Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av dan610324 »

uppsala är väl bara en täckmantel va ??
det igentliga pluggandet sker väl här om du ska bli alkohol ingenjör :lol:
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

dan610324 skrev:uppsala är väl bara en täckmantel va ??
det igentliga pluggandet sker väl här om du ska bli alkohol ingenjör :lol:
Hehe ja. Nån dag ska jag fan starta eget bryggeri istället för den här ingenjörsgrejen!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av dan610324 »

jo det vore trevligt , men herrejösses det finns många och stora hinder som måste klättras över först
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

Jo, fast jag tänkte väl i stilen av hobbybryggeri på sidan om annan inkomst först, bara i lite större skala så man får sälja till nån pub. Men det är lång tid till dess, men drömma får man väl :)
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av dan610324 »

alla krav för att få göra det är desamma
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

Jo, jag läste på om det där förra veckan lite. Men det är ju skillnad mot om du tex vill in på Systemet, då krävs extra tillstånd..

Kollade lite på vad den här snubben från Oceanbryggeriet i Göteborg sa:

http://www.svenskaolframjandet.se/node/3205

Och den här intressanta tråden:

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... 16&start=0

Men ja, garanterat skulle man få punga ut en hel del pengar fört. Lite synd, för visst skulle det vara jäkla kul att nån dag se sin egen brygd på puben? :D

Enklast vore väl att flytta utomlands nånstans med lite mer relaxade lagar och göra detta, för att sedan sälja till sverige om man nu så vill.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Foxy
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jul 27, 2011 18:35

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Foxy »

Så bryggning är helt klart en hobby för unga tekniker.
Senast redigerad av Foxy, redigerad totalt 1 gång.
Foxy
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jul 27, 2011 18:35

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Foxy »

Så helt klart en hobby för unga tekniker.
Användarvisningsbild
spyse
Finjäsare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jul 28, 2011 0:15
Ort: Västerås

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av spyse »

Hallå där

Tänkte skapa ny tråd för att presentera mig i, men hade minne av att det fanns en presentationstråd redan, och jag hade rätt. Har nämligen varit medlem här tidigare, för flertalet år sedan, men då jag tappat bort användarnamn, lösenord, och inte har tillgång till mailen som jag registrerade med, så blir svårt att använda det kontot, så startade ett nytt (spank me if i did wrong).

Jag är iaf 27 år, mina tidigare erfarenheter är att jag byggde en plastbrännare för ett antal år sedan, med lyckat resultat, men tröttnade på sprit och gav bort den.

Har inte varit så aktiv sedan dess, men för ett tag sedan blev jag sugen på att ta upp bryggandet igen, och har så gjort.
Har precis avslutat min första sats Vinsolo 7-dagars vitt med ok resultat, och har för stunden en Cooper Real Ale stående på jäsning.
Mitt intresse för att göra sprit är lite dämpat, så kommer hålla mig till ÖL(/vin), då det är det jag dricker mest.

Jag köper även råtobak och gör min egen röktobak och även snus, har precis gjort klart min första sats snus som gav 240g snus. Blev klart i förrgår så nu ska det stå ca en vecka i kylen innan det börjar snusas (märkte att det på en dag i kylen fått mycket bättre smak och lukt).

Anledningen till att jag håller på är en liten historia i sig. En kompis till mig tipsade mig om att börja köpa råtobak och röka istället för att köpa färdiga cigaretter, sagt och gjort, inhandlade 200g tobak, en kvarn, papper, filter och honungsarom, sedan bar det iväg, nu gör jag icke smaksatta cigaretter och mentol cigg, antingen rullar jag , eller använder hylsor.
Samtidigt som jag inhandlade allt för rökningen på den lokala vinhandlaren blev jag sugen på att börja jäsa lite, sedan en vecka senare var jag på ÖB här i stan, och såg att dom hade vinhinkar, så jag slog till på hinkar och en vinsats och körde igång, och nu rinner det bara på.. :D
Så jag gör det till största av intresse, det är kul som en hobby men också för att spara pengar, och att det känns bra och roligt att vara helt självförsörjande.

Frågor på det?
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av linus »

Hej hopp

Om jag inte räknat helt fel, så är jag ungefär 34 år, och att döma av alla sms och telefonsamtal så är nog födelsedagen idag ;-)

Jag gillar god mat och dryck, och att påta i trädgården, så under sommaren är det mest hemodlat i köket, förutom kött och mejeriprodukter som än så länge kommer från mataffären. Förutom att göra vin så har jag experimenterat lite med egen korv, varav en del har blivit väldigt goda, och en del mindre goda. När jag blir stor, och har egna getter, så skall jag även göra ost.

Blir i allmänhet mer och mer intresserad av att göra min mat och dryck själv, eftersom jag får mer och mer avsmak från industriellt producerat skit. Dels på grund av smaken, dels för att jag inte tycker om hur man hanterar djur, utarmar marken med konstgödsel och gift, och allmänt sjunkande kvalitet. Känns som det mest blir bättre i liten skala.

Jag gjorde min första vinsats samma sommar som jag fyllde 19, tillsammans med min dåvarande flickvän och hennes kompisar. När den väl var klar (dvs färdigjäst och upptappad på flaska... vet inte ens om den var klarnad) så blev det fest, och jag hamnade i badkaret efter att ha druckit 2-3 flaskor... sen dess har jag inte gjort vin förrän förra sommaren , och har nu pysslat med lite viner på frukt och bär. Har även gjort 2 ölsatser, varav den ena bara dög till snigelfällor. Jag skulle vilja brygga lite riktig bitter, men det verkar lite krångligt, så jag skjuter det på framtiden ett tag.

Jag har tänkt jäsa vidare på lite allt möjligt, både frukt/bär, och testa lite olika vinsatser. Tanken är att långtidslagra, och se hur vinerna utvecklas på längre sikt. Kan jag inte få till nåt som är gott, så köper jag hellre på systemet.

Jag har en fru, ett hus, två döttrar, och inga getter.

Som många andra här så sitter jag fast i IT-träsket, och har mest hållit på med system (främst Unix) och nätverk, men har på senare år även blivit inblandad i utveckling. Drömmen är att bli rik, köra alla datorerna till tippen, och fokusera på att tillverka och konsumera öl, vin, korv och ost istället...
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av vafan »

Tjena!

Är 43 år har 5 barn i åldrarna 5 till 23 och bor i Sävast, Norrbotten.
Jobbar som frilansande kock så jag bestämmer själv vilka tider och dagar som jag vill jobba och det funkar riktigt bra för mig och min nya hobby ölbryggning. Brygger till 100% BIAB "Brew In A Bag" och har 56st bryggningar under bältet men gör oftast små batcher runt 15L. Jag gillar att tänja på gränserna i allt från privatlivet till mitt professionella yrke och självklart även i ölbryggning. Har turen att känna en god vän i Finland som äger en jordbruksgård där dom odlar och mältar sitt malt för just ölbryggning så det blir några resor per år till Finland.

Gillar mest lager men ser fördelen med att brygga ale's eftersom produktionstiden kortas väsentligt.
Har även försökt mig på vinframställning och resultatet har varit över förväntan, kommer plocka mer bär och frukter till nästa år så jag lusläser allt om vin och bär just nu. Sprit intresserar mig inte gillar dock whisky och har några flaskor hemma men dom samlar mest damm.

Gillar sport men hatar tennis och bedömningssporter där en domare ger poäng på din prestation. Luleå hockey är mitt lag i ishockey Hammarby IF i fotboll och jag har varit ett QPR (engelsk fotbollslag) fan sedan 4års ålder och är glad att dom till i år gick upp till Premier League det var 15 år sedan dom var där och lekte. Golf är en annan favorit sport och jag har ett stenkast till golfbanan där jag utövar en enkel form av jordbruk men det är så jävla roligt.

Skål!
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av MrLeaf »

Är i skrivande stund 34 år och bor i osby.

Har ej pysslat med spritframställning och är ej heller särskilt intresserad av det då jag är mer av en vin, cider, öl person.

Började med hembryggning (dunderglöggen) för några månader sedan och fick sedan upp intresset ganska raskt.
Gillar hembryggning för det är kul att tillverka eget gott och man vill ju inte heller gynna staten genom skatteintäkter när man kan producera det själv till en billig peng.

Gillar egenproducerat och pysslar även med odling av nyttoväxter såsom kryddor, grönsaker och sådant. I synnerhet tomater och chili (är stormförtjust i chili)
Och för många år sedan pysslade jag med odling av mer olagliga saker ;) men det var längesedan och utrustningen finns inte heller längre kvar.
Men det var roliga tider :)

Iaf, det var jag det.
Kul med en presentationstråd.
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av destillergeek »

18 år och går på gymnasiet!
började bränna med en polare när jag va 16 år och har sedan haft både kolonnbrännare och FOA brännare och plastisar så man blir helt mörkrädd!
dock så har jag "gett" bort mer brännare än använt dom själv men man har haft sina roliga stunder vid dunken må jag säga :D
Användarvisningsbild
Fiolfarfar
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 08, 2012 4:02
Ort: Östersund

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Fiolfarfar »

Tjena.

Är 27 år, sambo och nybliven pappa.
Har haft intresse av diverse dumheter och roligheter när jag var liten.
Men nu för tiden så är det slut på sånt.
Är ganska ny inom bryggningen och har bara gjort några vinsatser förut.
Dock aldrig med något färdigt kit (typ 7dagarsvin etc) utan alltid med egna experiment eller andras idéer.

Jag försöker suga i mig så mycket information som möjligt för stunden för att starta igång min första cider batch och min första öl sats.
Och jag vet att cider inte är alkoläsk ;)

Tycker det är en riktigt kul och intressant hobby. Synd bara att det tar så mycket plats med alla grejer ^^

Framtidsdrömmen är och förblir ett mikrobryggeri som går att försörja sig på (drömma kan man).
Pågående projekt.

Blåbär-lime vin.
Maskrosvin.
Användarvisningsbild
Huggbävern
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 02, 2013 14:15
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Huggbävern »

Jag kan knappt avslöja mitt yrke utan att avslöja mig själv. Dock var det 109 år sedan jag kokade min egen sprit och då bara vid 2 tillfällen och mindre mängd.
Jag är montör, fastän jag har en elektronisk bakgrund med fil kand i ma/fy. Är snart 60 bast, gift och ... fan!!! .. till och med mina intressen avslöjar mig. :roll:
Gift och 4 utflugna barn. Bor i lilla sketna Vänersborg.

Nåväl. Brygger inget längre utan köper mina livsmedel i Tallinn och gör likör av bär och frukt. Senaste försöket utanför denna trygga sfär är lakritslikör.
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Billy Carter
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst