Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
gurgelmuff
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör mar 29, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av gurgelmuff »

Många gånger har jag fråga mig själv, vad är det för sorts människor som håller på med sånt här och varför? Tänkte presentera mig själv lite och hoppas att fler hänger på. Ålder, kanske yrkeskategori och hur länge du hållit på är det jag är mest nyfiken på.

Jag är iaf 20 årig student. Pluggar vid en av Sveriges största tekniska högskolor.
Det som driver mig är priset (fattig student :wink: ) och känslan av att kunna bjuda polare som ger komplimanger om kvaliteten. Också pilla med själva apparaterna är kul. Optimera, trixa, ändra ...
Började med en 12,5 liters LabMaster hemma hos en polares farsa när jag var 16. Körde på den hela gymnasiet. Flyttade sen hemifrån. Fick abstinens och jublade halvt ihjäl när jag hittade plastbrännaren någon gång i januari. I söndags fick jag ihop min spiralbrännare. Som ni ser är jag inte så erfaren men jag är på uppgång :lol:
Användarvisningsbild
gurgelmuff
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör mar 29, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av gurgelmuff »

Vill poängtera en sak. Skriv inte nåt som är unikt med er. Jag är inte ute efter att avslöja identiteter. Inte "jag jobbar som vårdare på avd. 37 på byhåla sjukhus" utan kanske "jobbar med människor" eller "inom vården"

jag e bara nyfiken på och se om det är en speciell kategori människor som delar mitt intresse, eller om det är utbrett överallt.
Användarvisningsbild
Evigheten
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: lör maj 03, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Evigheten »

26. Gjorde min första ölsats vid 13, började bränna några år senare. Studerar humaniora vid Stockholms universitet. Gillar att vara självförsörjande med mina njutningsmedel. Delan uppfattningen att plastbrännaren är Guds (i skepnad av Farbror Plast) gåva till mänskligheten.
Användarvisningsbild
yourtttdeath
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: tor mar 20, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av yourtttdeath »

19 år, jag bränner för att staten tar sån satans skatt. och för att det är kul att bygga saker och vara lite kreativ, och så har jag alltid haft lite dragning mot olagliga saker, så hembränning passar fint in bland annat kunnande. så är det lite grymt att bjuda polarna på 80% sprit hehe.

bor föresten runt östersunds området (jämtland).
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Farbror_Plast »

30, började med sporten när jag var 15 och kunde inte sluta intressera mig för framställningen, hembränningscentrat i hjärnan har fått en del stimulans med tiden.

Gillar att optimera och förenkla så mycket som möjligt i alla möjliga sammanhang. Just hembränning är ju skojigt eftersom det är material, teknik, elektronik, kemi mm och man får en användbar produkt. Skitkul helt enkelt!

När jag har läst klart (när nu det blir) ska jag bli en tomte i ett hörn någonstans som ritar på energibesparande saker.
Användarvisningsbild
Boris_Jeltzin
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: tis apr 29, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Boris_Jeltzin »

27 år, data konsult (utdöende släkte :( ). Varför jag bränner bra fråga, ger mig någon typ av stimulans. Har inte hållt på med bränning innan bara gjort vin ett tag (ca 1år nu). Så jag är nybörjare innom detta med bränning.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Groover »

25år och studerar. Tycker det är kul att bygga saker. Finns det så försöker bygger jag det :)

Sen att man får ut en bra produkt till ett bättre pris än en studerande har råd med är ju inte fel.
Användarvisningsbild
Owe
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Owe »

28 nybliven hobbybonde men supporttekniker till yrket
Har alltid odlat egen potatis och på senare år börjat jaga
När man skaffar det andra på bordet ska man väll skaffa drickat också
har nyligen planterat en häck humle för egen ölframställning och sprit har framställts sedan man började dricka fortfarande med lånade aparater men ska väll bli nått eget till slut nån gång.
Användarvisningsbild
Brook
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: ons mar 12, 2003 1:00
Ort: Baren

me

Inlägg av Brook »

(troligtvis) yngst och mest orutinerad på detta forum..gömmer mig i övre delan av södra Norrland.
Ingen stor supare. Idrottsman
Varför jag intreserat mig för detta har jag ingen aning om, utan jag finner det helt enkelt bara mycket intresant.
DrPly

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av DrPly »

Jag tillhör också det utdöende släktet datakonsulter. 38 år gammal, men ålder är mest en fråga om attityd. :D

Det är lika kul att brygga och bränna som när jag satte min första sats vid 12 års ålder. Första fyllan var på ett rött Larsenvin.

Vi på bryggforum är nog inte de värsta missbrukarna. Bara det att vi är på Internet gör att det krävs ett visst IQ för att hitta hit.

Jag hoppas och tror att vi kommer att få se en lättnad för bränning i det egna hushållet framåt.

Thomas på VinoFino har tjatat på mig i flera år att hjälpa honom med en hemsida. I samband med att jag byggde den åt honom. tyckte jag att det behövdes ett forum också. För att forumet ska växa och vara bra ska det förståss vara helt oberoende. Därför är det inga banners på sidorna. Jag sponsrar servrarna själv då det inte är någon större kostnad.
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av BengHa »

35 och håller på inom IT området. Finns i de sydöstra länet i Sverige (Blekinge)

Jag har tidigarre både lyckats och misslykats med först öl sedan vin. Men mitt största intresse är att blanda drinkar. Jag har alltid haft ett intresse för att blanda, men det blir dyrt om man skall skaffa det bar förådet man önskar. Därför så blev jag intresserad när jag fick ett mail från Gert Atrand om en AmazingStill. Så nu föll det sista hindret för att inte ha en egen bar hemma. Det har alltid framhållits att eftersom jag ändå inte hadde någonting att ha i den så kunde det lika gärna vara.
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Gäst

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Gäst »

27år och konstruktör av elektronik. Befinner mig i västra svergie.
Har ett stort inntresse av att blanda drinkar och hålla på. Blandar faktiskt hellre än att dricka. Blev så dyrt i längden dock. Har länge haft tankar på att göra mig en maskin men inte kommit till skott riktigt men när jag läste om Farbror P:s lita uppfinning så blev del slag i saken. Sen gick det snabbt. Blev bara en sats i plastisen innan jag gjorde mig en potstill. Potstillen fick leva igenom hela två satser innan den hamnade i garderoben för att lämna plats till spiralbrännaren. Är nu inne på min femte sats med denna. Blev lite gnäll ifrån sambon men så fort som jag satte lite vin till henne så blev det tyst. Även ett par satser cider har jag hunnit med. Igår satte jag desutom en veteöl:s sats som jag hoppas skall bli bra. Allt detta har hänt i år så man får väl säga att man är ganska ny på det producerande området men har försökt att läsa på mig så mycket kunskap som möjligt för att det praktiska ska gå så bra som möjligt.
Får tacka alla på forumet som svarat på frågor och hjälpt till. Försöker att hjälpa till så mycket jag kan jag med.

//Master
Användarvisningsbild
gurgelmuff
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör mar 29, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av gurgelmuff »

Verkar som om det är mestadels data / IT / elektronik-folk här alltså. Lite kul svar. Själv pluggar jag till civilingenjör datateknik, så hittills verkar det som många har samma intresse som jag :wink:
Användarvisningsbild
Ethanol
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: sön mar 30, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Ethanol »

Ja ha... kanske ska skriva nåt jag med då. Jag är 25 år, utbildad bilmekaniker 8O
har iof aldrig jobbat som det. Jobbar nu som systemtekniker på företagsväxlar. Det är mest IP baserade växlar så lite IT är det iallafall :lol:
Luktar det s? smakar det
Användarvisningsbild
solomon
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 17, 2003 2:00
Ort: V?stmanland

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av solomon »

känner mig väldigt ung i detta sällskap.. blått 19 år :oops: går ett tekniskt program på gymnasiet men tar studenten om 15 dar eller nåt sånt.

bor i västmanland

farsan har hållt på å göra vin å öl så de är väll därirån jag fått mitt intresse.. Men är de ju väldigt kul att bygga nått ochframställa en produkt likvärdig den man köper

tack för alla råd
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster