Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gammal Norrland Akvavit

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
POTSTILL
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre aug 08, 2003 2:00
Ort: Around the Globe...

Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av POTSTILL »

Gammal Norrland Akvavit...

Jag har under ett par år labbat med att tillverka egen Gammal Norrlands akvavit eftersom den är otroligt Dyr att köpa men mycket god, helt klart en av de bättre svenska Akvaviterna. Släkten som kommer och hälsar på Juletid, kräftstid är duktiga på att snapsa.. Så det går åt några liter :)

Först gör man grund essenserna, på Anis och Kummin.

Det här är grund blandningen.

1. Tag en dl anis och slå på dubbelt så mycket 40-45% sprit häll det i en flaska eller burk. På med locket och låt det stå och dra i minst en vecka.

2. Sila sedan bort fröna och låt blandingen stå (länge) så att den blir helt klar.

3. Dekandera sedan den klara vätskan (utan bottensats) till en ren flaska eller burk.

4. Gör exakt likadant som punkt 1-3 med Kummin.

5. När ovan är klar så börjar själva Blandningen som skall ge oss Gammel Norrlands smak.

6. Till en halvliter tar man ca 0.5cl av Kummin essensen och ca 1,5cl av anis essensen tag sedan en skvätt sherry (mindre än 0,5cl), jag använde hemma bryggd sherry men man kan använda köpt sherry tex Bristol Cream, fyll sedan på med ren 40-45% sprit tex H-B upp till 500ml.

Låt nu det här mogna i 4-6 månader och Ni har en otroligt god snaps till Kräftor, Julmat och midsommar mm.

Jag har jämfört den här med köpt Gammel Norrland.. Och det går knappt att skilja de åt. Har ett par faskor som lagrats i ett par år och de är mycket mjukare i smaken än systembolagets version.

Skål 8O :D
Lev V?l... Drick Scotch
Legend
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 05, 2013 13:21
Ort: Solna

Gammal Norrlands Akvavit

Inlägg av Legend »

Hej, såg din kanonessens för Gammal Norrlands och har prövat själv.
Men det är en sak jag undrar över, var och när kommer Fänkålen in?
Tacksam för svar, även om receptet har en del år på sig.

Lasse
Användarvisningsbild
Obar
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis feb 26, 2013 17:44

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av Obar »

Jag är i sista steget enligt detta recept.
Drycken har stått färdigblandad sedan hösten (här i Norrland är det höst i sen augusti..) och provsmakning ska ske till midsommar.

Lämnar smakrapport senare... :D
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience...
Användarvisningsbild
Obar
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis feb 26, 2013 17:44

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av Obar »

Har tjuvsmakat nu lite inför midsommar...
Drycken är mycket god..
Jag har druckit en hel del gammal norrlands akvavit tidigare.
Denna hembryggda är i det närmaste samma som bolagets, dock är min lite starkare..
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience...
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av aftonande »

Hälften så mycket anis som sprit låter väldigt mycket? Ska det verkligen vara så stor mängd anis? Det borde för övrigt funka med spansk körvel också (som växer lite här och där i naturen).
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av qvistus »

Denna är min favorit mycket god!! :D . Har kört den ett tag nu och kan säga att alla som provat vill ha en eller flera till! Denna måste ni prova.

Qvistus
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av jokkman »

Låter riktigt intressant :-)

Är helt övertygad att man kan snabbat på tillverkningen genom att "nuka" delmomenten i micron istället för att vänta 1 vecka på delmomenten och lagringen 4-6 månader.
Uppskattar att resp moment körs 2ggr + lagringen 1-2 ggr i micron
Dekanteringen, sila genom 3st kaffefilter (funkar på spiced rom med malda kryddor så varför inte på detta...?)

Dock tror jag att man får börja med 1/2 mängden essens första gången för att se, kan bli för "stark Akvavit" pga "nuk'ningen" i micron... (när man blandar slutprodukten)
Borde också kunna justera med "neutral" i slutet om det blir "för mycket Akvavit smak" i produkten.

Har tyvärr slut "blanksprit" men med "lite tur" så har jag en flaska eller 2 innan julen och kan testa detta, återkommer med resultat av testen oavsett om det blir före eller efter jul :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av aftonande »

Ursäkta en enfaldig men vad betyder "nuka"?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av jokkman »

aftonande skrev:Ursäkta en enfaldig men vad betyder "nuka"?
inga problem :-)
nuka = värma produkten i en glasburk i micron tillsammans med kryddor/ekflisor mm till 50-55 grader, sedan skruva på locket hårt och låta den stå tills den återfått rumstemperatur.
På det sättet "drar du ur" smaken av kryddor/ekflisor

Du kan med fördel ha 55-60% produkt när du gör detta.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av aftonande »

2 dl. kryddor för en halvliter sprit, det är rätt mycket. Var köper man kummin och anis i lite större och billigare förpackningar?
Arvid
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons nov 14, 2012 23:43

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av Arvid »

aftonande skrev:2 dl. kryddor för en halvliter sprit, det är rätt mycket. Var köper man kummin och anis i lite större och billigare förpackningar?
Som jag förstår det av receptet så får man ut runt 3 liter totalt av essensen, så om du bara ska ha en flaska så borde du kunna skala ner det hela. Men om någon fortfarandebilliga kryddor i bulk så har jag hittat en bra sida här:

Kummin: http://kosmetikkompaniet.se/product.html/kumminfron-eko (258 kr/kg)

Anis: http://kosmetikkompaniet.se/product.htm ... gory_id=41 (325 kr/kg)
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Re: Gammal Norrland Akvavit

Inlägg av aftonande »

Ja, det stämmer nog att receptet är till några liter. Det framgår inte riktigt hur mycket sprit receptet är tänkt för. Ett enklare sätt att göra akvavit som torde vara väldigt lik Gammal Norrlands är väl att köpa en essens hos Aeter- och essencefabriken fär 25 kr ungefär; det räcker till två flaskor.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster