Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av latmasken »

Dr_Dunk skrev:Finklet gör dig inte berusad utan etanolen gör dig berusad däremot ger finklet bismak och bakfylla
Observera att jag skrev "känner sig berusad".

För att veta om ni BLEV berusade eller inte hade ni behövt ta blodprov, och det är jag rätt säker på att ni inte gjorde:)
Jag testade själv brännvinet med en nyinköpt mätare jag köpt idag , brännvinet höll en temperatur om 20grader och för varje grad över 15 skulle man dra av 0,3 % så det ger 1,5 % , när jag mätte nu riktigt noggrant och följde alla anvisningar till punkt och pricka så fick jag brännvinet till 39% och ett avdrag på 1,5 % ger mig ett brännvin på 37;5% alltså detsamma som nästintill vilket bolagsbrännvin som helst ...
Som sagt var, en sån där mätare mäter bara densitet, inte alkoholhalt. Man använder ju exakt samma mätare för att mäta SG på mäsk/must eller för att mäta syrahalt i bilbatteri. Skalan i de fallen är baserad på antaganden om vad det man mäter innehåller, men visar helt fel om det man mäter innehåller andra grejer.

Om det inte är etanol i dunken så undrar man ju vad det är mer än vatten, för vore det bara "svagare sprit" skulle mätaren visa det.
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

Det är exakt det som gör mig fundersam att det luktar sprit *sticker i näsan* och det smakar sprit . dock mycket svagare än vad jag är van vid ...

ungefär som du druckit absolut på 40% i flera månader och byter till brännvin special på 32% så kändes det .

jag upplevde inte att jag blev berusad och andra i varierande viktklasser och kön upplevde samma sak...

Frågan är ju vad har jag i dunken mer än vatten som ändrar densiteten så att vätskan uppvisar 40% men smakar som 30% , jag känner ingen bismak av andra ämnen och vätskan är klar och genomskinlig och skummar sig ej och som jag sagt kan jag fortfarande se så industrisprit/metanol/fulsprit är det ej och som jag sa innan så tror jag ej den här snubben som jag känt i åratal skulle medvetet sälja nått hälsovådligt och säga att det e hb då han själv + hans familj med far ,mor och syskon dricker det + i stort sett hela kommunen


jaja jag kommer nog aldrig få svar då jag ej kan få till en analys :(
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av latmasken »

Det är just därför min teori är just att den där dunken är renare än tidigare dunkar.

Köpesprit är oftast INTE neutral etanol, just eftersom då skulle ju all vodka smaka likadant och ingen skulle bry sig om vad man köpte. All vodka innehåller alltså en del "finkel" som ger den karaktär.

Jag har läst att när de t.ex. gör Absolut så destillerar de till 95%, spär ut med vatten till 40/50% och sen tillsätter de lite grann av den finkel som togs bort i samband med destillation (en väl avvägd mix av heads och tails antagligen). Detta eftersom industriellt är det mycket enklare att destillera fram stora mängder 95% än att destillera fram stora mängder 40% med rätt karaktär. Man kan alltså säga att de i princip kör med vodkaessens.
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

jag köper den teorin men då är ändå fråga varför blir jag inte full har druckit 2/3 av en sjuttis nu och är inte ens varm i kinderna
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av latmasken »

Brukar du bli röd om kinderna av groggar gjorda på läkarsprit?

Det jag försöker få fram är att den där "känslan" av berusning som du är ute efter kanske inte beror på etanolen utan andra ämnen. Är spriten nu renare blir du alltså berusad fast det inte känns så. Enda sättet att veta säkert är som sagt var blodprov.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster