Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Styggelsen alkoholfritt!

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av Fraams Palsing »

Hej.mina vänner!

När det gäller tillverkning av alkoholfria viner har jag tillgodogjort mig följande :

"En av de vanligaste metoderna för att få fram en alkoholfri dryck är destillering.
Det innebär att man hettar upp vinet och separerar alkohol, aromämnen och vatten för sig. Efter det så blandar man aromämnena och vattnet.
En annan metod kallas Spinning ConeColumn. Tekniken går ut på att du häller vin i en kolonn som består av roterande koner. Vinet centrifugeras och får de volatila ämnena att förångas, en slags separering av alkoholen och doftämnena. Doftämnena blandas senare med det avalkoholiserade vinet som då får en doft av druvan. En tredje variant är omvänd osmos. Med hjälp av yttre tryck låter man vinet rinna igenom ett membranfiler och därmed filtrera bort alkoholen."

Observera det senaste alternativet! Läste om detta för första gången för många år sedan i DN ; det gällde ny teknik! Metoden skulle brukas till att göra alkoholfritt vin, och på så sätt skulle inte smakämnena förfaras, vilket skedde vid destillation.
Den korta artikeln beskrev just att den var avsedd för att göra alkoholfritt vin, men slutade med orden : ".... men det lyser nog i ögonen på en och annan hembrännare!"

Har någon / några å detta forum provat membranmetoden?

Hälsningar!
Fraams Palsing.
All sprit är god!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av latmasken »

Jag har ingen direkt erfarenhet av det, men har läst en del om omvänd osmos för att rena dricksvatten och som avsaltning.

Omvänd osmos lider av ett par stora problem:

- Det krävs höga tryck. Vi snackar om tiotals bar, det kanske krävs 80 bar tryck eller nåt sånt. Det krävs alltså en kraftfull pump med dyra ventiler.
- Det blir extremt låga flöden och på grund av de höga trycken är det svårt att skala upp.
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av Fraams Palsing »

Hej, "latmasken!"
Tack för ditt svar!
Låter avskräckande inom "vår" bransch ; bäst att fortsätta på konventionellt sätt!

Hälsning!

Fraams Palsing
All sprit är god!
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av Dr snuggels »

Omvänd osmos har jag kört för länge sedan för att omvandla havsvatten till dricksvatten.
Det är inget jag skulle rekommendera för vin.

Jag och min fru var för flera år sedan på en bättre krog i GBG, o då hon ammade och inte ville dricka alkohol så hade de tagit fram alternativa alkoholfria drycker till maten. Inget av dessa alternativ var alkoholfritt vin utan alla var baserade på andra saker, typ äppelmust, havtorn osv.
Det var otroligt goda drycker som passade maten utmärkt.
Så jag tror att istället för att experimentera med att få bort alkoholen, så bör man helt enkelt experimentera med andra bär och frukter.

Men om jag blev tvungen att ta fram ett alkoholfritt vin så hade jag provat att vakuumdestillera det, genom att hålla ner temperaturen på vätskan kanske man inte förändrar smaken så mycket.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av latmasken »

Jag tror det är vakuumdestillering som används mest idag, men annars håller jag med om att det är bättre att använda alternativa drycker som olika typer av juice och liknande. Tycker man att man inte vill ha en tetra eller liknande att hälla upp från kan man ju alltid hälla det på karaff eller tappa upp på flaska inför serveringen.

Men frågan som ställdes här var väl om man skulle använda tekniken för att ta tillvara på alkoholen istället för att ta bort den. Processen delar ju upp dela hela i alkohol och "resten". Vid tillverkning av alkoholfritt vin slänger man alkoholen och använder "resten", TS ville slänga "resten" och använda alkoholen.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av Dr snuggels »

Aha, Jag kokar ju inte brännvin själv så jag tänkte inte så långt. Men då kvarstår mitt förslag, vakuumdestillation fast med brasklappen att spara den rena alkoholen o släng resten.

Det fanns en gång omvänd osmos som man kunde ha i typ segelbåtar o liknande för att kunna göra färskvatten av havsvatten.
Jag är osäker på om de använde så höga tryck eller om de arbetade långsamt.

http://www.billiga-vattenfilter.com/sma ... enare.html
http://www.renastevatten.se/swe_html/Swe_RO202.html

Snabb sökning på internet, men tvivlar på att det skulle fungera på alkohol.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av latmasken »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Omv%C3%A4nd_osmos
Metoden kan till exempel användas för att rena havsvatten till dricksvatten ombord på fartyg och i torra regioner. För havsvatten behövs ett tryck på cirka 40–80 bar.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Styggelsen alkoholfritt!

Inlägg av Dr snuggels »

Som sagt, färskvattenproduktion med omvänd osmos har jag jobbat med, vi producerade lite över 250 ton/dygn färskvatten av havsvatten.
Ca 20 bar tryck/%-enhet salthalt är väl ett riktvärde på en anläggning.

Vi avsaltade även havsvatten genom att destillera det, så även om jag inte har kokat brännvin så har jag kört mycket destilleringsapparat........

http://www.vinovation.com/custequip.htm
Finns att läsa lite om RO för alkohol.


Annars kanske du kan få tag på detta program.
http://smdb.kb.se/catalog/id/002495866

Litet klipp från en hemsida

Effektivare utvinning av bioetanol
HQ Water äger patent för effektivare utvinning av bioetanol.
Över hela världen pågår program för att ersätta viss del av petroleumbaserat bränsle och drivmedel med etanol. Företaget har utvecklat en adsorberande kristallteknik for utvinning av etanol från fermenterad biomassa. Fördelen, jämfört med konventionell destillering, är att antalet processteg kan reduceras. En testanläggning har provkörts vid ett bränneri i Lugo, Bologna. Resultatet av testkörningarna visar, att man i ett steg kan uppnå 40-45% etanol om man utgår från mäsk med 10-12%, att man i ett steg kan uppnå 14-18% etanol om man utgår från mäsk med 3,15%. Tekniken kan användas på två sätt.

Omvandla mäsk till stabil etanolblandning som senare kan användas för framtagning av etanol.
Direkt utvinning av etanol från mäsken.
Fortsatt utveckling och testning pågår för att ytterligare verifiera processens fördelar. HQ Water innehar patent för etanoltillverkning och teknologi för tillverkning av adsorbent.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster