Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Likörrecept

Egentillverkade och köpes-likörer
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Likörrecept

Inlägg av ÖlBurken »

Jag blev lite inspirerad av dels en video på youtube: http://youtu.be/eqqIhmMRZuU
dels av: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=13&t=21397

Jag utgick från receptet i videon men tweakade det och gjorde två likörer.

Chokladlikör 2015-02-08

8 äggulor
½ tsk salt
150 g socker
200 g Marabou mörk choklad
2 msk kakao
375 ml Jack Daniels

2015-02-08: Blanda salt, choklad och kakao i en skål som sätts i varmvattenbad. När all choklad smält får det svalna en stund (så att inte äggulorna chockas). Blanda sen i socker Whiskey och äggulor och värm under intensiv omrörning tills uppkok. Vid uppkoket tas kastrullen omedelbart av värmen.
Likören blir mycket kraftig i smak och konsistens. För att lätta upp den blandade jag i ca 1 dl grädde och 3 dl mjölk samt en skvätt vodka. Totalvolymen blev ca 1 liter.
2015-02-14: Likören är ganska tjock och späds med fördel med mjölk, smaken är helt underbar! Proteinerna har bildat lite grus i likören som man får sila bort när man serverar, men det är lätt gjort. Jag tror gruset är det som brukar synas som en hinna på en kopp varm choklad. När jag serverar den här så blandar jag upp till 50/50 mjölk för att få en chokladdrink, men då kan det behövas lite extra alkohol så det inte blir för svagt.

”Äppelpaj-likör” 2015-02-08

6 äggulor
1/4 tsk salt
150 g socker
2 dl äppeljuicekoncentrat
1 vaniljstång
6 kryddmått kanel
1 dl grädde
2 dl mjölk
2 dl 96% alkohol

2015-02-08: Blanda allt utom alkoholen. Koka upp under intensiv omrörning. Låt svalna. Blanda i alkoholen under intensiv omrörning (jag skriver intensiv omrörning då jag alltid är rädd att äggen ska skära sig). Slutvolymen blev 750 ml.
2015-02-14: Kanelen har kommit fram med tiden och den skulle jag kanske backa ner till 4 kryddmått nästa gång. Jag skulle kanske också dubbla mängden vanilj. Konsistens, utseende och smak är helt fantastiska!

Återgå till "Likörer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster