Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kommersiellt bränneri?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Hygge_Hans
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 18, 2017 12:54

Kommersiellt bränneri?

Inlägg av Hygge_Hans »

Hej!
Då jag är total novis inom detta och nu bestämt och därmed är fast besluten om att starta ett kommersiellt bränneri vänder jag mig direkt till proffsen!
Yes, jag ska tillverka sprit och sälja, var börjar jag? Jag har fått inse att mina googlingskills nog är väldigt begränsade, till gränsen mot retarded.

Kasta länkar och råd på mig! Det juridiska har jag någorlunda koll på men allt praktiskt känner jag att jag bara hittar halvdana sidor om.
Ekonomin finns, plats att bygga på finns, alternativt befintliga byggnader som byggs om. Jag har t.o.m mark att odla på om det hjälper.

Var börjar jag? Länkar/råd/avråd? är extremt välkommet!

Tack på förhand,

Hygge
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kommersiellt bränneri?

Inlägg av AirQ »

Hygge_Hans skrev:Hej!
Då jag är total novis inom detta och nu bestämt och därmed är fast besluten om att starta ett kommersiellt bränneri vänder jag mig direkt till proffsen!
Yes, jag ska tillverka sprit och sälja, var börjar jag? Jag har fått inse att mina googlingskills nog är väldigt begränsade, till gränsen mot retarded.

Kasta länkar och råd på mig! Det juridiska har jag någorlunda koll på men allt praktiskt känner jag att jag bara hittar halvdana sidor om.
Ekonomin finns, plats att bygga på finns, alternativt befintliga byggnader som byggs om. Jag har t.o.m mark att odla på om det hjälper.

Var börjar jag? Länkar/råd/avråd? är extremt välkommet!

Tack på förhand,

Hygge
Tror du kan hitta mkt info i harley03 tråd om sitt bränneri här på forumet.

Han har delat med sig med väldigt mkt info där i några år nu.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Kommersiellt bränneri?

Inlägg av Knox »

Harley tillverkar och säljer väl brännare också (till företag som har tillstånd för produktion)
Hygge_Hans
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 18, 2017 12:54

Re: Kommersiellt bränneri?

Inlägg av Hygge_Hans »

Tack för tipsen! Otroligt lärorik tråd, jag har precis börjat vältra mig i den.
Att Harley säljer brännare är ju kanon, får skriva till honom.

Om man ska träna sig lite, vilken komplett brännare skulle ni rekommendera? Känns lite fel att investera så pass mycket pengar i något man inte tidigare gjort i mindre skala.

Återigen, tack för tidigare svar, det uppskattas!

/Hygge
Nille23
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön feb 18, 2018 21:09
Kontakt:

Re: Kommersiellt bränneri?

Inlägg av Nille23 »

Yes, tack för svar. Jag hade samma frågor :)
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Kommersiellt bränneri?

Inlägg av Bryssko »

Hej Hygge

Jag tycker absolut att du ska börja med en liten brännare för att fatta vad det är du håller på med. Tror att det är otroligt viktigt att lära sig hantverket från grunden.

Vad är potstill tex. Varför har man bubbleplates etc

lycka till
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Kommersiellt bränneri?

Inlägg av smygbrännarn »

Innan du bestämmer vad du ska handla är det bra att göra upp en plan vad det är du ska tillverka och vilka mängder du behöver kunna producera för att gå runt på projektet.

Om du läser harleys tråd så kan du se att han tänkt om ganska mycket från den ursprungliga planen med små fyra tums kolonner mm och det kostar ju ganska mycket tid och pengar som man inte kanske har om tanken och behovet är att försörja sig på projektet inom närtid.

Gör upp den planen så kommer du ha betydligt lättare att få hjälp med dina frågor. Mvh
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst