Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiced Rom

Allt om rom
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Spiced Rom

Inlägg av jokkman »

Detta blir en "spiced rom" ungefär som Captain Morgan


*Mäsk*
2,5l granngårdens melass
4kg socker
starkvinsjäst

låt jäsa i 4 veckor

Koka och spara endast hjärtat. Jag använder en FET-FOA på toppen av kärlet och tar ut ca 75% hjärta
(om du inte är riktigt nöjd med produkten kan du kola den i ett 40mm rör fyllt med ca 10cm kol)

*Kryddningen*
1 st stjärnanis
1 st kanelstång
5 st pepparkorn
1 tsk mald nejlika
1 tsk mald ingefära
5 cm vaniljstång (viktigt för smaken att den är "färsk dvs mjuk, ej torkad)
1 tsk ekspån, sådana som du köper för att smaksätta tex vin. flisorna är upp till ca 1*1 cm och ett par mm tjocka
0,25 dl mörkt muscovadosocker

*Smaksätta*
Blanda alla kryddor i en syltburk av glas på ca 1l med 6-7dl 45% rom (späd med vatten till 45%)
Skaka och sätt in syltburken med en handduk över i micron utan locket och kör på max i ca 2min (du ska få max 55 gradig produkt efter micron, testa med vatten först för att veta tiden på din micro)
Ta ut glasburken och skruva på locket hårt (viktigt att det bildas "vacuum" i glasburken)

Låt stå i rumstemperatur tills "romen" har fått rumstemperatur.

Skruva av lockat och upprepa i micron
Låt stå i rumstemperatur tills "romen" har fått rumstemperatur.

Nu tar du och silar med ett durkslag för att få bort dom "stora kryddorna"
Sila sedan genom dubbla kaffefilter 2 gånger
sätt in glasburken i kylskåpen över natten (nu samlas en stor del av kvarvarande malda kryddorna i botten på glasburken)
Häll över till ett annat kärl/kanna försiktigt och lämna "slatten"
Sila genom dubbla kaffefilter

För att få "rätt färg så använder du karamelliserat vitt socker ca 0,5 - 1dl beroende på hur mörk färg du vill ha på slutprodukten (jag brukar använda 0,5dl till 6 dl rom)
Häll i tills du är nöjd med färgen, börja med 0,5 dl och vänta tills sockret är löst innan du sätter i mera. Det tar upp till 15-20 min innan sockret löser sig helt om du skakar burken lite då och då.

Detta recept är testa på flertalet "försökskaniner" och alla har gett det "5 plastdunkar" av 5 möjliga :-)

EDIT
fixade lite stavfel...
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Spiced Rom

Inlägg av Maledictus »

Är det nödvändigt att hålla på att micra blandningen? Man kan inte bara låta det stå lite längre i rumstemperatur?

Har ingen apparat själv så jag tänkte prova ditt recept med "neutral sprit", dvs. sådan som endast är tillverkad av socker och ingen melass.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Spiced Rom

Inlägg av jokkman »

Maledictus skrev:Är det nödvändigt att hålla på att micra blandningen? Man kan inte bara låta det stå lite längre i rumstemperatur?

Har ingen apparat själv så jag tänkte prova ditt recept med "neutral sprit", dvs. sådan som endast är tillverkad av socker och ingen melass.
orsaken till att köra i micron är att du får smak av ekspånen som om du hade lagrat på fat en längre tid.
tror att det går att få till det hyffsat med "blank sprit" och skulle vars roligt att höra hur resultatet blev.
det som är superviktigt för att lyckas är att du verkligen flitrerar bort alla malda kryddor. Ibland har jag fått filtrera en eller 2 gånger till eller låtit det stå en vecka eller så och sedan hällt över till ett annat kärl försiktigt och filtrerat. Du märker om du lyckats efter att du blandat en "rom o cola", man ska inte bli "svart" på tungan för då har du malda kryddor kvar;)

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Rom"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster