Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekfastkaraktär på Julnubben

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Ekfastkaraktär på Julnubben

Inlägg av Charlie's Nubbe »

jokkman skrev:Ekspånen är ganska små så jag är osäker hur mycket man kan "rosta dom i ugnen" har aldrig provat det själv. Trots att dom inte ser ut mycket för världen så ger dom mycket smak. Kanske man kan rosta dom med en "kock blåslampa" (kommer inte ihåg vad dom kallas..) prova en flaska med std spån och en som du har "rostade spån" i. Är mycket nyfiken på resultatet
latmasken skrev:Det går nog att rosta även "sågspån", olika temperatur vid rostningen ger olika karaktär.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=20538
Jag tog lite spån och slog in dessa i 2 foliepaket. Jag rostade 1 paket i ca: 115° och det andra i ca:200° enligt latmasens diagram. Det blev en stor skillnad på dofterna och de jag rostade i 200° blev betydligt mörkare.
Jag har nu "nukat" några dl. sprit med lite rostade ekspån 2 gånger och det blev en ganska mörk (som te) och doftrik essens. Så nu får vi se vad det blr av det.
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Ekfastkaraktär på Julnubben

Inlägg av jokkman »

Charlie's Nubbe skrev:
jokkman skrev:Ekspånen är ganska små så jag är osäker hur mycket man kan "rosta dom i ugnen" har aldrig provat det själv. Trots att dom inte ser ut mycket för världen så ger dom mycket smak. Kanske man kan rosta dom med en "kock blåslampa" (kommer inte ihåg vad dom kallas..) prova en flaska med std spån och en som du har "rostade spån" i. Är mycket nyfiken på resultatet
latmasken skrev:Det går nog att rosta även "sågspån", olika temperatur vid rostningen ger olika karaktär.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=20538
Jag tog lite spån och slog in dessa i 2 foliepaket. Jag rostade 1 paket i ca: 115° och det andra i ca:200° enligt latmasens diagram. Det blev en stor skillnad på dofterna och de jag rostade i 200° blev betydligt mörkare.
Jag har nu "nukat" några dl. sprit med lite rostade ekspån 2 gånger och det blev en ganska mörk (som te) och doftrik essens. Så nu får vi se vad det blr av det.
Har du "tjuvsmakat snapsen" ännu?
(det börjar ju närma sig julafton snart.....)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Ekfastkaraktär på Julnubben

Inlägg av Charlie's Nubbe »

jokkman skrev:Har du "tjuvsmakat snapsen" ännu?
(det börjar ju närma sig julafton snart.....)
Nu har jag äntligen provat Julsnapsen 2014. Kryddig smak av kardemumma, kanel, nejlika och en eftersmak med tydlig beska. Kunde däremot inte urskilja någon "ekfatskaraktär" Men snapsen kommer säkert att passa till både skinkan och sillen! :w00t: :drunk:
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster