Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dags att planera nästa bryggning - glögg eller cider (igen)?

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Dags att planera nästa bryggning - glögg eller cider (igen)?

Inlägg av cissiny »

Bara spånar lite - har precis provsmakat min cider som blev bättre än väntat. Hade fått en massa äpplen och eftersom jag hade en råsaftcentrifug så blev det ett par liter must som frystes in. Cidern är jässtoppad eftersom jag ville eftersöta med socker. Har inte tappat upp cidern på flaskor än men börjar redan tänka på nästa projekt. Nu hade jag 8 liter must i en 15-litershink, kanske ska försöka hamna på 10-12 liter i nästa omgång.

Jag funderar på att göra glögg - gillar röd glögg bäst men vill inte använda svagdricka (tycker att det smakar apa :wink: ). Funderar på om jag ska köpa juice på blåbär och/eller svarta vinbär. Får ju naturligtvis inte vara konservering i juicen, vill ha så "ren" juice som möjligt, koncentrat är helt ok men jag vill inte ha med äpple/druvor etc. Tål absolut inte citron (vågar inte testa lime, apelsin/clementin tål jag), reagerar på så lite som ett par droppar i matlagning, blir verkligen jättesjuk. Har iofs ett par liter äppelmust i frysen så lite kan jag ju använda men då ska blåbär/vinbär som jag köper vara "rent".

Annars funderar jag på att göra en omgång cider till. Har väl ca 4-5 liter äppelmust i frysen men det kunde vara kul att mixa med juice från t ex jordgubb eller blåbär? Kommer nog att tillsätta en del socker, cidern jag gjort nu låg på oe 1066 efter tillsats av sockerlag, den blev på ca 8%. Ska nog försöka kolsyra nästa omgång, ingen jässtopp alltså, behövs eftersötning så testar jag nog att stoppa kolsyrejäsningen i vattenbad eller dylikt när det blivit "lagom".

Tror inte att råsaftcentrifugen är optimal för t ex jordgubbar (frysta men tinade) eftersom mycket hamnar i "restkärlet". Har aldrig gjort saft, men kanske kan man koka upp bär med lite vatten och mosa med potatisstöt eller köra i mixer? Har en bra smoothiemixer (äpplen/päron funkar inte så bra i den men tinade jordgubbar blir jättebra).

Kände att jag bara ville spåna lite, det kändes så "allmänt" att jag inte ville ta det i vin- eller ciderforumet.

Tips på var man kan köpa bra juice? Har lätt att handla på ICA Maxi, Willys, Rusta och Ö&B.

Tack för idéer, ha en riktigt fin helg!
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster