Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ölmysterium

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Ölmysterium

Inlägg av MR Cooper »

Jag har ett litet mysterium som jag skulle behöva forumets hjälp att lösa. Jag har funderat ett tag på detta och kommer fan inte på vad det kan vara, men jag tänker att någon här inne sitter inne på svaret eller i alla fall har en teori som är bättre än min.

Det är i alla fall så att min tjej får ont i magen av öl..

Jaha, tänker ni, det är väl inte så konstigt. Hon är väl glutenallergiker eller nått.

Om det ändå vore så enkelt.
Hon får inte alls ont i magen av riktigt mörka ölsorter som porter och stout, men ju ljusare ölen blir destå mindre behöver hon dricka för att magvärken ska komma. Om hon dricker t.ex Norrlands ljus så räcker det med en eller två klunkar för att hon ska få ont och bli illamående.

Jag har googlat och det finns inget samband mellan glutenmängd och hur mörk en ölsort är så det kan ju inte vara det som är felet. Jag har hittat andra personer på forum som beskriver exakt samma sak, men dom har inte vetat varför och ingen annan heller tydligen.

Vad kan det vara som gör att det blir så här?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ölmysterium

Inlägg av Knox »

Jag tänker spontant att det handlar om antingen kolsyra (ibs t.ex) eller humle. Förmodligen kolsyra i kombination med något annat t.ex. gluten eller dyl.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Ölmysterium

Inlägg av MR Cooper »

Kolsyra finns det ju i ale också så det vet jag inte om det kan vara. Humle har jag också funderat på om det kan vara men ale innehåller ju generellt mer humle än lager så i så fall måste det ju vara en viss sorts humle hon inte tål (typ saaz). Jag har hittat andra som inte tål humle men då är det alltid pga att dom är pollenallergiker och dom får förkylningssymptom.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ölmysterium

Inlägg av Knox »

Jag tänkte primärt att just stout och porter generellt innehåller mindre co2 än light lager och dyl
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ölmysterium

Inlägg av Weinkeller »

Kolsyran troligen. Ljus blasklager är i regel rikligt kolsyrad. Testa att röra ur kolsyran och se om problemet kvarstår..
/Weinkeller
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Ölmysterium

Inlägg av MR Cooper »

Nja hon får inte ont i magen av cider, läsk eller kolsyrat vatten. Kolsyrat vatten är ju oftast väldigt kraftigt kolsyrat.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Ölmysterium

Inlägg av Mr_President »

Hur lång tid från att hon dricker till magont?

Kan ju vara gaser? Om man har svårt för att släppa väder får man ju ont i magen.

Jag får inga fis-attacker av mina egna öl men jag drack öl på krogen för nåt halvår sen (ofiltrerad öl) och fes som en tok (2 kompisar fes oxså rejält).

Jag tror snabbtillverkad öl (typ billig lager) har mer "fis-ämnen" än lagrad öl. Mörka öl är väl vanligen mer lagrade än fabrikstillverkade ljusa öl.

Kan ju oxså vara humlen? Mörka öl är ju ibland inte så hårt humlade (typ porter)?

Skulle gissa på nåt med gaser/tarmen, jag är dock ingen läkare eller särskilt bra på öl-kemi.

Prova göra te på humle, då kanske man kan stryka det om det inte ger magont?
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Ölmysterium

Inlägg av MR Cooper »

Hon får ont direkt. Ett par klunkar och sen börjar det. Hon får ont i magsäcken och mår illa så det känns som att det är en allergisk reaktion av något slag.

Tidigare har hon blivit sån av fatöl från krogen endast (typ norrlands) men flasköl gick bra. Nu är drt som att det har spridit sig även till flasköl.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Ölmysterium

Inlägg av vafan »

Bukspottkörtels inflammation?
akut pankreatit?
BIAB+NoChill Nuff Said!
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Ölmysterium

Inlägg av rili »

Knepigt -- får hon ont direkt dvs inom en eller ett par minuter får man nog anta att det är något lokalt i magsäcken. Dvs knappast allergi/intolerans eller symtom från tarmar eller bukspottskörtel. Skulle kunna vara magkatarr eller möjligen någon form av kramp. Men fortfarande mystiskt att det utlöses av just öl och inget annat. Ett sätt att kolla om det är en magkatarr är att dricka, få ont och sedan äta något syreneutraliserande (typ Novalucol) - om då värken upphör lika fort beror antagligen symtomen på syra dvs magkatarr.
/rili
leg. ssk.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster