Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Sköldarn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 05, 2015 8:33
Utrustning: BIAB

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sköldarn »

Halloj! Jag är en 30 plussare ursprungligen ifrån en liten håla utanför Lindesberg, men är sedan början på 2000-talet boende i Göteborg.

Öl är ett intresse som vuxit fram hos mig med tiden, har sneglat länge på hembryggning men har inte blivit av att börja med det förrän vi flyttade till radhus där det numera finns klart bättre förutsättningar för mig att brygga.

Jobbar inom tryckeribranschen sedan 12 år...skrämmande när man tänker på det!

Hittade hit genom google skulle jag tro. Har läst forumet säkert ett halvår och är evigt tacksam för all information man sugit i sig här. Hembryggare är ju helt otroligt hjälpsamma och dedikerade, vilket ju bara gör denna hobby ännu roligare att syssla med.

Jag har kört BIAB nu kanske 5-6 satser och tycker det funkar klockrent. Började precis som många andra med ett par kit, som jag olyckligtvis fick hälla ut :thumbdown:

Återigen, tack för ett suveränt forum :)
ante708
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jul 27, 2015 21:17
Utrustning: Rostfritt

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av ante708 »

En 23årig svetsare här.

Började dricka hemkört som vi stal från en kompis-föräldrars-barskåp när vi gick i fyran (11bast)
Och på den vägen är det.

Jag o en polare har fick en gammal labmaster av en bekants bekant.
Denna testkörde vi för ett par veckor sedan. Fuller blev man iaf :drunk:
Användarvisningsbild
Dernebo
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 08, 2015 13:45
Utrustning: 3 kärl HERMS
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Dernebo »

Kanske skulle skriva en rad här också. Jag är 40 årig norrlänning och tillhör det blomstrande släktet IT-kunsulter med inriktning Apple. :lol: Jobbar åt MacSupport och spelar bas i ett 8-manna countryband. För ett år sen väcktes iden om att kanske kunna göra egen öl. Jag började forska lite och som med allt annat jag ger mig in i så går jag all in. Första batchen gjordes i december förra året, och vi har hunnit med 10 st bryggningar. Tanken var att göra det hela så kontrollerat och exakt som det bara går, så redan vid första bryggningen så jobbades det med förkulturer, magnetomrörare, tempstyrd jäskyl, syresättning med syrgas och allt annat man kan nörda in sig på. Sen dess har jag byggt ett komplett HERMS-verk med tre kärl samt en kontrollpanel där allt styrs. "Bryggeriet" kallas Hillbilly Brewery och mer kan läsas på vår facebooksida eller på http://hillbilly.se.

I övrigt så pysslar jag inte med något åt det starkare hållet utan enbart öl för tillfället. Det finns tillräckligt mycket att nörda ner sig i och bygga inom det området. ;)
Hillbilly Brewery
https://www.instagram.com/hillbillybrewery
http://facebook.com/hillbillybrewery
[url]https://hembryggning.signup.team%20(Hembryggningschatt%20via%20Slack)[/url]
Mr Mäsk
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 07, 2012 6:59

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Mr Mäsk »

Är en 40+ pojke på gränsen till ung man som har hållit på med bryggning av alkoholhaltiga drycker sedan 20 års åldern.
Allt började med att man var en fattig student där kvalitén inte eftersöktes, utan bara ruset.
Nu för tiden så är ju målet att få fram en produkt som är bättre än det som staten har att erbjuda.
Håller nu för tiden enbart på med starksprit, och leker med det som naturen kan erbjuda.
Bor i T län.
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Klas1231 »

22 år och arbetslös för tillfället, ska börja plugga till hösten. Har inte fått resultatet ännu från antagningen. Det blir antingen kriminologi, teologi eller webbdesign.

Jag har precis börjat min första jäsning, 5l mjöd, så jag är väldigt ny till detta.

Anledningen till varför jag började är väl för att jag gillar de flesta alkoholdrycker, och vill lära mig mer om tillverkning osv.
Sen är det ju alltid roligt och spännande att själv skapa egna recept, göra sin egen specialare så att säga.
Billigt är det ju också, vilket nästan alltid är ett +
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Hupa »

Är en 50+ (med väldigt litet plus) som har massor av tid över under vårt vinterhalvår. Ogillar att prata politik med personer jag inte känner. Söker likasinnade inom denna gemensamma hobby.

Har bland annat studerat mikrobiologi och analytisk kemi som ger mig en bas på framtida experiment inom hembränning.

Syftet är att tillsammans med er hjälp (amatör som jag är inom hembränning) hitta alternativa vägar till godare sprit.

Jag börjar med detta, för mitt förra inlägg var nog för långt och blev inte publicerat.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Farbror_Plast »

fel
Senast redigerad av Farbror_Plast, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Farbror_Plast »

Lite fascinerande är det ju att forumet lever kvar efter alla dessa år.

Såg att jag skrev ett svar här när jag var 30. Idag är jag 48. 18 år senare finns forumet kvar, hade aldrig trott det och att saker jag utvecklat fortfarande är centralt.

Gillar fortfarande att producera alkohol. Att ha det som hobby är skitkul. Det bjuder på allt möjligt skojigt. Hur gör man den mest optimala vodkamaskinen? Den billigaste apparaten? Alla dessa varianter av halvdålig sprit rent tekniskt som ändå ger intressanta produkter som grappa, rom, whiskey osv. Mixen av allt det innebär, från teknik till mer vad ska man kalla det konstnärlig kunskap.

Något jag ännu inte gjort som ska ske någon gång är att tillverka en mycket liten apparat som är helt automatisk. Ser framför mig en liten kontinuerlig maskin som är 30 cm hög och som ger ren alkohol om man så vill eller på kommando ger fin rom, eller whiskey. röststyrd givetvis, och vackert konstruerad.

Men kanske sitter vi på fina lösningar att lösa olika problem om vi tänker efter.

Det finns spännande lösningar idag som inte fanns tidigare, tänker 3d skrivare, i plast eller metall, eller kanske att vi helt enkelt har tillgång till andra tekniska metoder idag än för 18 år sedan. Sannolikt har vi det om vi tittar efter.

Att koka brännvin är kanske inte livets mening, men att utveckla sin kreativa förmåga och samtidigt få något för det är mer än trevligt.


Ha det gott pirater!
Hanke
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 08, 2023 1:10
Utrustning: Jäskärl

Re: Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Hanke »

Jag har läst detta forum utan att vara medlem i flera år nu -- det har varit min bästa källa för tips och råd. Ikväll kände jag driften att till slut bli medlem :D

Jag är vinälskare och brygger vin för att spara pengar. Som egenföretagare försöker jag se till att min personliga inkomst ligger på existensminimum eller lägre, bara för att slippa en massa skatter (och kunna få nedsatt årsbelopp hos CSN inte minst). En flaska vin varje dag eller varannan dag skulle snabbt placera mig över existensminimum. Det är bättre att använda firmans överskott till att expandera firman, göra tjänsteresor och betala arvoden till medarbetare; i Sverige kan man ändå leva mycket gott på en liten inkomst. Och där har ni min livsfilosofi.

Jag har experimenterat med vinbryggning i tio år nu, och effektiviserat allting till de slags vin som i alla fall passar mig själv bäst: Enklast, snabbast, billigast -- och godast inte minst! Och eftersom även mina polare gillar mitt hembryggda vin, så finns det nog skäl att dela med mig av mina erfarenheter hå på Bryggforum.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster