Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sätta mäsk på melass?

Allt om rom
Användarvisningsbild
Biten
Bryggmästare
Inlägg: 242
Blev medlem: sön apr 25, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av Biten »

Ja hur funkar det och hur blir mäsken? Är lite sugen på att provsätta 200l och se hur det blir!
Lycka ?r att dricka sprit gratis sittandes i en ellefant av glas!
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av KaptenStofil »

Inte för att jag provat men melass innehåller 55% socker så det är ju bara att räkna om till önskad sockermängd och sedan fylla på vatten till [200] L.
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av vinifera »

Melass är ju det man gör rom på så visst går det. Har inte provat själv, men det vore kul att göra sin egen rom nån gång. Läs mer på Tony Acklands utmärkta hemsida:

http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller

Under 'preparing washes' finns en del att läsa.

Var köper man melass?
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av KaptenStofil »

På vilken som helst Lantgården/Lantmännen/Odala Lantmän/Bonndrängen el vad nu butiken råkar heta idag då de byter namn som jag byter kalsonger.
Användarvisningsbild
atos
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av atos »

KaptenStofil skrev:På vilken som helst Lantgården/Lantmännen/Odala Lantmän/Bonndrängen el vad nu butiken råkar heta idag då de byter namn som jag byter kalsonger.
Det där lät helvidrigt ärligt talat. :p Filtrerar du kalsongerna genom kol mellan körningarna?
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av KaptenStofil »

*rofl*

Nej, jag kör med inbyggt kolfilter.
dexus
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 09, 2006 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av dexus »

Är det inte tilsatt vitaminer og annat i melass från Lantgården/Lantmännen/Odala Lantmän/Bonndrängen? Vil dessa ha någon effekt på resultaten? (ursäkta min dåliga svenksa.. jag är norsk! :-) )

.dexus.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av KaptenStofil »

Det är möjligt att det finns tillsatser men jag tror inte det spelar någon roll för slutresultatet. Jag vet att fodermelass går att använda.
Användarvisningsbild
Biten
Bryggmästare
Inlägg: 242
Blev medlem: sön apr 25, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av Biten »

KaptenStofil skrev:Inte för att jag provat men melass innehåller 55% socker så det är ju bara att räkna om till önskad sockermängd och sedan fylla på vatten till [200] L.
Ok, ja det är ju nästan 100kg melass på 200l då ju. Nu blev man ju ändå nyfiken att prova. Vad kostar melass ungefär, är det någon här som har koll på det?
Lycka ?r att dricka sprit gratis sittandes i en ellefant av glas!
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av vinifera »

Googlade lite och hittade följande från 2005 på nån diskussionssida:

"Melass finns att köpa på Granngården i dunkar om 40 kg till ett pris på 247:- inkl. moms."

Lite dyrare än socker således.
Användarvisningsbild
Biten
Bryggmästare
Inlägg: 242
Blev medlem: sön apr 25, 2004 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av Biten »

vinifera skrev:Googlade lite och hittade följande från 2005 på nån diskussionssida:

"Melass finns att köpa på Granngården i dunkar om 40 kg till ett pris på 247:- inkl. moms."

Lite dyrare än socker således.
Ja jävlars det där var ju inga bra priser inte.
Lycka ?r att dricka sprit gratis sittandes i en ellefant av glas!
dexus
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 09, 2006 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av dexus »

Skulle man kunna göra rum på en spiralis utan upp-spiral? En rak koppar-rör upp, och en spiral ned? Bör man då destillera flera gånger? Jag menar, det vil inte bli rett ren rum?

.dexus.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av attackbever »

En spiral utan uppspiral är väl en luftkyld stripper.
Det hade nog gått att få ut rom men eftersom det inte är någon tillbakarinning(i uppspiralen) så lär det väl smaka ganska illa också, eftersom det är rom du vill göra så finns väl inte möjligheten till att kola heller.
Har själv ingen erfarenhet av detta, rena spekulationer.
dexus
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 09, 2006 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av dexus »

Men bruker man en vanlig spiralis, vil vel refluxen bli för mycket? Vil det inte komme mer eller mindre nøytral sprit ut av den? Det er vel en potstill som brukes til at destillera rum?

.dexus.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Sätta mäsk på melass?

Inlägg av attackbever »

Hm ju det har du nog rätt i, jag vet dock att folk har skrivit tidigare om att de fått ut en produkt som smakat rom, just när de brännt en för söt mäsk i sin spiral. Lite reflux borde alltså gå. Men testa och skriv gärna och om resultatet, samt konstruktionen. (om nu ingen annan här kan komma med mer information om hur han ska göra)
Skriv svar

Återgå till "Rom"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster