Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mätt av stout?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Mätt av stout?

Inlägg av Siimeen »

Som rubriken lyder... mättar stout? Dom som inte gillar att dricka stout brukar ofta säga, "nej fyfan man blir så jävla mätt"
Ligger det någon sanning i det eller är det bara psykologiskt? Ungefär som kaffe så är det ju mycket smak och kanske inte något man dricker flera liter av och av den anledningen mättar smaklökarna? Men eftersom det är högre densitet i en stout så det mer ojäsbara kolhydrater som kanske mättar mer?
Läst några stoutrecept nu och ser att vissa inte alls har så hög FG. Vad är det som skulle kunna vara mer mättande i en sån öl?
Så länge det finns korv finns det hopp.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mätt av stout?

Inlägg av Omlott »

Tänkte när jag såg rubriken att det har nog något att göra med kolhydraterna. Mer belägg än så har jag inte för mitt resonemang, men hoppas någon annan kan flika in med redig kunskap.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Mätt av stout?

Inlägg av Knox »

Jag tror att det har med skummet och de rejäla maltsmakerna att göra. Men jag har nog aldrig kä t mig mätt efter en Guinness
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mätt av stout?

Inlägg av Weinkeller »

Skitsnack, de är inte vana att dricka mörk öl. Om det är något som mättar i öl så är det stark kolsyra och tunga maltiga starka öl tex imp stout och barleywine.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst