|
|
| Författare |
Meddelande |
gullitskatt Bryggmästare

Registreringsdatum: 28 februari 2007 Inlägg: 905
|
Postat: sön apr 22, 2007 20:44 Rubrik: Fläderblomsvin, flädervin, recept |
|
|
EDIT 2008-06-16:
Recept:
Fläderblomsvin / flädervin
• 80 st stora färska fläderblommor
• 6 st skivade citroner
• 3 kg socker (som sockerlag)
• 3-4 tsk citronsyra
• 1/2 tsk tanninpulver
• 8 liter vatten
• 1 tsk jästnärsalt
• vinjäst
• Svavla + jässtopp
Gör så här:
Rensa blommorna och lägg i jäshinken tillsamman med de skivade citronerna. Koka upp vattnet och häll över. Tillsätt hälften av sockerlagen. Rör runt och låt stå tills tempen sjunkit till ca 45grader. Häll i alla ingredienser utom jästen och blanda. Låt stå tills nästa dag. Tillsätt jästen. Låt jäsa i fem dar. Rör under denna tid runt en eller två gånger om dan.
Sila bort blommor och citroner. Tappa över vinet i en 10-liters damejeanne.
Tillsätt 1 liter av sockerlagen och låt jäsa ostört tills hydrometern visar 10-20 grader (en vecka eller två). Häll sedan i 1 eller 2 dl sockerlag varannan dag, beroende på hur fort det jäser. Kolla hydrometern lite då och då. Håller den sig kring 30, tillsätt inte mer socker utan vänta en vecka och se om den sjunker.
När det inte jäser längre, tappa om till ett rent kärl och fyll upp med vatten så att det blir fullt. När jäsningen går långsamt mot slutet, tillsätt sockerlag i små portioner. Om det färdiga vinet skall ligga på 25oehsle, tillsätt inte mer socker än att det hamnar på max 25-30. På så sätt riskerar du inte att vinet blir för sött. Bildas väldigt mycket sediment så får du tappa om det en gång extra.
Låt stå och klarna minst en månad när jäsningen är klar. Sen kan du besluta dig för om du vill ha i klarningsmedel eller låta det klarna naturligt.
Tillsätt jässtopp och eftersöta efter tycke och smak.
Ursprunglig fråga--->
Någon som testat detta.
Hitade ett recept i en gammal Mat & Vin med citron och apelsin också.
Citron är jag helt okey med för det har man ju i saften man gör.
Men apelsin måste väl påverka smaken väldigt mycket eller brukar apelsin får en relativt mild smak ändå sånna här blanningar.
Tänkte faktiskt testa lite fläsdercider också,tycker faktiskt fläderblom är skit gott.
Till och med fläderbloms pannkakor har jag gjort som är mumma som man äter genom att hålla i blomsjälken.
Orginelt och gott,många ryggar för när man berättar det men dom som testat har bara possitiva grejer efter sitt smak prov. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lo Moderator & BF-grafiker

Registreringsdatum: 18 juni 2004 Inlägg: 944 Ort: Vasternorrland
|
Postat: sön apr 22, 2007 20:53 Rubrik: |
|
|
Har aldrig provat göra fläder tyverr, älskar det i de flesta tillämpningar men har inte tillgång till någon buske, bara den giftiga varianten =P
Men dra ett span på http://winemaking.jackkeller.net/request.asp Elderberry wines. Han har prisvinnande viner och recept för nästan alla frukter/blommor/bär etc etc. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gullitskatt Bryggmästare

|
Postat: sön apr 22, 2007 21:36 Rubrik: |
|
|
Har den giftiga varianten också i stugan.
Men morsan har så det räcker och blir över.
Kollade igenom hans recept han hade på Elderberry och elderflower och 1 hade banan och russin i sig(Bär variant) och ett par hade fryst grapefrukt konsentrat.
Och grapefrukkonsentrat är nått som jag kan tänka mig blir riktigt jävla svårt att hitta.
Det är ju en stund tills fläderblommorna kommer så har ju lite tid och leta och fundera på hur jag skall lägga upp det.
Och hur många % man vill ha. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: sön apr 22, 2007 21:51 Rubrik: |
|
|
Bra fråga, fläder är ju en ganska lätt smak så jag skulle nog sikta på 8-9% inte mer.
Funderar faktiskt på att beställa lite torkade bär/blommor och sätta ett par liter. Har länge velat prova använda banan för att öka kroppen på ett vin, borde bli desamma som russin antar jag som heller inte alls smakar i slutändan. Fördelen med banan är väll möjligen att man behåller färgen ljus. iof går det med ljusa russin med men dom brukar vara lite dyrare. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gullitskatt Bryggmästare

|
Postat: mån apr 23, 2007 17:12 Rubrik: |
|
|
Antar att man får fundera lite på hur man vill använda flädervinet.
Och sen efter det arbeta fram ett recept.
När det gäller den med skivad apelsin i då är jag livrädd för att apelsin skalet smakar av för mycket.
Någon erfarenhet på detta? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gullitskatt Bryggmästare

|
Postat: fre maj 11, 2007 14:23 Rubrik: |
|
|
Jäst tips till detta vin?
Jag skall stor handla brygg grejor och då är det bra veta allt före så man inte glömmer nått :p |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: fre maj 11, 2007 15:16 Rubrik: |
|
|
Champagne jäst är nog vanligaste valet men har läst att folk använt 71B-1122, K1-V1116 och RC-212 med bra resultat.
Jag har inga fläder träd i närheten men funderar på att beställa lite torkade blommor, kommer då köra med honung och 71B-1122 jästen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
fnixen Finjäsare

Registreringsdatum: 22 februari 2007 Inlägg: 57
|
Postat: fre maj 11, 2007 18:51 Rubrik: |
|
|
du har inte lust att lägga upp receptet? eller scanna artikeln? Blev duktigt sugen nu  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gullitskatt Bryggmästare

|
Postat: mån maj 14, 2007 12:33 Rubrik: |
|
|
Glömde ta mig mig receptet från stugan :S
Men det är apelsin och citron med,sen det gamla vanliga jäst,jästnäring och någon form av socker. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gullitskatt Bryggmästare

|
Postat: lör maj 19, 2007 13:47 Rubrik: |
|
|
Så nu har jag vart i stugan igen och skreva upp receptet för dig Fnixen.
30st Stora fläderblommor
2st Apelsiner i skivor
3st Citroner i skivor
2kg Socker
5L Kokande vatten
35g Jäst(Men såklart använder ni något av dom jäst sorter Lo listade)
Varva blommor,aplesin och citron.
Strö sockret över häll sedan i det kokande vattnet rör om då och då till sockret löst sig.
Låt kallna och sen i med jästen.
Jag personligen skulle nog lösa sockret i vattnet direkt i stället för denna omvända variant.
Och jag kommer i alla fall använda bryggsocker istället.
Sen skulle man säkert behöva jästnäring eller nått sånt?
Lo vad menar du att flädern har lätt smak?
Men med 2kg socker på 5L vatten måste detta recept bli en hög % på väl. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: sön maj 20, 2007 0:25 Rubrik: |
|
|
| Menade det som att det är känslig smak, andra smaker kan lätt ta övertag eller lysa igenom ganska kraftigt, lite utrymme för felsmaker =) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Antevante Färsk jäst

Registreringsdatum: 22 augusti 2006 Inlägg: 8 Ort: Kristianstad
|
Postat: sön jun 03, 2007 1:05 Rubrik: |
|
|
Hej. Det är jag som startat tråden som LO hänvisar till ovan. Hittade inte denna tråd förän efter jag påbörjat min tråd om samma ämne.
Har kikat runt på den amerikanska sajt som ni talat om och även på en del svenska recept. Har knåpat ihop ett eget recept. Tänkte bara kolla med er profs om mitt recept är rimligt.
Fläderblomsvin
• 80 st stora färska fläderblommor
• 6 st skivade citroner
• 3 kg socker (som sockerlag)
• 3-4 tsk citronsyra
• 1/2 tsk tanninpulver
• 8 liter vatten
• 1 tsk jästnärsalt
• vinjäst
• Svavla + jässtopp
Rensa blommorna och lägg i jäshinken tillsamman med de skivade citronerna. Koka upp vattnet och häll över. Tillsätt hälften av sockerlagen. Rör runt och låt stå tills tempen sjunkit till ca 45grader. Häll i alla ingredienser utom jästen och blanda. Låt stå tills nästa dag. Tillsätt jästen. Låt jäsa i fem dar. Rör under denna tid runt en eller två gånger om dan.
Sila bort blommor och citroner. Tappa över vinet i en 10-liters damejeanne.
Tillsätt 1 liter av sockerlagen och låt jäsa ostört tills hydrometern visar 10-20 grader (en vecka eller två). Häll sedan i 1 eller 2 dl sockerlag varannan dag, beroende på hur fort det jäser. Kolla hydrometern lite då och då. Håller den sig kring 30, tillsätt inte mer socker utan vänta en vecka och se om den sjunker.
När det inte jäser längre, tappa om till ett rent kärl och fyll upp med vatten så att det blir fullt. När jäsningen går långsamt mot slutet, tillsätt sockerlag i små portioner. Om det färdiga vinet skall ligga på 25oehsle, tillsätt inte mer socker än att det hamnar på max 25-30. På så sätt riskerar du inte att vinet blir för sött. Bildas väldigt mycket sediment så får du tappa om det en gång extra.
Låt stå och klarna minst en månad när jäsningen är klar. Sen kan du besluta dig för om du vill ha i klarningsmedel eller låta det klarna naturligt.
Tillsätt jässtopp och eftersöta efter tycke och smak. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gullitskatt Bryggmästare

|
Postat: sön jun 03, 2007 18:52 Rubrik: |
|
|
Jag har faktiskt inte tänkt på om jag skall ha den torr,söt eller nånstans där i mellan.
Har bestämt mig för i alla fall hålla mig på det du Lo rekommenderade dvs 8-9%. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
BlackAlex Färsk jäst

Registreringsdatum: 06 juni 2007 Inlägg: 5
|
Postat: ons jun 06, 2007 23:26 Rubrik: |
|
|
Heej!
ny här på forumet.
jag gjorde flädervin för 2 år sedan. de va mitt första experiment så jag hade inte kollat upp så mycket med allt man ska ha i, som specialjäst o näringssalt o klarningsmedel. trots det blev det jättebra! över förväntan!
jag gjorde helt enkelt flädersaft, dvs fläderblommor, på med kokande vatten o massa socker o citronsyra. detta fick stå i nån dag innan jag silade o hälde på dunk. sen tog jag o hälde i starkvinsjäst o lät det stå i några veckor. efter detta tappade jag bara upp det på flaskor med en hävert (använde faktiskt en trädgårdsslang....)
resultatet:
19% skitgott o väldigt sött vin.
de blev i sötaste laget faktiskt, men att den var så stark som 19% va de inget fel på. de va gott så starkt.
dock va de rätt grumligt o där blev bottensats i flaskorna.
nu har jag satt igång 25 liter igen. denna gången har jag jästnäringssalt o mindre socker, men vill ändå ha den söt. ska hälla i socker i omgångar faktiskt. sen kommer jag göra en omtappning o använda klarningsmedel.
hoppas de blir bra i år med, blir det inte sämre blir de skitbra |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|