Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Smaksätta stark starksprit?

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
*eleganten*
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: sön okt 07, 2012 13:57

Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av *eleganten* »

Hej!

Jag tänkte försöka mig på ett dubbeldestilat. Jag beräknar att få ut ca 4,5l 80%. Frågan är vad jag ska göra av det? Att bara behålla det som blanksprit är ju inge kul. Någon som har några idéer om vad/hur jag kan krydda o smaksätta? Blir ju ca 6,5 flaskor så det går ju att göra ett par olika varianter..
Bubblar just nu:

Äppeltokajer
Päron- och vaniljmjöd
Mölska
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av Flerpen »

Äppelpaj är aldrig fel.
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av rb0ne »

Pors är i säsong nu/väldigt snart.

Fläder börjar snart blomma.
Användarvisningsbild
*eleganten*
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: sön okt 07, 2012 13:57

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av *eleganten* »

Ursäkta en okunnig.. Men vad får jag för smak av pors? Hur ser den ut o var hittar jag den? Det kan jag iofs googla på.. Men hur doserar man?

Fläder är väl ganska svagt i smaken? Flädersnaps verkar gott, men är det möjligt att få flädern att framträda i såpass stark sprit?
Bubblar just nu:

Äppeltokajer
Päron- och vaniljmjöd
Mölska
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av rb0ne »

*eleganten* skrev:Ursäkta en okunnig.. Men vad får jag för smak av pors? Hur ser den ut o var hittar jag den? Det kan jag iofs googla på.. Men hur doserar man?

Fläder är väl ganska svagt i smaken? Flädersnaps verkar gott, men är det möjligt att få flädern att framträda i såpass stark sprit?
Pors smakar "örtigt" och "skog", tänk malört fast nästan helt utan den beska tonen (det blir alltså inte några bäska droppar du tillverkar), växer i blötare mark, har hittat den nära sjöar. Doseringen är jag osäker på, men skulle säga prova dig fram. Låt den inte ligga i mer än några dagar.

Fläder är ganska klassiskt (tänker hallands fläder, utö osv). Sprit i sig konkurrerar inte med blomsmaken. Skulle personligen använda ganska mycket, men jag gillar smaken av fläder skarpt. Skulle antagligen kompletera med lite citron, kanske rivet skal för bäst resultat, men vet inte.
Användarvisningsbild
*eleganten*
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: sön okt 07, 2012 13:57

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av *eleganten* »

Tack så mycket!

Jo fläder gillar jag oxå, frågan är hur man får tag i det i Värmland..! =) komplettera med citron verkar vettigt, det har jag funderat på. Något sådant får det bli av halva satsen, om det inte konkurrerar med spritsmaken!
Bubblar just nu:

Äppeltokajer
Päron- och vaniljmjöd
Mölska
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av aftonande »

Du är i helt rätt säsong nu. Det finns massor att krydda med nu eller i de närmaste månaderna. Snart kommer johannesört som de flesta gillar, fast den inte är inställsam och söt. Rölleka och renfana är rätt riviga och kärva i smaken, om du gillar sådant. Kan så klart kompletteras med lite socker om du vill. Svartvinbär och de flesta andra bär är goda också. Smultron smakar dock inte alls som man väntar sig. Svartvinbärsblad är också jättegott i brännvin, bara att gå ut och plocka. Gran-, tal- och enskott är gott. Pröva t.ex. att göra Skogsstjärnan från Oaxen (googla på det!). Enbär kommer till hösten - jättegott. Som sagt: Det finns hur mycket som helst just nu. Googla och du skall finna och blir du mer intresserad så köp gärna en bok om brännvinskryddning.
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av rb0ne »

Kan tipsa om följande sida:
http://www.skogsskafferiet.se/

Det är mer eller mindre en kalender med ätliga växter och beskrivningar på vad de används till. Den har ganska mycket (om än inte allt)
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av Mooki »

Annars är en personlig favorit att hänga en vältvättad lime ovanför den starka starkspriten, typ en månad, så fruktvaxet löses upp och oljorna droppar ner i kalassaften.
Då får man en ganska fadd lime-aktig sprit. Sen tillsätter man en aning malört (små späda blad), minns jag rätt fick malörten dra i ungefär 2-3 dagar.
Ger en riktigt trevlig nubbe, var några år sen jag gjorde den och den försvann alldeles för fort :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Smaksätta stark starksprit?

Inlägg av jokkman »

En teknik som du kan använda för att "snabb lagra" dvs du behöver inte vänta en månad eller så på att kryddorna ska ta sig
http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=13&t=21269
(rekommenderar att använda ca 60% när du "nukar" enligt länken)

Mookis tipps är riktigt bra, har inte testat just den blandningen men brukar "hänga" apelsinskal och citronskal, blir supergott (ca 2 veckors väntan)
Om du blandar i sockerbody sedan och du får en "hemma Cointreau"...

Har även gjort med bara limeskal, tänk "lime absolut" är nog det som man kan säga om den. inget fel, svag lukt/"smak" av lime.
Om du har lime och apelsin så tar lime bort det mesta av apelsin lukten/smaken (bra att veta när man experimenterar)

Tror att du kan göra en "rom-aktigt" dricka också, har dock inte provat ännu med "blanksprit" men det borde funka.
se första tråden, sätt i så fall i lite ljust muscovado socker för att få "rom smaken" (smörkola-aktiga sötman)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster