Kan du tänka dig att göra multipla hål i kärlet?
I sådant fall kan du seriekoppla flera värmeelement för att få ner effekten. Det kan låta märkligt, men effekten kan faktiskt sänkas på detta sätt.
Ponera att du hittar ett värmeelement på 1200 watt. Eftersom det (idealt) är en induktansfri last kan vi helt sonika räkna ut ett motstånd på detta, med hjälp av U²/P, eller 230² VAC / 1200 ≃ 44 ohm
Då du vill ha runt 300 watt skulle det motsvara ett element med motståndet 230²/300 ≃ 176 ohm.
176/44 råkar bli 4, så fyra seriekopplade element kommer alltså utveckla ungefär 300 watt. Vi kan kontrollräkna genom att dela 230 VAC med 4 och få 57,5 VAC. Och ett element som utvecklar 1200 watt kommer utveckla 1/16 av detta vid 1/4 av spänningen, alltså 75 watt. Och 4*75 watt är ju som sagt 300 watt. Edit: Det finns fördelar med flera element. Dels blir värmen mer utspridd vilket borde ge ett finare kok, samt att risken för att gammalt socker etc bränns vid borde bli mindre, dels kan de i stället parallellkopplas för hög effekt vid uppkokningen. Att bringa ett 25L kokkärl till kokning med 300 watt måste ju ta åtskilliga timmar vilket också ger högre förluster. Kopplar du in två av elementen parallellt får du ju 2400 watt vilket kan vara lämpligt för uppvärmning. Kopplar du in tre element i serie får du 400 watt vilket kanske funkar till strippning med spiralbrännare om vi räknar med förluster i kärlet. Fyra element kan alltså kopplas in på flera olika sätt för att uppnå flera olika effekter från 300 W till 4,8 kW.
Motståndet på värmeelement påverkas förvisso av temperaturen, men hyggligt lite. Och elementet kommer ju ändå bara vara marginellt högre än den omgivande vätskan, så vi kan vara säkra på att effekten faktiskt blir runt 300 watt.
Hittar du inget element på 1200 watt gör du bara om samma beräkning med andra element du hittar. Men det kanske inte går att träffa mitt i prick för 300 watt. Jag valde 1200 watt eftersom det är hyggligt vanligt förekommande och det var ett enkelt sätt att åstadkomma 300 watt.
...
Ett enklare, billigare sätt är att använda en speciell typ av SSR (Solid State Relay) som bara behöver en potentiometer för att reglera, en variabel SSR. Detta t.ex:
http://www.ebay.com/itm/1x-FOTEK-Resist ... 3a96b39b9e
Det enda du behöver är en potentiometer på 470-500 kohm och vips har du något som är en mycket kraftfull dimmer eller rentav ett alternativ till en vridtransformator. Minimalt med anslutningar och det faktum att all elektronik är integrerad gör det lätt att isolera och ger en robustare konstruktion än de "fulregulatorer" som är återkommande på forumet.
Jag ska dock skynda med att tillägga att jag själv inte har någon erfarenheter av "VSSR", om och hur de behöver kylas etc. Men mitt tips är att köpa något som är
grovt överspecat, t.ex. den jag länkade till som sägs klara 25A. Priset är ändå så lågt och det finns goda skäl att överspeca just denna typ av komponent, inte minst av kylningsskäl (dvs, du behöver mindre kylning).
Ska förresten ta och beställa precis den jag länkade till för att se hur den fungerar!