Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad var er första sats och hur blev den?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Vad var er första sats och hur blev den?

Inlägg av U2D2 »

Min första erfarenhet med jäst och alkohol började förra året med att jag satte två tunnor mjöd simultant.
Ni skulle bara veta hur exalterad jag var när det började puttra, jag satt och räknade hur många bubblor i minuter som mina jästisar tryckte fram och kunde inte sluta prata om det med folk, jag var som besatt! :P
Problemet var bara det att jag hade fått en bottensats ifrån min kompis tidigare projekt(fem månader gammal) och att den hade fem överjästa bananflugor i sig. Inte bra :thumbdown:

Det hela resulterade i alla fall i en smärre katastrof, ena tunnan var fylld med mögel efter tre veckor, den andra smakade lite som härsket bäverurin. Den som inåtriktat möglat blev drickbar(långt ifrån god) efter smaksättning av äpple och mer honung. Jag minns att besvikelsen var som att jag hade kommit på mitt barn med att punda heroin när jag öppnade locket för att välkomnas utav svavel-lukt och grön-luddiga mögel-öar :cry:

Så jag förlorade min oskuld till vildjäsning och mögel, hur gick det till för er?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Vad var er första sats och hur blev den?

Inlägg av binx »

Vi travade in på en öl & vin butik på S:t Eriksplan i Sthlm i slutet på 90-talet och sa att vi ville börja brygga öl. Han gav oss en massa saker som krossad malt, jäst och humle.

Vi hade ingen aning om vad vi gjorde, om jag minns rätt så värmde vi upp malten i en kastrull och la ner det i en jäshink och fyllde upp med kallt vatten till 20L.
La i jästen och locket på. Virade in jäshinken med filtar, som sagt vi hade ingen aning om vad ni gjorde.

Dock missade vi jäsrör så efter några dagar så hade vi en koloni utav bananflugor i ölet.

Slängde allt och sen köpte vi en Coopers burk och följde instruktionerna - blev inte gott, men fulla blev vi.

Efter det så lärde vi oss den traditionella metoden att brygga öl - 2006/07 så gick jag över till "Brew In A Bag" (BIAB).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Vad var er första sats och hur blev den?

Inlägg av Weinkeller »

Haha, någonstans runt fjortisåldern köpte vi i kompisgänget Willes Vodkakit. Dvs TurboJäst och aktivt kol. Jäste det Varmt och gött och sen skulle kolet i. Givetvis orkade inte de flesta av oss att vänta på klarningen utan drack mäsken svart. Det resulterade i rejäla fyllor svarta munnar och spyor, hårda magar och en del snack på byn...Glad att vi gick över till folköl efter ett tag...
/Weinkeller
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Vad var er första sats och hur blev den?

Inlägg av HackKing »

Om man bortser från diverse mäskblandningar under tonåren var det en ljus ölsats, direkt jag flyttat hemifrån och plugga. Sedan en rödvinssats (bärblandning, inte druvsaft) som inte blev riktigt bra.
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Vad var er första sats och hur blev den?

Inlägg av S Tout »

Körde nån Coopers sats i mitten - slutet på nittitalet, med strösocker :doh: blev väl inte speciellt gott men "egen härd är guld värd" blev full och inte speciellt dyrt heller :)

Fnulade på med nån Coopers emellanåt tills nån polare tipsade om att det fanns lite andra sorters socker att använda istället så att man slapp den otäcka vin smaken på ölet. körde på med coopers och utvecklade mer å mer med spraymalt och humling i olika kombinationer :w00t:

Gick väl runt 09-10 nånstans över till nästan enbart maltextraktsbryggning, utom ibland när man blev nostalgisk och skulle göra en coopers sats igen, men borjade mer å mer fundera på å skaffa ett bryggverk fast de var ju så förb.... dyra. Nu 2015 så dök det äntligen upp ett verk som verkade prisvärt, GRAINFATHER. Slog till på ett sånt och känner att det nog är ett bra köp :D
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Vad var er första sats och hur blev den?

Inlägg av GrimReaper »

Första bryggningen skedde i en urdiskad oljedunk =), vad gjorde man inte för att bli full, och i det kärlet jästes en coopers lager med extra socker i =) Full blev man, och bakis utav helvete också =))
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster