Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
DrZ
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jan 09, 2014 12:50
Ort: Skåne

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av DrZ »

En kul tråd att skumma igenom, helt klart.. Verkligen allt från A-Ö...

Jag är 30 år, programmerare, har kört/tävlat inom gokart mellan 10-21 års ålder. Meckar nu med "riktiga" bilar (japanare) och gillar allt inom elektronik, teknik, mekanik, osv.. Har även byggt en CNC fräs som jag just använt för att fräsa mitt lock till vinhinken (till en VM kolonn)

Sitter just nu och spånar på vad som finns "färdigt" på marknaden för att loggföra temperaturer, effekt, dropphastighet, osv. Det hade varit kul att kunna föra en exakt statistik av alla viktiga värden och ev. styra maskinen (VM) utifrån det.
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av HillbillyFarmer »

Hej!

31-åring som delar min tid som industrirörläggare och mellan olika länder Sverige och hemmet i Norrland och mitt sommarställe i södra Sverige där jag har min uppväxt.

Har aldrig tråkig om dagarna! Jobbar jag inte så är det jakt eller en fisketur med båten eller så skruvar jag i verkstan på allt från traktoret till bilar. Kör snöskoter eller kör en sväng på min Harley från 61 eller lägger en däckbrännare med jänkebilen utanför lokala korvkisoken :mrgreen:


Drack den magiska drycken vid 14 års ålder och sen var man fast, brände första gången på min fars labmaster när jag var 16 i smyg senare fick jag ärva den och den byggdes om till en CM efter en slabbig ritning jag fick av en norsk arbetskollega (Visste inte att det var en CM för en jag började besöka det här forumet)

Den gick hårt under många år sen en vacker dag försvann den iväg när ex sambon förklarade hon eller apparaten!

Har byggt ett antal rostfria kärl och utrustning därtill genom åren till vänner och min chef :D

Sen var det stopp några år tills förra året när upptäckte spiralbrännaren som blev kortvarigt på pga av att länsman var på besök. Ärendet blev tack och lov nerlagt. Min chef bara skrattade åt mej det svinet :mrgreen:

För nån månad sen fick jag tillbaka en av mina byggen en CM som jag byggde för 9 år sen av vän och den är min utgångspunkt nuförtiden. Den blir min leksak på sommarstället helt enkelt sen vet man aldrig vad som byggs i framtiden!
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av sirguran »

hej! SATT OCH LÄSTE LITE OM BRYGG SOCKER OCH VANLIG SOCKER. och vilket som är dyrast eller bäst . Personligen så föredrar jag bryggsocker blir klarare och sliper rena det när produkten är klar kör plastis fast rostfrie funkar klock rent priset på socker är billigast på netto 7,60kg ink moms men jag brukar ta hem 25 kilo säckar med brygg socker då det är gratis eller vanlig socker har fördelen att arbeta som bagare så jag har tillgång till allt man behöver för att rädda helgerna...
Användarvisningsbild
KristofferD
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 03, 2013 14:27
Ort: Dalsjöfors

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av KristofferD »

Ingen vidare fart i denna tråden, men jag kör ändå. Vore trevligt att få kontakt med ännu fler bryggare i trakten!

Kristoffer heter jag, bor i Dalsjöfors utanför Borås i en villa med sambo och en liten son. Jobbar som grafiker.
Har snokat omkring på detta forumet nu sedan jag började brygga öl för 1,5 år sedan.

Började med extraktbryggning och numera är det helmalt och BIAB med min Bielmeier-gryta. Sedan jag började med helmalt har det gjorts IPA:s, APA, Saison, Kölsch, Blonde och något försök på "hybrid-öl". Jag föredrar ljusa humliga öl och belgare. Slinker gärna också ner någon veteöl. Men de flesta maltdryckerna går hem hos mig. Har även gjort något försök på "cider" och har en glögg som bulklagras i källaren som jag jäste i vinter/våras.

Går i tron att jag har en fritid där jag brygger, läser böcker och serier, lyssnar på musik och spelar datorspel. Men snarare pendlar jag mellan familjelivet och renovering för tillfället.
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Riwen »

Albin 37 här från i Eksjö i den djuupa smålands skogen.
2 barn ingen fru
Fd brandman nu inom träindustrin.
Metalidiot och åker gärna på festivaler.
Älskar vin kvinnor o sång

Fascinerad av äpplen och must så jag pressar in jäkla massa must av alla äpplen jag pallar i Eksjös trädgårdar.
har börjat ec
Experimentera med olika slags viner Fläder o Rabarber.
Nu ska jag köra Ciderspåret och göra en alldeles utmärkt cider.

SKÅÅÅL
Användarvisningsbild
Boxer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 09, 2015 22:23
Utrustning: 30 Liters Hinkar
Ort: Lappland

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Boxer »

Gösta 26 år här :)

Utbildad maskinförare.

Började intressera mig för mjöd redan på den tiden "Hem Till Midgård" gick på tv,
sedan svalnade det av ett tag men fanns kvar undangömt i bakhuvudet
ända tills för ett tag sen då jag fick för mig att jag skulle spela "The Elder Scrolls V: Skyrim".
Där Mead och Honeywine var vanligt förekommande i alla lägen.

Så jag började lusläsa lite forum och recept på Mjöd tills jag vart totalt fast i ämnet
och bestämde mig för att beställa allt jag behövde och vips så vart man bryggare :D


Fotnot: Gösta heter egentligen något annat.
Ragnarök befriare och död!

I bryggeriet
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 2015-01-08
Mjödbrygg 2: Blåbärsmjöd 6.35% Påbörjad 2015-01-14
Mjödbrygg 3: Lingonmjöd 6.35% Påbörjad 2015-01-14

På G i framtiden
Hjortronmjöd
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Odqvist »

Boxer skrev:Gösta 26 år här :)

Utbildad maskinförare.

Började intressera mig för mjöd redan på den tiden "Hem Till Midgård" gick på tv,
sedan svalnade det av ett tag men fanns kvar undangömt i bakhuvudet
ända tills för ett tag sen då jag fick för mig att jag skulle spela "The Elder Scrolls V: Skyrim".
Där Mead och Honeywine var vanligt förekommande i alla lägen.

Så jag började lusläsa lite forum och recept på Mjöd tills jag vart totalt fast i ämnet
och bestämde mig för att beställa allt jag behövde och vips så vart man bryggare :D


Fotnot: Gösta heter egentligen något annat.
Jag känner att du och jag har en del gemensamt. :lol:
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Martin73 »

40 år gammal så trillade jag in på denna hobby och 41 år gammal så står det Vin och spritdryck och lagrar sig i hela bygget till Fruns bestörtning 8)
Jag gillar Whisky och kunde inte hålla mig borta från att testa att göra min egen men därefter blir jag tvungen att gömma undan apparaten från min Fru som anser att det lutar för mycket åt Redneck hållet till :roll:
Jag gillar att ta tillvara på det naturen ger och fann därför ett intresse för bryggning .
Mina andra intressen kretsar mycket kring Jakten ,skyttet och Spöfisket när jag inte finner nya hobbysar att snöa in på :lol:.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av mad76e »

Är 38år gammal och bor i Skåne län. Är arbetslös och har spetskompetens inom IT. Har provat det mesta i bryggväg, och tycker att jag är en skaplig vinbryggare. Var "hjälpare" till en gammal hembrännare för massor av år sedan som körde på två felbyggda 30-liters labmasters under några år innan jag flyttade till annan ort.

Intresset för sprittillverkning finns kvar.. och det är det jag koncentrerar mig på

Kört av och till med plastis då jag tyckte det var enklare att gömma grejjerna om farbror blå skulle komma. En labmaster kan man liksom inte bortförklara. har slängt delar till plastisen då doppvärmaren pajjade, så jag får väl köpa ny spann och doppvärmare (tips mottages tacksamt, speciellt doppvärmare). Jag har en saftmajja, vilket jag förstått är en hyffsad brännare det med, men det blir stor head liten body och stor tail.. vilket blir ca en sjuttifemma utblandad per körning, vilket är okay för mig och mitt husbehov, kanske inte det bästa dock, men duger tills något bättre dyker upp)
grannen
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 14, 2015 22:41
Utrustning: Herr plast

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av grannen »

Hallå där ute!

Är en hyffsat levnadsglad norrlänning med alldeles för lite sysselsättning för att stimulera min engsliga tillvaro på kvällar och helger!

Jobbar och sliter med ett vanligt 7-16 jobb.

Ålder? Drygt 30 :thumbup:
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av rili »

Hej

Presentation -- ja, ursprungligen västerbottning som sedan lång tid tillbaka är bosatt i Stockholm. De senaste 20 åren har jag varit upptagen med att arbeta (inom hälso- och sjukvårds sektorn) och uppfostra barn. Sonen har flyttat för universitetsstudier och snart är det dags för dottern också. Alltså behövs en hobby och då spårade jag inte på ölbryggning. Är ännu så länge nybörjare -- inne på den tredje extraktsbryggningssatsen för att lära mig hantverket på den "kalla sidan" av bryggningen. Hittills har resultatet varit över förväntan. Planerar att börja med BIAB -- blir nog innan sommaren. Är nog den som läser på en hel del innan jag sätter i gång -- konstaterar att detta forum har varit till stor hjälp -- finns massor av kunskap. Kan jag bidra med något? Pja, eftersom att jag långt bak i min karriär har en sjuksköterskeutbildning så kan jag detta med hygien (när jag ser på brygg-klipp på youtube blir jag emellanåt rätt förfärad på hur en del hanterar hygienen...). Tack så här långt för hjälp på forumet och med förhoppning om många lyckade bryggningar till er all!

/rili
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Omlott »

rili skrev:Hej

Presentation -- ja, ursprungligen västerbottning som sedan lång tid tillbaka är bosatt i Stockholm. De senaste 20 åren har jag varit upptagen med att arbeta (inom hälso- och sjukvårds sektorn) och uppfostra barn. Sonen har flyttat för universitetsstudier och snart är det dags för dottern också. Alltså behövs en hobby och då spårade jag inte på ölbryggning. Är ännu så länge nybörjare -- inne på den tredje extraktsbryggningssatsen för att lära mig hantverket på den "kalla sidan" av bryggningen. Hittills har resultatet varit över förväntan. Planerar att börja med BIAB -- blir nog innan sommaren. Är nog den som läser på en hel del innan jag sätter i gång -- konstaterar att detta forum har varit till stor hjälp -- finns massor av kunskap. Kan jag bidra med något? Pja, eftersom att jag långt bak i min karriär har en sjuksköterskeutbildning så kan jag detta med hygien (när jag ser på brygg-klipp på youtube blir jag emellanåt rätt förfärad på hur en del hanterar hygienen...). Tack så här långt för hjälp på forumet och med förhoppning om många lyckade bryggningar till er all!

/rili
Välskrivet och trevlig, välkommen i bryggarträsket! :clap:
Användarvisningsbild
Elektrowok
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 01, 2014 14:08
Utrustning: gryta och kylbox
Ort: Nürnberg/Tyskland

test

Inlägg av Elektrowok »

Hejsan!

Jag är en tysk ingenjörstudent i tjugoårsåldern. Jag bor i Nürnberg och har bryggt i ett få år.
Jag brygger vad som områdestemperaturen tillåter, så den underjästa tiden tar sin slut för mig nu. Jag ägner en enkel utrystning, som passer bäst till de traditionella sätt att mäska. Öftast använder jag dekoktion. Jag gillar att sitter framför grytan och stirra, och känna hur ången kondenserar på mitt huvud. När jag gör det brukar jag lyssna till nyheterna på svenska, och till programmet Sveriges Bryggradio. Ju oftare jag brygger desto bättre blir min hörförståelse på svenska.
Det började med en samstudents idé att göra mjöd - det blev förskräcklig. En annan samstudent och jag fick idén att brygga öl. Det var en Strong Bitter om jag minns receptet rätt. Iallafall blev det acceptabelt och jag fortsatte hobbyn (men inte han).
Jag gör också vin av vad som växer i mina föräldrarnas trädgården. Där finns bland annat vindruvor, Pinot Noir, som vi kallar Spätburgunder. Men ölbryggning har jag bättre under kontroll och jag gör det oftare.

Andra hobbyer som jag har är att teckna serier och att åka med enhjuling. Och med liggcykel. Och att lära mig svenska förstås.
Förlåt mina fel - jag har inte än läst svenska så länge. / Moritz
Qonos
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 20, 2015 8:52

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Qonos »

Hej mitt namn är Magnus och bor utanför Malmö, bryggt öl i cirka 3 år nu under namnet Living Dead Brewery och bloggat om det här:
http://www.livingdeadbrewery.se
Finns så klart även på Facebook. https://www.facebook.com/livingdeadbrewery.

Under sommaren kommer jag extra knäcka på ett gårdsbryggeri som bryggare och jag och några andra hembryggare kommer även att starta ett nytt nano bryggeri i Malmö, Minus-1 (https://www.facebook.com/minus1beer)
Bild
bronxeng
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 18, 2015 19:15
Utrustning: BM20L

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av bronxeng »

Hej! 33 år gammal pojke. 1 fru. 3 barn. 1 skitjobb som ger mig möjligheten att se asbest, blod, bajs, sot och annat äckel på nära håll. Fast för det mesta står jag nog och slipar väggar, tak och golv. Har tidigare arbetslivserfarenheter av att dela ut papper med namn och adress på, samt redigera ljud och bild.

Ny på forumet, "gammal" i gamet. Har bryggt allt från riktigt usel och vidrig öl till fantastiskt drickbar öl från 2010, och bloggat sen 2011 på http://www.valbalanserad.se. Har aldrig vågat/orkat tävla i SM, men har tagit mig till final i 2 st Omnipollo tävlingar och 1 st BrewDogBar Sthlm tävling.

Mitt påhittade bryggeri kallar jag för Bronxeng Brewery.

Och för att knyta an till en annan tråd här är så jag en perfektionistisk och lat innovatör/kreatör. Jag ser bryggandet som ett kreativt uttryck (som ersattit mitt musikaliska uttryck) där jag kan leka av mig, men vardagslivet och familjelivet har gjort mig slarvig och/eller lat. Har blivit bättre, men är fortfarande en sopa.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster