Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Allt om gin
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av sole_oggi »

Funderar på att få till en gin på min plastisbrännare. Har förstått att detta inte är helt ultimat men tänker mig något i denna stil:

Att först bränna ut sprit så det hamnar på ca 30-40% och därefter kryddar jag spriten för i ca 2 veckor för att sedan bränna ur den igen. Kan detta vara något eller är det lika bra att bränna, rena och till sist krydda?

Ge gärna tips på bra kryddningar!

//sole_oggi
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av Vector »

Bränn två gånger, kola och därefter bränn om med kryddor.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av AirQ »

Har ingen aning om det fungerar, men skulle man inte kunna ha kryddorna med i hinken direkt? (är väll så det funkar med en ginbasket?, att ångorna tvingas igenom kryddsamlingen)

I såfall skulle man ju kunna köra ett ikeas stekstänkskydd http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/ ovanpå innerhinken och peta bort mittendelen på skyddet så kan man säkert peta igenom doppvärmarkabeln.
(förutsatt att det är orginalplastis varianten)

Risken är väll att det kanske tar för lång tid och att det blir konstiga smaker av det.
Learning by doing is the shit
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av sole_oggi »

Vector skrev:Bränn två gånger, kola och därefter bränn om med kryddor.
Att kola det innan kan vara bra för att inte ta bort smaken när jag kör det genom kol. Men varför bränna tre gånger?
Känns som att bränna - kola - krydda -bränna är tillräckligt?

AirQ skrev:Har ingen aning om det fungerar, men skulle man inte kunna ha kryddorna med i hinken direkt? (är väll så det funkar med en ginbasket?, att ångorna tvingas igenom kryddsamlingen)

I såfall skulle man ju kunna köra ett ikeas stekstänkskydd http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/ ovanpå innerhinken och peta bort mittendelen på skyddet så kan man säkert peta igenom doppvärmarkabeln.
(förutsatt att det är orginalplastis varianten)

Risken är väll att det kanske tar för lång tid och att det blir konstiga smaker av det.
Om det funkar hade det vara magiskt! Har precis som du fått uppfattningen att det är så den "riktiga" processen går till!

Stort tack!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av AirQ »

Återkom gärna med resultat om du provar, har själv ingen brännare då jag huvudsak håller på med öl och ciderbryggning, men vore kul och veta om det funkar :)
Learning by doing is the shit
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av Mrbsod »

Bränna plus kola är ett måste. Bränner man två gånger borde du få upp styrkan högre än en bränning, tror det löser upp kryddorna bättre än köra med svagare sprit. Jag vill minnas att de ofta kör på 60-70 % alkoholhalt i brännaren hos kommersiella gin producenter (men jag minns inte riktigt).

När du bränner det neutrala efter kryddningen ska man ta bort den första och sista delen som kommer ut (för de smakar illa, även om spriten är perfekt kolad och helt neutral). Det är bl.a. vissa oljor från citrus med oönskad smak. Här tror jag problemet med en plastis uppstår: ingen riktig separation av sådant som har lägre respektive högre kokpunkt än alkohol. Du kan tyvärr inte kola bort den delen heller, för då försvinner ju annan smak också.

Jag tror inte en plastis kan producera bra gin tyvärr. Men skriv gärna hur det gick.
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Livet som pensionär har sina fördelar. Man har mycket tid! :thumbup:

Gjort gin genom "plastisbränning", kolning, macerat med kryddor och sen "Plastisbränning".

Inga konstiga bismaker eller aningar av finkel däremot blev kryddningen inte helt optimal då koriandern gick igenom lite väl mycket och enbären hamnade lite i skymundan. Kommer justera kryddningen och ge det ett nytt försök. Dock mycket god dryck som jag precis provsmakat rent och kommer bli rackarns fint med tonic!
Men nästa blir ännu bättre.

Söndagsskål från Gösta
Caledonia
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor dec 08, 2022 18:30

Re: Gin på plastis - kryddning innan sista bränningen

Inlägg av Caledonia »

Gösta Von Finkel skrev: sön jan 24, 2021 16:46 Livet som pensionär har sina fördelar. Man har mycket tid! :thumbup:

Gjort gin genom "plastisbränning", kolning, macerat med kryddor och sen "Plastisbränning".

Inga konstiga bismaker eller aningar av finkel däremot blev kryddningen inte helt optimal då koriandern gick igenom lite väl mycket och enbären hamnade lite i skymundan. Kommer justera kryddningen och ge det ett nytt försök. Dock mycket god dryck som jag precis provsmakat rent och kommer bli rackarns fint med tonic!
Men nästa blir ännu bättre.

Söndagsskål från Gösta
Kan du vara tydligare i din beskrivning. För jag är en riktig nybörjare.

Rookie
Skriv svar

Återgå till "Gin"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster