Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Alkoholfri snaps

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Alkoholfri snaps

Inlägg av rb0ne »

Hade lite svårt att hitta en bra kategori, så jag valde en som nästan var rätt och hoppas på det bästa.

Jag är ute efter något alkoholfritt alternativ till snaps vid middag, det som erbjuds på systembolaget är inte direkt inspirerande (eller särskilt gott) och jag kan inte hitta något recept på nätet.

Är det någon här som har någon erfarenhet (eller idé) på hur man kan göra ett snapssubstitut?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Alkoholfri snaps

Inlägg av Flerpen »

Grogg?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Alkoholfri snaps

Inlägg av Michael »

Testade några alkoholfria snapsar förra sommaren men det var ingen munter upplevelse, inte smakmässigt iallafall. Dom smakade precis vad dom var dvs smaksatt vatten. Jag saknade bettet, men den borde kanske gå att återskapa med t ex chili eller någon annan stark krydda.
Hur skulle det gå att krydda vatten med snapsextrakt? Det är väl ett problem att vatten inte kan hålla smakämnena lika bra som alkohol och att spriten nog öppnar upp smaklökarna på ett annat sätt än vad vatten gör.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst