Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av AirQ »

Tjena alla!
Satt och spånade idag efterhand som man satt och la en ny beställning på ett par till fat till öl och cidern, hur jäkla mycket pengar har man egentligen lagt ner på den här "hobbyn"(läs livsstil, skuldfälla ect) för att koka/brygga billigt hemma? :doh:

Vad är det som gör att ni känner att det är värt att fortsätta lägga så pass mycket pengar man gör?

I grova drag när jag själv satt och räknade så hamnade jag på ca 7000kr, på utrustning.
Fatanläggning:
Fat anläggnings kitt = 2000kr
2st beg fat = 1400kr
Tappkran = 350kr
Div tillbehör = 500kr
Bryggning:
Hemmasnickrat bryggverk av jäskärl och vattenkokar element = ca 800kr
Biltemagryta + div tillbehör = 800kr
Jäskärl + tillbehör = 1000kr

Projekt som inte riktigt hunnits med:
Mjölktank 200L = 200kr
Dubbel carlsberglkyl = 0kr

I mitt fall handlar det om att det är ett kul hantverk, det går att göra billig och god öl som håller god klass med många sorter på bolaget med en så enkel sak som biltemagrytan, men efterhand så har jag velat utveckla och "förenkla" processerna (vilket nog egentligen försvårar i slutändan :roll: )

Nästa investering för min egen del blir nog STC för kunna styra bryggverket, samt nog köra samma uppsättning fast större skala till mjölktanken för att få till ett bryggverk som bör ta runt 170-180L, just för de gångerna man skall brygga till fester så man kan göra allt på en gång istället.
Den kostnaden ligger nog runt 3000-4000kr innan den lösningen är klar, så den får ligga på is ett tag till :unsure:
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av Toffeln »

Jag har medvetet legat på det billigare alternativet genom resan så för mig hat det nog inte kostat så mycket.
Jäskärl 3 x 30l + kranar = ~350 kr
Jäskärl 3 x 15l + kranar = ~200 kr
Jäsrör/hävertar osv = ~150 kr

Bryggverk
Jäskärl = ~100 kr
Element×2 = ~100 kr
Tappkran + packning = ~180 kr

25m kopparrör till kylare = 200 kr
Kopplingar till gardena + slang = ~400 kr
BIAB tyg ~30 kr
Jordfelsbrytare 120 kr

Övrigt ~500 kr
Total ~2030 kr.

Detta är det som används. Skrotade idiotidéer räknar jag som annan hobby. Frakt och dylikt tilkommer på vissa saker. Sen är det ju några hundringar i råvaror ;-)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av AirQ »

Jag började också med tanken att välja billigare alternativ, satt och letade prylar på utförsäljningar ifrån storkök osv för att få tag i billiga kastruller osv, men i slutändan började man omedvetet helatiden uppgradera ifrån 10L, 15L, 25L, 200L....
Var ju lika jobbigt att brygga 10L som 25, så varför inte 200? :idea:

Annars har jag försökt hålla allt på låg nivå, och försöka bygga själv, har inte riktigt kunnat motivera varken för mig själv eller familjen att slänga ut 20,000kr på ett bryggverk (numera finns de ju faktiskt billigare).

Sen råkade någon nämna kegator och då började det brännas i plånboken, enda genmvägarna jag sett man kan göra där är att beställa ifrån kina.

Bra motivering för fat för frugan är att det är perfekt att köra sodastream läsk i dem och ha på barnkalas ;)
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av latmasken »

Det är klart att det är ungefär lika lätt att brygga 200 liter som 10 liter. Men det är inte riktigt lika lätt att dricka upp det väl? :)

Jag brygger inte öl (än) och för mig så börjar problemet som sagt var bli att dricka upp allt vin man gjort, och då har jag ändå inte gjort mer än kanske 20 liter varannat år i genomsnitt.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av Toffeln »

Att dricka upp bryggderna brukar inte vara något problem, fast det är klart att 200L tar någon dag längre än 20L ;-)
Viner däremot går det segt att dricka upp men minst en tjuga tar slut på semestern om det smakar bra, sommarvin och sommaröl går alltid ner ;-) . Dricker iof inte allt själv.
Tänkte på flaskor och glas. Har nu köpt det eller återanvänt? Jag har köpt några 50cl flaskor och funderar på några fina ölglas av olika modell för att få allt rätt. Annars har jag återanvänt gamla ölflaskor och glas jag kommit över på ett eller annat sätt. Antar att de flesta här kör på fat med tappkran?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av AirQ »

Det står förvisso ett par brygder kvar som nog börjar närma sig 2 om inte 3 år sen skapelsen :)

Fördelen med att man bor på Gotland är att det brukar gå åt mycket på somrarna då diverse släkt och vänner kommer på besök :)
Men 200L tanken har jag hitils bara använt som mäskkärl en gång när jag hade 30års fest, och då gjorde jag nog bara runt 100L, så har väll inte riktigt kommit till den nivån än :) men vi är ett par stycken som gör Gotlandsdricke ett par gånger om året, så kapaciteten går nog att använda om jag kommer till skott.
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Faktiskt nedlagd kostnad på denna hobby?

Inlägg av HackKing »

Inte jättemycket då jag kör extrakt, dock blev det en FastFerment som kostade en del men den är ganska praktisk.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster