken.) Kan folk dricka tequila, kan nog "ful-läsk/saft" också gå ner?

Och vad fan, jag glömmer inte gången vi svepte varsin flaska glögg - billigast på systemet. DET var äckligt. Men full blev man.

Har provat vinsatser. Tyvärr har jag druckit hälften innan det varit klart, så det har inte smakat jättebra precis. Senaste gången klarnade jag åtminstone den halva jag inte druckit. Syftet är väl att jästen skall dö och falla till botten??? Några liter på botten av "rödvinet" smakade så djävligt av jäst, att det blev kvar i jäsdunken några veckor. Och då var vinet klart, och smakade betydligt bättre.

Har kvar jässtopp och klarningsmedel från vinsatserna jag drack upp innan vinet nog ens var färdigt. Har jag rätt om det hjälper att fälla jästen mot botten & minska jästsmaken? Jag gillar verkligen inte jästsmak. (Ens i vissa fina köpeöl och cidersorter.) Det är egentligen det enda / främsta jag vill minska/dölja. FiMed 5kg socker på sådär 23liter, lär styrkan bli någonstans 15-20%, och då skall det nog inte bli så himla mycket finkel? Eller vad tror ni?

Förslag som kan öka drickbarheten, mottages tacksamt! Räkna med löpande rapporter från mig den närmsta veckan eller så. Kanske en slutrapport om några veckor, för det sista lär bli för äcklig jästsörja för mig. Kan man filtrera bort jästen med kaffefilter? (Dubbla?)(

(Kanske jag bygger en plastis, för den teknikentycker jag verkar spännande. Passa/vakta en vanlig kokare med vattenkylning är jag för gammal och lat för. Tröttnade faktiskt på hembränningen så fort jag fyllde systembolag. Hysteriskt hembygge föresten. Hade ingen aning om hur man byggde. Fraktionsdestillationsapparaten och uppslagsbok blev inspiration. En jättelik skinkgryta, platt stållock tätad med inoljad pappring mot grytan, kolonn av ett kopparstuprör fylld med krossade blomkrukor. Kylaren bestod av en stor rund plåtchokladask, som jag limmat ihop med epoxilim. Första försöket funkade inte alls, tills jag kom på att koppla bort 3 av de fyra tvärrgående kylrören i kolonnen. Sen blev det väldigt bra, sådär 92-93% som bäst, vilket väl typ är teoretiskt vad man kan nå? Vill minnas jag brände om allt under 88%.

Men gud vilket sjå att passa dygnet runt - justera värmeplatta och kylvattenflöde. Till slut blev min mamma litet misstänksam över att jag frivilligt tog på mig alla ärenden till tvättstugan och källaren. Fast hon skrattade mest. Hon tyckte mest att det nog var naturligt för tekniskt oienterade gymnasister att bygga och bränna. ;-)

Alltså;
- Vad blanda med?
- Få bort jäst? Kan man filtrera med kaffefilter? (Toapapper funkade sådär.)
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Re: Göra alkoläsk av mäsk

Inlägg av Öman »

Slutrapport efter 3 veckor - eftersom jag nu dricker upp det sista - av detta mitt 1:a experiment baserat på 5kg vanligt socker, alltihopa tillsatt direkt i typ 25l vatten (ordentligt löst i varmt vatten), samt PWG's "starkvinsjäst".

-Jäsningen har varit beskedlig, och har inte skummat alls, till skillnad från PGW's 7-dagars vinsatser.
- Ingen bottensats - och ingen jästsmak! (Som är det värsta jag vet - värre än finkel.)
- Smaken har hela tiden varit helt OK! Helt enkelt en alkoholhaltig sockerdricka!
- Tillsätter man minimalt av "Fun Light Lemon Lime" - typ en tesked för ett större dricksglas, har man verkligen fått något som - med tanke på priset - är helt jämförbart med tex en stark cider eller alkoläsk i smakkvalitet. Inget man skulle behöva skämmas för att bjuda på.
-Efter tre veckor har det i stort sett jäst ut, och då kann kännaren av hembränt identifiera en liten, liten hint av finkel i smaken. Men inte ens jag, som tycker mycket illa om finkel, störs av ett så litet smakinslag.

Tyvärr har jag ingen alkoholmätare / oechslevikt (skall köpa nu!), så alkoholhalt kan jag inte ange. Jag tycker väl den är rätt beskedlig efter tre veckor, men jag är nog rätt förhärdad. :wink:

Resultatet är mycket lovande, så jag skall sätta en ny testomgång efter nyår. Då vill jag prova;
1) En snabbare jästsort! Kanske tom någon sort av "turbojäst"? Fast jästen som abvänds i 7-dagars vinsatserna är det ju schysst drag i också. Frågan är vad som ger mest jästsmak och / eller finkel?
2a) Frågan är om bryggsocker minskar finkel? Påverkar jäshastighet?
2b) Vat jag förstår, så löser man sockret i kokande vatten, samt tillsätter litet syra, så bryts sockret till stora delar ner i enklkla monosackarider - vilket ju är vitsen med "bryggsocker". Men det blir ju hälften så dyrt!

Kan någon ge råd / input, är jag mycket tacksam!

P.S. Eventuellt sätter jag två parallella satser, för att jämföra två olika sätt, så ge gärna två förslag!
Skriv svar

Återgå till "Drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster