Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Pepparrot

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Stockbryggaren
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 15, 2008 8:31

Pepparrot

Inlägg av Stockbryggaren »

Jag har gjort koncentrat av pepparot.
Tärnade upp en bit pepparot och lät den ligga i en burk med sprit (någon dl).
När jag tyckte att det räckte med smak, (det räcker med en droppe koncentrat/4 cl snaps) tog jag bort pepparroten ur burken.
GÖR INTE DET, all smak försvinner. jag kan inte förklara varför, men det krävs att det finns kvar pepparrot i burken.

Jag har köpt en pepparrots snaps på systemet, men det är rent utsagt äcklig, den smakar som gasol luktar.
Min variant är godare och lämpar sig att mixa med andra smaker, men var försiktig den är kraftig
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Pepparrot

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Underligt att smaken försvann? Jag såg ett recept på en snaps med pepparrot och där skulle man tärna pepparroten och hänga den i en tunn, finmaskig duk ovanför spriten men under locket. Duken och pepparroten skulle alltså inte komma i kontakt med spriten nedaför. Fördelen med detta förfarande var att spriten tog smak men blev inte missfärgad. Man kunde smaksätta sprit med andra kryddor/smaker som citrus, peppar osv med denna metod och för delen blev att spriten fortfarande var "vattenklar" och blev inte färgad.
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster