Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ljungsnaps

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Jonnygbg
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 16, 2013 0:32

Ljungsnaps

Inlägg av Jonnygbg »

Hallå gott folk!

Har fått dille på att göra egna snaps :D

Jag skulle vilja göra ljungsnaps och tänkte fråga er här om man kan använda den köpta ljungen som man har nu på vintern? eller är det bara den vilda som man kan plocka av i augusti som man kan använda?

Har letat runt på google osv. men har ej hittat någon info om detta!

Ha det så gött Jonny
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Ljungsnaps

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Här är ett recept jag snubblade över för ett tag sedan men jag vet inte om det går att använda den köpta ljungen på kruka.

Precis när blommorna hos ljungen, Calluna vulgaris, slagit ut måste man passa på att repa av dem. Det är bara blommorna som användes för snapsen, så rensa noga. Samma dag som man plockar blommorna lägges de i en burk och brännvin hälles över och locket sättes på. Efter en vecka silar man bort blommorna och späder med brännvin till angenäm smakstyrka. Som alla hemkryddade snapser vinner ljungsnaps på att lagras. Färgen blir svagt rosa.
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Ljungsnaps

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Här hittade jag också ett recept på ljungsnaps!

http://mittkok.expressen.se/recept/ljun ... -vulgaris/
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Ljungsnaps

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Här kommer et tredje recept jag hittat:

Plocka de nyutslagna blommorna försiktigt. Det är ett pillergöra för du skall undvika att få med något av det gröna på ljungen. Blommorna sköljs i friskt vatten och läggs att torka ute. Blommorna läggs sedan i ett kärl, brännvin hälls över och brygden får stå i fem-sex dagar och dra. Då är det tid att sila essensen genom en fin duk. Låter du den stå i ytterligare någon vecka så sjunker ett grums till botten på kärlet och du har en vacker guldgul essens som du blandar med brännvin 20% essens räcker. Och i det här fallet om någonsin skall man tänka på att man skall ha ett svagt brännvin. Du finner en fin sötma i smaken och en doft av blommande ljunghed.
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster