Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Antalet hembrännare i sverige._.

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av hnk1989 »

Jo, detta forum borde väl rent generellt kunna gissa på antalet? Själv känner jag till 2 varav en hängde sig, av helt andra anledningar._.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av Flerpen »

Det är nog en hel del, dock så gissar jag på att dom flesta sitter hemma med sin labmaster utan en tanke på dessa forum.
Det som jag tycker är synd är att majoriteten snöar in sig på renat och inte dom smakrikare sorterna.
prismasen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 15, 2017 14:03
Utrustning: VM,Potstill o labbe

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av prismasen »

Renat i sig ifrån en VM E-ARC maskin med thorshammare i all ära men det är också skitkul att koka destillat med lite mera inhemska smaker, tex källvatten/labmaster och öppna jäskarl ute i dem inhemska skogarna, du blir skitfull och skitbakfull (tacka vet jag labmastern)! men till och lagra snaps med kryddor och okolat spätt destillat så gör labmastern det den ska iom att den är otillräcklig i sin reflux och släpper med lite skit så får man ju även lite uppskattad smak på destillatet.

Misstolka nu inte att det inte görs ordentliga cuts här och allt plockas då även ut i gamla barnmatsburkar märkta med nr under kokets gång så man kan ha sig ett litet provsmak därhemma :wink:
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av bamse70 »

Har några vänner som har korsning mellan alla modeller som jag sett här. Allt från gammla kaffekokare till gammla varmvattensberedare som är ombyggda till brännare som gud glömde . Så det finns många väldigt många
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av Den Sista Snusen »

Hur ser det ut i era kretsar idag?
Jag måste tyvärr säga att hembrännare idag är sällsynta. Det är mest gamla gubbar som har kokare och dom har slutat bränna sedan länge, barskåpet är redan fullt och gubben dricker knappt ändå heller.

Kulturen att dricka sprit verkar till stor del ha konkurerats ut av craft beer hipsters.
Användarvisningsbild
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av Laphroaig »

Den Sista Snusen skrev: tor jan 25, 2024 20:21 Hur ser det ut i era kretsar idag?
Jag måste tyvärr säga att hembrännare idag är sällsynta. Det är mest gamla gubbar som har kokare och dom har slutat bränna sedan länge, barskåpet är redan fullt och gubben dricker knappt ändå heller.

Kulturen att dricka sprit verkar till stor del ha konkurerats ut av craft beer hipsters.
Man får väl klassa mig som gammal gubbe, fyller ändå 50 i sommar. Jag kör min gamla VM relativt regelbundet. Men i ärlighetens namn så tycker jag att det är roligare att brygga öl (även om jag inte är en hipster). Det kanske beror på att jag kan ratta min brännare i sömnen, och den ger bra neutral sprit utan kolning. Öl däremot, där finns det oändligt med variabler som kan ställa till det. En större utmaning för mig helt enkelt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av latmasken »

Det är väl just det där att man inte dricker så mycket sprit och också just att neutral sprit (som är det vanligaste att bränna) inte är så roligt.

Är man ung dricker man kanske mest för att bli full och då funkar väl hemkört med nåt valfritt virke bra, skitsamma hur det smakar. Det är väl dessa personer som skriver på forumet och undrar om man ha få klart vinsatsen på en vecka så de kan supa till helgen :)

Men när man blir äldre så tror jag att för de flesta blir smaken viktigare än alkoholen. Jag menar, folk sitter och smuttar på en single malt, den byter man nog inte gärna ut till en neutral nubbe.

Det är väl samma sak med ölen, de flesta som brygger öl själv sitter väl knappast och brygger fatvis med simpel lager.

Ska man göra destillat med smak blir det mer jobb, och räknar man sin arbetstid som pengar så blir det väl ofta billigare att köpa på Systemet?
Användarvisningsbild
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Antalet hembrännare i sverige._.

Inlägg av Laphroaig »

latmasken skrev: mån feb 05, 2024 16:19 Det är väl just det där att man inte dricker så mycket sprit och också just att neutral sprit (som är det vanligaste att bränna) inte är så roligt.

Är man ung dricker man kanske mest för att bli full och då funkar väl hemkört med nåt valfritt virke bra, skitsamma hur det smakar. Det är väl dessa personer som skriver på forumet och undrar om man ha få klart vinsatsen på en vecka så de kan supa till helgen :)

Men när man blir äldre så tror jag att för de flesta blir smaken viktigare än alkoholen. Jag menar, folk sitter och smuttar på en single malt, den byter man nog inte gärna ut till en neutral nubbe.

Det är väl samma sak med ölen, de flesta som brygger öl själv sitter väl knappast och brygger fatvis med simpel lager.

Ska man göra destillat med smak blir det mer jobb, och räknar man sin arbetstid som pengar så blir det väl ofta billigare att köpa på Systemet?
Vad jag önskar att jag kunde brygga en simpel lager :wink:
Jag upplever det som mycket svårare än en IPA, just på grund av att det inte går att gömma felsmaker lika lätt. Men jag jobbar på att lära mig :D
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster