Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Björksnaps

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Björksnaps

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Jag har planer på att göra björksnaps nu under våren. Jag har googlat runt på nätet efter lämpligt recept. Det jag har hittat är ett recept där man plockar de så kallade "musöronen" dvs de nyutslagna björlöven som är små och tunna och påminner om små musöron. Jag har även snubblat över ett recept där det står att man ska plocka skotten. Nu är jag lite tveksam om man med detta menar hela björkskottet, eller själva musöronen. Är det två olika recept? Oavsett om det är ett eller två recept så är jag intresserad av dessa och självklart så kan jag ju prova mig fram på egen hand. Är det någon här som har ett eget recept på björksnaps?
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Björksnaps

Inlägg av jokkman »

Det är mig veterligen 2st olika recept, har smakat och fått förklarat receptet med skotten.

Du fyller en flaska (förslagsvis en kvarting) full med skott och häller i så mycket sprit du kan i flaskan.
Man ska plocka skotten så sent som möjligt på våren, just innan dom börjar "slå ut" och bli blad.
Dett skall nu ligga och dra ca 1månad i rumstemp innan du silar av (finns recept där det skall dra upp till 2månader...).
Produkten blir en guldbrun essens, blanda ca 1 snapsglas till 75cl okryddad sprit eller efter egen smak.

Du gör på samma sätt med "musörenen", osäker på tiden den ska dra. Har läst i olika recept på upp till 2 månader....

Hoppas detta hjälper dig lite på vägen, lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Björksnaps

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Dimmorna har skingrats och jag har bestämt mig för att göra båda snappsarna!
Tack för för vägledningen! :drunk:
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Björksnaps

Inlägg av suomiläsk »

jag provade detta för några år sen och fyllde en flaska med björkskott till toppen och sen i med sprit och lät det stå i ett halvår ca. det var receptet jag hittade. vi drack det som snaps utan att späda ut det med smaklös sprit. det var en speciell smak. måste upplevas! ska prova detta med granskott i år
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: Björksnaps

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Jag har gjort det flera gånger. Provat olika varianter från knoppar till helt utslagna löv. Bäst tycker jag är att ta musöronen när de är kladdiga, det är de när de är nyutslagna. Dessa får ligga och dra i högst en vecka, sedan spär jag ut det. Man kan ta en nypa socker eller motsvarande honung, men löven har en sötma i sig.
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster