Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

tips på bra "kryddrenare"

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av jokkman »

Jag håller på mest med smaksatta produkter (oftast rom nuförtiden) och förädlar dessa genom att "nuka" produkten med kryddorna i micron med gott resultat :-)
Men jag letar efter ett effektivare sätt att sila bort kryddorna ifrån den färdiga produkten, om man har malda kryddor så tar det sin tid ....

Har tills nu använt kaffefilter, man använder dubbla och får filtrer flera ggr innan alla kryddor är borta.
Även försökt använda bommulspaddar som man "skruvar fast med korken i en petflaska och ca 3mm hål i korken. Mera praktiskt men tror inte att det är det ultimat sättet. Det borde finnas bättre sätt för detta, eller?

Så min fråga kära bryggarvänner, har ni några tips på hur man effektiviserar detta?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Garra
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 10, 2014 16:45

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av Garra »

http://www.hembryggeriet.se/saftsil-med ... cgodsg8AiA
En sån här på en rostfri hink kanske?
Det där med gin, kryddor och nuka får du ju gärna berätta mer om :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av latmasken »

En , en saftsil lär ju släppa igenom mycket mer bös än dubbla kaffefilter?

Däremot finns det ju så kallade vinfilter.

http://www.pgw.se/vinfilterapparat.html

Med olika grova filterplattor

http://www.pgw.se/vinfilter-2000-extra-grov.html
http://www.pgw.se/vinfilter-1000-grov.html
http://www.pgw.se/vinfilter-500.html
http://www.pgw.se/vinfilter-100-fin.html

(Sidan för 100 Fin säger att det ska finnas Extra fin också men det verkar inte PGW ha.)

Vet inte om PGW är billigast eller bäst, jag bara drog till med ett ställe som jag visste säljer hembryggningsgrejer.


Men det bästa måste väl ändå vara att skippa malda kryddor och nöja sig med hela eller i värsta fall krossade?

Det borde väl också gå att låta det stå och klarna så kryddorna sjunker till botten och man kan tappa av den rena spriten ovanför? Kanske tar ett par veckor, men ändå.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av Flerpen »

Ett vattenfilter kanske? Du behöver iofs pumpa det igenom filtret då men det lär funka kanon. Googla björnfilter.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av jokkman »

Helt klart så är det enklare med krossade/hela kryddor men har ett recept som blir kanoners just med malda..... Sama sak ang ekspån, enklare hantera om det är flisor istället för sågspån.

Har funderat tidigare på ett vinfilter, det kanske är vägen att gå?
Oftast så gör jag mellan 0,7dl till max 5liter så det är inte stora mängder som skall silas.
Med dubbla kaffefilter så får man byta ca var 0.4liter, annars stockar dom igen.
Med krossade kryddor och mindre ekspån/sågspån blir det samma sak.
Funderar på en lösning som rymmer max 5liter, det ska räcka gott för mig.
Ska gå att lämna oövervakad och inte täppas igen.

Jag har även drycken stående efter silning en tag och kanterar den efter det som sista justering.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av latmasken »

Om problemet med kaffefilter bara är att de sätter igen (jag trodde att de släppte igenom partiklar) så vore det kanske fiffigare att låta det klarna innan filtrering. Då är det färre partiklar som ska filtreras bort och filtret sätter inte igen lika snabbt.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av jokkman »

Arbetsgången som den är nu är följande för mig
Steg 1: filtrerar 2ggr med dubbla kaffefilter.
Steg 2: Låter produkten stå och sedan kantera
Steg 3: Filtrerar igen med dubbla kaffefilter.

Jag måste byta kaffefilter efter varje 4dl i första steget.
Steg 3 brukar gå bra utan byte av kaffefilter.
Det jag vill kunna få bort är att det krävs övervakning hela tiden, vill hellre hitta en lösning som är oövervakat kanske behöver man köra denna 2ggr. Det går ann att göra sista steget med ex kaffefilter efter kantering. Det är första som jag vill få till någon typ av effektivisering på.
Har kollat på så kallade "björnfilter" tidigare, tyckte att själva filtren var lite dyra pga att jag kommer byta dessa varje gång. Det jag såg pris på var runt 100:- st(eller dyrare), kanske finns det billigare filter som är likvärdiga?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av latmasken »

Har du provat att skippa steg 1 då? Eller blir det för mycket smak av kryddorna då?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av jokkman »

latmasken skrev:Har du provat att skippa steg 1 då? Eller blir det för mycket smak av kryddorna då?
Jo, provat det men det blir för mycket smak av kryddorna. Blir nog lätt så när man nukar om man låter kryddorna vara kvar efter.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av jokkman »

Garra skrev:http://www.hembryggeriet.se/saftsil-med ... cgodsg8AiA
En sån här på en rostfri hink kanske?
Det där med gin, kryddor och nuka får du ju gärna berätta mer om :)
Om du söker efter "nuka" i denna avdelning så hittar du ;-)
Gin kan du få till rent smakligt med att nuka men pga att man inte "destillerar fram smaken" det så blir drycken färgad
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av Brack »

Tänkte på din filtrering, testat att klippa bort botten på en 2L petflaska och sedan stoppa korkdelen med bomull och sedan filtrera där egenom? Som man gör med kolning fast nu utan kolet?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av jokkman »

Brack skrev:Tänkte på din filtrering, testat att klippa bort botten på en 2L petflaska och sedan stoppa korkdelen med bomull och sedan filtrera där egenom? Som man gör med kolning fast nu utan kolet?
Japp, den metoden funkar "hyfsat", hade hoppats på att någon här på forumet hade kommit på en bättre metod.
Vill också gärna kunna "filtrera" upp till 5 liter åt gången utan att behöva övervaka. Dock är det helt okej om jag kanske behöver filtrera flera gånger.

Håller på att testa bygga ett eget filter nu, typ bensinfilter av en liten petflaska och bommulspad i korken som man sedan ansluter men en slang från en hink
Mina första försök kan man väl inte säga var riktigt lyckade.. :roll:
Men va tusan... skam den som ger sig :D
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: tips på bra "kryddrenare"

Inlägg av Mooki »

Testade för länge sen att destillera kryddad sprit i en liten potstill (byggd av en kaffekokare och lite kopparrör). Fick (enligt min tunga) med den mesta smaken (dvs kände ingen skillnad mot odestillerat), åsså var det lite festligt att ha en helt klar snaps som tydligt smakade kryddad.
Blir ju av med partiklarna iaf... :mrgreen:
Minns jag rätt testade jag på en lime/malörtssnaps samt nån pepparmintskryddad rackare.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst