Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bävergäll

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
MartinHvidberg
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 21, 2008 17:53
Ort: Solrød, Danmark
Kontakt:

Bävergäll

Inlägg av MartinHvidberg »

nuttemygel skrev:Detta ligger bra under essenser om det är sant.
Der findes flere referencer og recepter i brennvin literaturen som henviser til Bävergäll. Se fx.

author = "M.T.Hortulanus",
title = "131 kryddersnapse",
publisher = "Schønenberg",
address = "Danmark",
year = 2003,
isbn = "87-570-1464-7",
note = "2. udgave, 4. oplag"
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Bävergäll

Inlägg av S Tout »

Fanns för många år sedan (kanske fortfarande) i baren på Säfsen resort, de gjorde essensen själva av gällpungar från bävrar som skjutits i trakten och som fick ligga och dra i sprit i en köttlåda inne i kylrummet (luktade fan inte hallontårta om den brygden direkt), älg-skits samlarna (Tyskarna) var som galna i "bäver snapsen" och hade typ tequilarace med varandra....
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bävergäll

Inlägg av Blådåren »

Ett lagomt trådlyft..

Nå .., blev bjuden på en "drink" när jag vart på besök i kiruna (jukkas-järvi) för en hel massa år sen , då hette de "bäver-tjut" , fy faan....
Jag vart grön i fejjan en vecka efteråt ju..
Sprit löser mycket, men inte problem..
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Bävergäll

Inlägg av dan610324 »

har en kompis som gjorde en hela för säkert 10 år sen
jag tror den står orörd än
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bävergäll

Inlägg av Blådåren »

HAHA , den lär nog få stå 10 år till minst :lol: :lol:
Sprit löser mycket, men inte problem..
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Bävergäll

Inlägg av dan610324 »

japp :lol:
Användarvisningsbild
pompe2
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis feb 07, 2012 1:32

Re: Bävergäll

Inlägg av pompe2 »

Felet de flesta gör är att de blandar i alldeles för mycket ! det skall va ytterst lite i ett helrör, börja med pipett o smaka sedan av efter hand.

Som trådskaparen skrev så är det ett riktigt kraftigt smakämne som ger smak åt det mesta resten av kvällen och ifall man dricker direkt ur flaskan med körteln i så stannar nog smaken i veckor.

i övrigt så smakar det inte så dumt alls faktiskt, var väl ett par tre år sedan jag drack det sist dock
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Bävergäll

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Så farligt hämskt smakar faktiskt inte bäverhojten. Den är helt OK. Men essensen skulle jag nog inte dricka. Bäverhojt är känt för att bota en mängd åkommor, bland annat vansinne!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bävergäll

Inlägg av Blådåren »

Charlie's Nubbe skrev:Så farligt hämskt smakar faktiskt inte bäverhojten. Den är helt OK. Men essensen skulle jag nog inte dricka. Bäverhojt är känt för att bota en mängd åkommor, bland annat vansinne!
Hmmm, vetesjutton om man inte måste vara lite tokig för att dricka det :roll: , så påståendet om att det ska bota vansinne kan ju stämma , finns ingen som dricker detta 2 gånger... :wink: :lol:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Bävergäll

Inlägg av jokkman »

Blådåren skrev:
Charlie's Nubbe skrev:Så farligt hämskt smakar faktiskt inte bäverhojten. Den är helt OK. Men essensen skulle jag nog inte dricka. Bäverhojt är känt för att bota en mängd åkommor, bland annat vansinne!
Hmmm, vetesjutton om man inte måste vara lite tokig för att dricka det :roll: , så påståendet om att det ska bota vansinne kan ju stämma , finns ingen som dricker detta 2 gånger... :wink: :lol:
om man gör rätt när man gör "essensen" så brukar det bli bra med 12-15 droppar till en "hela sprit" ger en "rökig smak" lite åt singelmalt hållet, men med vodka smak på slutet. fungerar att göra "bäver coffee" med. annars smakar det bäst enligt mig "on the rocks"
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bävergäll

Inlägg av Blådåren »

Antar att problemet som ofta uppstår när man blir bjuden på detta , är att det petas i lite extra för att minsann visa "vad riktiga karlar" kan dricka..
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Bävergäll

Inlägg av jokkman »

Blådåren skrev:Antar att problemet som ofta uppstår när man blir bjuden på detta , är att det petas i lite extra för att minsann visa "vad riktiga karlar" kan dricka..
helt rätt, det är rätt så vanligt att blir bjuden på "essensen" och så säger dom till "offret" man eller mus..... och den ont anade stackaren tar "hutten" och får en upplevelse som den hade kunnat vara utan. dock så får ju inte "bäver hojten" något bättre rykte av det.

En riktig "bäver hojt" ska vara klar som vodka, då vet man i alla fall att man inte får essensen, samt en svag doft av "tjära/ ved". Essensen luktar liknande en "bondgård/latringrop..."
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bävergäll

Inlägg av Blådåren »

Jag visste det !, jag blev lurad !! :barf:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Bävergäll

Inlägg av S Tout »

HAHAHA! :rotflmao:

Den finns på bolaget: BVR HJT Bävergäll (nr 88229)

Tänker nog INTE köpa och prova den :barf:
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Fjällgrisen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 31, 2017 12:15

Re: Bävergäll

Inlägg av Fjällgrisen »

Jag brukar blanda 3-4msk i ett helrör då jag gör mina snapsar, lät dock spännande att göra beaver coffee :D ska bjuda grabbarna på de nästa gång :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst