Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hasselnötslikör

Egentillverkade och köpes-likörer
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Hasselnötslikör

Inlägg av U2D2 »

Okej, redan innan jag ger er receptet så vill jag uppmärksamma att detta varken är någon macho-sprit eller någon särskilt komplicerad likör men att den som touch till diverse mjölk-drinkar är en riktigt vinnare. Jag kände mig fram till receptet igår.

Nötlikör

1,25 dl sprit(85-95%, inte helt hundra)
1,5 dl nötkräm(märket är United gross, hette hasselnötkräm med mjölk. Kan nog med fördel bytas ut emot nutella Eller annan kraftigare kräm)
Fyll upp resten(använde en halving, 350ml allt som allt)

Jag lät krämen sjuda lite med lite vatten för att bli mer lätthanterlig och skakade om flaskan ordentligt flera gånger innan användning. Blev helt okej, skulle föreslå tillsatt kakao om någon vill testa sig på det. Mycket god att grogga med mjölk.
Bilagor
Här är både krämen dom användes och resultatet
Här är både krämen dom användes och resultatet
image.jpg (187.97 KiB) Visad 614 gånger
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Hasselnötslikör

Inlägg av U2D2 »

Tips är att använda lite mindre sprit än vad som står, blev för spritig i smaken.
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Skriv svar

Återgå till "Likörer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster