Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

lagring av brännvin

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

lagring av brännvin

Inlägg av aftonande »

Enligt böckerna om hemkryddning vinner det okryddade brännvinet på att lagras - lite oklart om det är i essens- eller utblandad form. Sandklef dricker inte ens brännvin som är yngre än fem år! Min erfarenhet av lagring är dock att spriten sällan blir bättre - tvärtom. Oftast försvinner alkoholen och den smakar förjäkligt efter några år. Vilka är forumets erfarenheter och hur skall man göra för brännvinet skall behålla sin styrka?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: lagring av brännvin

Inlägg av latmasken »

När jag köpte på mig en massa sprit och grejer för att bygga upp en bar hemma för en massa år sen fick jag lära mig att sprit och likörer åldras normalt inte när de väl tappats på flaska. Alkoholen i sprit och sockerhalten i likörer är så pass konserverande att inget händer.

Vin däremot har så låg alkoholhalt att det åldras (gäller även vermouth och liknande).

Om nån påstå att det påverkas av att lagras så behöver ju den person kunna peka på vilka processer som sker. För vin vet man ju t.ex. att det sker vissa nedbrytningar, malolaktisk process och såna grejer.

Whisky på flaska förändras väl inte, det är ju lagringen på ekfat där som ger karaktären.
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: lagring av brännvin

Inlägg av aftonande »

Att hemkryddad sprit förändras med åldern i flaskan är ju uppenbart, oavsett vad du har lärt om hur det skall fungera rent kemiskt. Min erfarenhet är dock att den åldras till det sämre och alls inte blommar upp i de fantastiska smaker som beskrivs i litteraturen. Jag skrev min post för att höra vad andra har för erfarenheter och för att höra om hur man kan göra för att få en god lagring som inte leder till att spriten förlorar all sin styrka.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: lagring av brännvin

Inlägg av latmasken »

Jag tror inte din observation av vad som händer vid lagring är korrekt.

Att alkoholen försvinner verkar väldigt osannolikt. Om du har ett brännvin på 40% och alkoholen försvinner innebär det att flaskan bara är halvfull sen. Alkolhol borde heller inte ta sig ut från en försluten glasflaska.

Vid lagring på träfat försvinner en del alkohol, det tar man höjd för vid lagring av whisky (man lagrar spriten lite starkare än vad man vill ha den efter lagring), men en glasflaska är rejält mycket tätare för etanolmolekylerna.
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: lagring av brännvin

Inlägg av aftonande »

Alkoholen försvinner utan att man innehållet minskar noterbart. Häromdagen, exempelvis, öppnade jag förväntansfullt en flaska hagtornsbrännvin som jag lagrat sedan 2009, men till min besvikelse fanns i princip ingen alkohol kvar. Förhoppningsvis duger brygden ändå till essens som jag kan blanda med okryddat. Då var den ändå försluten med en kork som avgav ett ordentligt ljud när jag drog ut den, och därtill hade jag lagt mjukplast över korken och förslutit med gummisnoddar runt flaskhalsen.

Om du någon gång har haft en halvt urdrucken flaska sprit av något slag stående inträffar ju samma sak efter ett antal månader: alkoholhalten minskar drastiskt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: lagring av brännvin

Inlägg av latmasken »

Det är en kemisk omöjlighet att alkoholen kan försvinna från en vätska utan att den minskar i volym.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: lagring av brännvin

Inlägg av Omlott »

Aftonande, är det endast smaken på drycken som gör att du antar att spriten har försvunnit? Inget illa ment men det är inten trovärdig källa.
Kan det inte vara så att spriten blivit lenare med lagring? Precis som det står i böckerna dina.
För som latmasken säger så skulle det vara märkbart på volymen om alkoholen dunstat bort.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: lagring av brännvin

Inlägg av aqua vitae »

Om korken är tät och vätskenivån inte sjunkit är nog alkoholen kvar som tidigare nämnts.

Finklig sprit kan bli lite lenare av lagring även om det sker i en tät flaska men lagring i "otäta" ekfat ger såklart mer effekt.

Hursomhelst, min erfarenhet är att sprit kryddad med torkade kryddor inte ändrar sig nämnvärt, några veckors lagring gör den kanske bättre men sen händer inte mycket.

Sprit kryddad med färsk frukt, bär eller liknande har jag upplevt blir sämre av lagring.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster