Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.

Vilken profil identifierar du dig med?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av Odqvist »

Satt och flummade lite på hur och varför folk brygger, och vad som är kärnan i var mans arbete. Generaliserade upp några profiler. Vad identifierar du dig med? :)

Dessa gäller oavsett du sysslar med öl, vin, mjöd, cider eller såväl sprit, snus & tobak, ja, kort sett, allt vi har på forumet.

Puritan
Puritanen strävar efter att skapa drycker och varor på renast möjliga sätt. Hon/han anser att det som absolut inte måste finnas i drycken, ska inte tillsättas. Inga genvägar alltså. Ett vin kan bryggas av enbart frukt eller must, eventuellt vatten och propagerad jäst.

Historisk
Den historiske bryggaren strävar efter att isolera egenskaper och reproducera upplevelser som bygger på historiska drycker, exempelvis mjöd från vikingatid, öl från forna munkkloster eller tidiga spritdrycker. Hon/han väger bevis och belägg för vissa tekniker och ingredienser och argumenterar för produktens troliga "likheter" med hur den skulle varit "på sin egen tid".

Ekonomisk
Ekonomen fokuserar på väl prövade, utvalda och optimerade recept för att tillverka det som åtgår gör eget och näras behov för stabila och låga kostnader. Hon/han återupprepar sina produkter med vana, och tillverkar med tanke på lagerhållning. Ekonomen tenderar inte att pröva nya tekniker och/eller recept, utan håller sig till vana koncept, regelbundet arbete och stabila, låga kostnader för att tillgodose eget behov.

Perfektionist
Perfektionistens största dröm är helt enkelt att tillverka en dryck precis som hon/han tänkt sig den i teorin. Perfekt färg, doft, smak och egenskaper. Perfektionisten fokuserar i upprepade försök med detaljer, små justeringar och ackuratess för att verkligen slipa sin produkt till felfrihet och balans.

Kreatör
Kreatören är eldig och gränslös. Hon/han viker sig inte för att pröva nya, spännande och kanske tabubelagda koncept. Här kommer exotiska frukter, kryddor, maltsorter och diverse annorlunda ingredienser och även metoder fram i olika kombinationer. Målet är inte konkret, utan ligger i själva upptäckten, möjligheten att hitta och skapa något som kan vara okänt och häpnadsväckande, men bra, gott och attraktivt.

Så. Av dessa fem profiler, vad känner du att du kan identifiera dig med? Skriv gärna hur och varför, och om du känner att du tillhör flera, eller ingen alls. Kanske någon profil fattas. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av dan610324 »

inget av de 5 stämmer 100% på mig
puritan delvis
ekonomisk delvis
kreatör delvis

men klickade i kreatör

har blivit mycket mer experiment benägen sen jag började här på forumet
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av latmasken »

Ingen av dem stämmer på mig:)

Jag är nog mer "innovatören" som vill komma på bra sätt att ta hand om den frukt som trädgården ger, utan att lägga ner för mycket jobb. Jag gillar att köra grejer själv.
Användarvisningsbild
pompe2
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis feb 07, 2012 1:32

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av pompe2 »

det är ju alltid omöjligt att sätta en etikett men jag valde ekonomisk då det var vad som en gång i tiden fick mig att börja med hembryggning.
men jag är även en kreatör då jag älskar att experimentera. det finns nog lite av alla de där kategorierna hos de flesta av oss antar jag.

historisk skulle nog oxå passa då de enda andra bryggare jag träffar irl är de i bryggargillet inom SCA
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av Blådåren »

Ju renare desto bättre !, fast nu kan det fan inte bli renare...
Får väl fundera på att krydda lite istället...
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av nils-alf »

perfektionist helt klart. men det är nog det enda i livet jag försöker göra perfekt.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av luvas »

Jag kan nog identifiera mig med alla alternativ. Jag började brygga för att det var billigare, jag vet exakt vad drycken innehåller, inga tillsatser och skit, jag kan göra i stort sett vilken dryck som helst och utveckla min egen favorit :D
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av scaryeyes »

Jo bör nog hamna under perfektionist. Då jag i stort sett bara brygger 2 sorters öl ändrar och tweakar hela tiden för att få det bättre. Samma med utrustningen. Bygger om hela tiden för att effektivisera och optimera.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
gohej
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön feb 19, 2012 12:37
Ort: Skoevde

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av gohej »

Jag valde historisk bland alternativen, även om det nog är mer av en önskedröm eftersom jag är totalt noooob på det här. Och det "historiska" som jag drömmer om ska ju bli helt perfekt (i princip). Men, herregud. Jag har ju inte ens satt igång ännu!

Fast, vem vet? Man kanske utvecklas och rätt vad det är så kanske man finner möjligheter och lösningar som ligger bortom horisonten i dagsläget?
De e fanimej långt till Peppes Bodega!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av Weinkeller »

Jag sällar mig nog till skaran perfektionistiska kreatörer. Jag tycker den roligaste delen av bryggandet är att praktiskt förverkliga ett eget recept som borde fungera i teorin. Ibland med någon udda ingrediens som ändå borde tillföra något. Brygden följs sedan upp med en noggrann utvärdering och återkoppling till receptet för att kunna göras bättre nästa gång receptet bryggs. Tiden där emellan brukar dock vara mycket lång eftersom det finns så många andra roliga recept att skapa och brygga dessförinnan :D
/Weinkeller
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag tycker det fattas en kategori, som nog många av oss skulle vilja påstå oss tillhöra: Ingenjör!

Det viktigaste är inte resultatet, utan vägen dit. När man väl är "klar" börjar man om på nytt, med ett nytt projekt.

Bygga apparater, ciderpressar, försöka tillverka en egen plattvärmeväxlare till vörtkylning osv.

Varför följa en gammal beprövad metod för att göra ett mäskkärl, när man kan lägga ner 3-4 ggr så mycket pengar på nånting som KANSKE funkar bättre?

Byggare, snarare än bryggare. :lol:
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av Giz »

Kryssade Ekonomisk. Man försöker ju ALLTID få så billiga delar som möjligt till det man bygger, och sen så gör det ju inget om slutresultatet blir billigt att ta fram. Gör eget snus, eget "dricka", har sodastream (kör på fun light för det blir billigare i längden), gör egen rulltobak.. Och allt för att dessa saker inte ska slita på en redan ansträngd ekonomi. Men sen tycker jag nog som de flesta andra att det är väldigt kul att bygga nytt åxå.
Alfhild
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: mån sep 20, 2010 23:29
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av Alfhild »

Det var svårt. Jag kryssade puritan, men perfektionist stämmer nog också.
Helt puritansk är jag kanske inte, men ja eftersträvar det väl ivf, men ändamålen helgar medlen, och ändamålet är ju att få drycken som man tänkt sig...
Endast de olyckliga dricka, ty de lyckliga äro redan druckna.
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

TorstenStenmark skrev:Jag tycker det fattas en kategori, som nog många av oss skulle vilja påstå oss tillhöra: Ingenjör!

Det viktigaste är inte resultatet, utan vägen dit. När man väl är "klar" börjar man om på nytt, med ett nytt projekt.

....

Byggare, snarare än bryggare. :lol:
Håller med.

Puritan - Näe, inte i dagsläget men kanske med tiden. Jag gör bara sprit idag men vin kommer nog på tapeten vad det lider och då blir det nog mest på frukter och bär i ens närhet. Är man dessutom som jag gift med en halvhippie så blir det nog så långt det är möjligt ekologiskt, egenodlat, egenplockat och ett minimum av kemiska hjälpmedel. Vi får se.

Historisk - Inte ett spår. Är det njutbart idag så är det inte ett dyft intressant huruvida det var njutbart förr. Jag förstår och respekterar företeelsen till fullo då jag själv har ganska väl utvecklade nördegenskaper men det jag gör ska passa just min gom just idag.

Ekonomisk - Man är ju smålänning så det är ju svårt att komma undan den här helt. Men jag dricker ganska blygsamt så det var inga ekonomiska motiv som fick in mig på banan. Jag är precis i början av min hembrännarkarriär och det lär dröja ett bra tag innan jag når breakeven på ekonomin. Speciellt som man har all billig vodka som öststaterna kan erbjuda inom armlängds avstånd.

Perfektionist - Nja, njo. Ett bra resultat är ju önskvärt oavsett vad man gör med de förutsättningar som bjuds. Idag kör jag tex med en superplastis vilket ger bättre sprit än jag vågade hoppas på. Jag gör allt vad jag kan från mäsk till kolning för att det ska bli så bra produkt som möjligt men så länge man kör plastis så är man diskvalificerad som perfektionist anser jag. Jag återkommer när min VM blir verklighet...

Kreatör - Kanske är det en i födelse? Från början ville jag bara ha något okryddat och klart att hälla i groggen men jag kan inte förneka att tillgången på billig sprit har hjälpt till att väcka experimentlustan. Har dock hittills bara provat ett par simpla essenser så än så länge är jag bara nyfiken, knappast kreativ. Men visst ser Icas fruktdisk intressantare ut idag samtidigt som man börjar upptäcka nya dofter i trädgården... :roll:


Ingenjör - Tveklöst. Är endast inne på min andra körning i plastbrännaren men sitter redan och planerar stripperbygge och innan dagen är slut så är nog Rikus bok beställd tillsammans med lite kopparnät. Jag kan nog köpa vodka i tio år för de pengarna som min drömanläggning kommer att kosta men en hobby är en hobby. Tänk, en fast installerad anläggning komplett med jäskärl till kokare via en stripper i ett dedikerat utrymme! Automatiserat och övervakat så långt det är möjligt, snyggt och propert sammansatt. Mmmmm...... 8)

Jag kryssar Kreatör, om inte på det kulinariska planet så på det tekniska! :yes:
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Personliga inriktningar - Vilken typ av bryggare är du?

Inlägg av mad76e »

Historisk, utan att tveka, men även Ingenjör, med en gnutta perfektionist. Det är skillnad på sprit och sprit!

Alltså framställa sprit på ett så historiskt men även säkert sätt, med så nära bra smak det bara går utan att förstöra njutningen av en god lördagsgrogg en kväll framför tv:n
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster