Ritningar
- Aethylicus
- Föredetta admin
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00
Ritningar
Pfff.
Power = effekt
Force = kraft
Power = effekt
Force = kraft
- Sqrewdriver
- Föredetta moderator
- Inlägg: 909
- Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
- Ort: V?sternorrland
Ritningar
kan bli knepigt då dem inte
handlar om "vanliga" motorer,
Om han vill ha mer punch i motorn
kanske han ska köra Kompressor, turbo och Lustgas!
Öm han vill ha Hästspark är nu turbo och
lustgas att föredra, då du trycker på knappen
och motorn för 25-150hk extra... en v8 kan man
plocka 300hk lustgas för 10,000:- (Billigt) sammanhanget..
handlar om "vanliga" motorer,
Om han vill ha mer punch i motorn
kanske han ska köra Kompressor, turbo och Lustgas!
Öm han vill ha Hästspark är nu turbo och
lustgas att föredra, då du trycker på knappen
och motorn för 25-150hk extra... en v8 kan man
plocka 300hk lustgas för 10,000:- (Billigt) sammanhanget..
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"
Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig
Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig
Ritningar
Öm han vill ha Hästspark är nu turbo och
lustgas att föredra, då du trycker på knappen
och motorn för 25-150hk extra... en v8 kan man
men detta har han ju haft !!
alla har ju detta numera inom tävling
så att ha denna sak är ju grymt häftigt!! måste se vad man kan göra med denna sak snart hmmmmmmm
lustgas att föredra, då du trycker på knappen
och motorn för 25-150hk extra... en v8 kan man
men detta har han ju haft !!
alla har ju detta numera inom tävling
så att ha denna sak är ju grymt häftigt!! måste se vad man kan göra med denna sak snart hmmmmmmm
- Dr_Procent
- Turbojäsare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
- Ort: Hemma
Ritningar
Vill man ha bra acceleration dvs "hästspark" så ska man varken ha pulsjet eller turbojet....
Så vida den inte gör en "fly by" och rycker med sig vederbörande från stillastående
Bungysnöre kan vara en idé eller varför inte av havremoppe? Vid felaktigt handhavande av denna så kan man med stor sannolikhet få en hästspark som duger, dock så har den bara 1 hästkraft.....
En Super Seven med dubbla hoj motorer accar visst väldigt bra om vi ska prata kolvförbränningsmotorer..
Så vida den inte gör en "fly by" och rycker med sig vederbörande från stillastående
Bungysnöre kan vara en idé eller varför inte av havremoppe? Vid felaktigt handhavande av denna så kan man med stor sannolikhet få en hästspark som duger, dock så har den bara 1 hästkraft.....
En Super Seven med dubbla hoj motorer accar visst väldigt bra om vi ska prata kolvförbränningsmotorer..
T?nk p? Pocenten Helge!
Ritningar
Vill man ha bra acceleration dvs "hästspark" så ska man varken ha pulsjet eller turbojet....
Så vida den inte gör en "fly by" och rycker med sig vederbörande från stillastående
Är du duktig då på att bygga bilmotorer? eller är du teoretiker så dom flesta är här?? bara undrar inget annat
Så vida den inte gör en "fly by" och rycker med sig vederbörande från stillastående
Är du duktig då på att bygga bilmotorer? eller är du teoretiker så dom flesta är här?? bara undrar inget annat
- Dr_Procent
- Turbojäsare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
- Ort: Hemma
Ritningar
Nja, jag har dragit på mig några motorcyklar och bilar, bla en Volvo Turbo på ~400 kusar, så skruva kan jag.
Är sugen på att köpa en Cummins diesel och plocka ut 800hk + en oerhörd mängd vrid
Bygga ifrån grunden har jag dock inte gjort.
Ett sätt att få laddtryck ifrån tomgång är "Hyperbar Turbocharging" Det utvecklades för diesel motorer med stora turboaggregat, principen bygger på att man skickar in bränsle och luft ifrån turbon i grenröret och förbränner den där, vilket ger bättre snurr på turbon = Laddtryck
(kasst sagt en turbojet kombinerad med en kolvförbränningsmotor)
Detta kan ge bättre acc, men ingen skillnad från lustgas antar jag
Är sugen på att köpa en Cummins diesel och plocka ut 800hk + en oerhörd mängd vrid
Bygga ifrån grunden har jag dock inte gjort.
Ett sätt att få laddtryck ifrån tomgång är "Hyperbar Turbocharging" Det utvecklades för diesel motorer med stora turboaggregat, principen bygger på att man skickar in bränsle och luft ifrån turbon i grenröret och förbränner den där, vilket ger bättre snurr på turbon = Laddtryck
(kasst sagt en turbojet kombinerad med en kolvförbränningsmotor)
Detta kan ge bättre acc, men ingen skillnad från lustgas antar jag
T?nk p? Pocenten Helge!
Ritningar
Det är märkligt va mycket hästar alla dessa Volvo, Saab och japanskt skit har när man läser om dem. Men det är nog små hästjävlar...
Själv förlitar jag mig på 8 cylindrar. Men en kompressor får det nog bli.
Lite lagom sådär...
Själv förlitar jag mig på 8 cylindrar. Men en kompressor får det nog bli.
Lite lagom sådär...
- Dr_Procent
- Turbojäsare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
- Ort: Hemma
Ritningar
Nä nu ligger det på is med bilarna då jag jobbar sju dar i veckan..
Vinkel8 har man bara för ljudet
Diesel 6:a med 800 kusar är den "rätta" vägen, drar mindre bränsle än en bensinare på 800hk och dessutom är bränslet billigare... Så lågt som 4kr/l på vissa håll
Och vill man vara miljövänlig så kan man ju köra på raps och ev slippa billigare undan!
Vinkel8 har man bara för ljudet
Diesel 6:a med 800 kusar är den "rätta" vägen, drar mindre bränsle än en bensinare på 800hk och dessutom är bränslet billigare... Så lågt som 4kr/l på vissa håll
Och vill man vara miljövänlig så kan man ju köra på raps och ev slippa billigare undan!
T?nk p? Pocenten Helge!
- nykteristen
- Bryggmästare
- Inlägg: 303
- Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00
Ritningar
Vatteninsprutning fungerar väl både på bensinare och diesel?
Det har väl inget med syremängden att göra, utan har två andra funktioner:
- kyla, gör att man kan ha högre laddtryck på överladdade motorer
- Mer massa att expandera, gör att förbränningsvärmen utnyttjas bättre. En liten ångm,askin inbyggd i motorn som hjälper till!
Tror jag.
Det har väl inget med syremängden att göra, utan har två andra funktioner:
- kyla, gör att man kan ha högre laddtryck på överladdade motorer
- Mer massa att expandera, gör att förbränningsvärmen utnyttjas bättre. En liten ångm,askin inbyggd i motorn som hjälper till!
Tror jag.
- Dr_Procent
- Turbojäsare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
- Ort: Hemma
Ritningar
Vatteninsprutning används på turbodieslarna för kylningens skull (sprutas in i röret efter turbon eller efter IC'n om sådan finnes)
Däremot, kan man skicka in gasol i insuget på en TDI motor och få mer hk och mindre bränsle förbrukning..
Det höga oktantalet i gasolen gör att det inte antänds före dieseln samt att gasol har en "kallare" förbränning vilket ger lägre temp i motorn
Däremot, kan man skicka in gasol i insuget på en TDI motor och få mer hk och mindre bränsle förbrukning..
Det höga oktantalet i gasolen gör att det inte antänds före dieseln samt att gasol har en "kallare" förbränning vilket ger lägre temp i motorn
T?nk p? Pocenten Helge!
Ritningar
Dr_Procent skrev:Vatteninsprutning används på turbodieslarna för kylningens skull (sprutas in i röret efter turbon eller efter IC'n om sådan finnes)
Däremot, kan man skicka in gasol i insuget på en TDI motor och få mer hk och mindre bränsle förbrukning..
Det höga oktantalet i gasolen gör att det inte antänds före dieseln samt att gasol har en "kallare" förbränning vilket ger lägre temp i motorn
Detta lät ju intressant, har du lust att berätta mer?, eller har du nått förslag på nån sida som man läsa mer på???
- Dr_Procent
- Turbojäsare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
- Ort: Hemma
Ritningar
På denna sida finns färdiga produkter för vatteninsprut och gasol tillskott: http://www.atsdiesel.com/products/produ ... ropane.asp
Och här kan man se varför man ska använda Cummins motorer (Dodge): http://www.fordcummins.com/images/rodcomparison.jpg
Jag har hittat dåligt med info på nätet just om diesel trimmning, och försöker lära mig mer..
Men om det är någon specifik fråga så kanske jag kan svara
Och här kan man se varför man ska använda Cummins motorer (Dodge): http://www.fordcummins.com/images/rodcomparison.jpg
Jag har hittat dåligt med info på nätet just om diesel trimmning, och försöker lära mig mer..
Men om det är någon specifik fråga så kanske jag kan svara
T?nk p? Pocenten Helge!
- Sqrewdriver
- Föredetta moderator
- Inlägg: 909
- Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
- Ort: V?sternorrland
Ritningar
Har en 3L BMW sexa med dubbelturbo somMRSVETSARE skrev: trevligt att du e haj på bilar,gillar bilar Mycket håller du på med något nu?? kanske vi skall bygga nåt tillsammans??
ska trilla ner i min Opel Commodore gs/e
som ligger på 350hk. (Driftsäkert) Vill man ha mer
effekt kan man ju titta på Suprasexorna, tydligen ingen
omöjligthet att komma upp 4siffrigt...
Jag har dock lite problem att svetsa ALU för tillfället...
Kanske du kan ge mig ett kostnadsförslag på ett insug med
Plenumkammare i ALU..
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"
Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig
Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster