Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

blended vodka

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

blended vodka

Inlägg av hemlagat »

Whisky görs ju ofta genom att olika destillationer blandas, tänkte att det går att göra på liknande sätt med vodka; blended vodka

1: Producera så ren sprit som möjligt, 96 %, helt utan smak.
2: gör någon form av sprit i potstill, mäsk blandad med potatis, säd, e.d. för att ge smak av traditionell råvara, och en lenare smak ..
3: blanda sedan 1 + 2 och provsmaka hur mycket av 2 som behövs för att 1 ska smaka gott ...

Någon som testat? Recept? Tillvägagångssätt? Kanske rentav lyckats efterlikna olika köpevodka?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Så gör man många typer av blended whisky. Man "späder ut" starkt smakande whisky med "ren" sprit.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: blended vodka

Inlägg av hemlagat »

Flerpen skrev:Så gör man många typer av blended whisky. Man "späder ut" starkt smakande whisky med "ren" sprit.
Jo, precis, och på samma sätt så borde man ju kunna göra hembränd vodka som smakar bättre + dessutom whiskey, gin, rom, osv. utifrån samma metod ... 96 % sprit är en enkel bas för det mesta, det svåra är att producera smaken ...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Det är ju typ samma sak som att bland essenser.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: blended vodka

Inlägg av hemlagat »

Flerpen skrev:Det är ju typ samma sak som att bland essenser.
ja, fast essenser som man köper är ganska dyra och lite fusk också om man ska göra vodka eller whiskey ... Bättre att "blanda" (blend) själv från råvaror ...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Nu har iofs ingen nämnt köp-essenser.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: blended vodka

Inlägg av hemlagat »

Flerpen skrev:Nu har iofs ingen nämnt köp-essenser.
OK, då har det precis det jag var ute efter, att göra egna essenser, som inte behöver vara koncentrerade ... för att blanda essenssprit med ren sprit ...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Har jag förstått dig rätt nu.

Du vill alltså göra god sprit med lagom styrka som du sen vill späda ut så att den smakar mindre? :roll:
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: blended vodka

Inlägg av hemlagat »

Flerpen skrev:Har jag förstått dig rätt nu.

Du vill alltså göra god sprit med lagom styrka som du sen vill späda ut så att den smakar mindre? :roll:
Nja, jag vill göra god sprit med 40 % styrka som smakar köpesprit, genom att 1) producera 96 % ren sprit utan metanol och finkel
2) tillsätta en mindre mängd sprit från potstill jäst på grödor, e.d. för att ge rätt vodkasmak 3) späda med vatten till 40 % styrka

Vodka smakar ju inte tekniskt ren sprit, all vodka har någon form av smak om än svag ...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Okej. Vill inte få det att låta som om jag klankar ner på dig eller så, men varför inte bara göra vodka med önskad smak från början? Så slipper man den extra destillationen.

Annars så låter det som att du vill göra essenser till vodka.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: blended vodka

Inlägg av latmasken »

Vad jag förstått är det så de gör t.ex. Absolut vodka.

De destillerar fram "ren" sprit som de sen späder ut och "smaksätter" med en väl balanserad mix av heads. Anledningen till att de gör så är att det i industriell skala är mycket enklare att producera ren 96% etanol än att försöka destillera fram stora satser direkt mha cuts.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Det låter rätt vettigt, speciellt om dom kör kontinuerlig drift.

Men det känns inte som ett problem när man använder en hobbybrännare.

Men det känns som om det trådskaparen egentligen är ute efter är bra essens recept.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: blended vodka

Inlägg av hemlagat »

latmasken skrev:Vad jag förstått är det så de gör t.ex. Absolut vodka.
De destillerar fram "ren" sprit som de sen späder ut och "smaksätter" med en väl balanserad mix av heads. Anledningen till att de gör så är att det i industriell skala är mycket enklare att producera ren 96% etanol än att försöka destillera fram stora satser direkt mha cuts.
ja, det var därifrån jag fick iden. och smaksättning är inte bara heads och tails, utan även smak av råvaror som grödor, o.d.
Flerpen skrev:Det låter rätt vettigt, speciellt om dom kör kontinuerlig drift.

Men det känns inte som ett problem när man använder en hobbybrännare.

Men det känns som om det trådskaparen egentligen är ute efter är bra essens recept.
Är det inte svårt för en hobbybrännare att få en bra produkt? Blir det inte ofta antingen för mycket finkel och heads (fulsprit) eller relativt ren sprit utan smak?

Ja, bra essens-recept funkar fint, liksom ett pot-still recept för att "blenda" vodka ... Främst det senare jag tänkte när jag skapade tråden, men veto sjutton om det inte är mer eller mindre samma sak som att göra essens? (vet inte hur man gör essens, men kokas inte det ihop också?)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: blended vodka

Inlägg av latmasken »

Tar du många små cuts så är det enkelt att få rätt smak på produkten.

Det blir ju samma "hantverk" där som det blir att göra den där "essensen" så att säga.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: blended vodka

Inlägg av Flerpen »

Du behöver ta cuts i båda fallen så det blir inte svårare. Så det är bara att göra äsk på det du vill ha smak av och köra på!
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst