Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Recept för blåbärsvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
oscles
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 27, 2006 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av oscles »

EDIT 2008-08-22:
Recept
12 L saftad blåbärssaft
10-12 L vatten
1 Kg russin
4 Kg socker (1,5*1,5*1)
20 g jästnärsalt
50 g citronsyra

--->

Tjenare !!

Först en liten presentation av mig:
Jag är en nyfrälst 26 årig vinbryggare som precis har börjat bryggandet och har fastnat ordentligt. Började att göra en Citrus Pearl från Gert som blev väldigt bra. Har legat på flaska i 2 veckor nu och smakar helt underbart va lättdrucket redan vid tappning. Sitter just nu med en hink DOC´s Muller/Thurgau brevid mig som jag skakar ur kolsyran ur och jag ser ljuset där också men den luktar hittills inte alls lika gott som den förra.. Men det kanske ger sig.

Istället har jag en del frågor om förslag till recept av blåbärsvin jag tänkte sätta igång nu till sommaren.
Mina förutsättningar är att jag hade tänkt att göra en sats på 20-23 liter och jag tänkte dessutom köra blåbären i en saftmaja för att underlätta en del. Kommer använda färskjäst från edelmans som ska vara bra tillämpat för bär.

Mina frågor är dessa:

1. Hur mkt blåbär har tror ni behövs tillsättas för att få en 20 liters sats? Nu kommer jag safta mina bär men tror ni att det räcker med ca 10-12 blåbärskoncentrat och resten vatten eller bör alla 20 liter vara saft?

2. Tänkte ha i en del russin men märkt att många har i äpplen istället. Finns det något bättre alternativ eller är det bara en smaksak?

3. Någon som har ett bra blåbärsvinsrecept på ca 20 liter som de vill dela med sig?

Jag har läst runt en hel del men inte funnit något vägledande recept på en laddning på runt 20 liter. Vissa recept har i vatten och vissa inte alls.Vissa russin och vissa äpplen.. Mkt förvirrande men ser fram emot det något enormt..
Användarvisningsbild
poesimannen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 05, 2006 1:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av poesimannen »

Hej o välkommen till bryggforum. Här kommer lite tips.

Länken nedan är på ett blåbärsrecept med bordeaux jäst. Men du kan göra på andra jästsorter också. Enligt detta recept så går det åt 4kg blåbär till 10 liter. Med andra ord 8kg till din 20 literssats.

http://www.vinboken-online.com/recept/b ... _46_54.htm

eller det här receptet..

http://www.vinboken-online.com/recept/b ... _55_63.htm

eller det här..

http://www.vinboken-online.com/recept/b ... 36-144.htm


Russin eller äpplen? Jag hade i vinbär i ett blåbärsvin jag gjorde. Jag tror att man har i ett syrligt bär/frukt för att få ner ph-värdet lite så att det jäser lättare. Blåbär kan vara svårjästa.

Annars kan du använda sökfunktionen här på forumet. Det finns säkert hjälp att få om du söker på blåbär eller blåbärsvin.

Den här länken ska du lägga på minnet. Se nedan

http://www.vinboken-online.com/recept.htm

Lycka till...
Användarvisningsbild
oscles
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 27, 2006 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av oscles »

Tackar... :)

Jo, dessa länkar har jag varit inne på och tittat och i dessa recept använde de vatten. Har du testat någon av de?
Men det är inte i alla recept man använder vatten. Tex använde inte LO vatten när han gjorde sitt recept och sedan hittade jag också ett på internet som inte använde vatten och som gjorde i saftmaja.

Det blir en *ävla massa blåbär för en 20 liters sats. Rena träningspasset att bege sig ut i skogen och plocka ca 10 kg blåbär. Men det är nog värt det om man lyssnar på andra här på forumet.. :D

Tro mig... Jag har tittat igenom hela forumet ca två gånger. Har man det lungt på jobbet på dagarna är det inga problem att plöja igenom forumet. :D

Ok, så det gäller alltså att få ner PH värdet för att det ska jäsa lättare. Då känns det som att syrliga äpplen är att föredra. Blir att safta lite sånt också då ;)

Har hört att 1 liter blåbär är ca 1/2 kg. Vet du om det stämmer?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Recept för blåbärsvin

Inlägg av Lo »

Tjena, enligt (vilka det nu var) som säljer blåbär till icahandlarna är 1kg blåbär desamma som ca 1.6-1.7L blåbär.
Kan inte direkt hjälpa dig med frågorna med eller utan äpple, russin och vatten. Hur du än gör så kommer det jäsa låååååååångsamt men det blir vidrigt bra. Det kommer nog med ganska mycket tjärnor med när du saftar dom men det gör inget, de ger ifrån sig fina smaker med + (totalt hjärnsläpp) det där som gör vin strävt.
Vill du inte safta ihjäl dig så kör med lite äpplen och vatten med, det är nog ingen risk att det blir blaskigt, de färdiga blåbärsvinet jag har är vansinnigt fylligt trotts äpplena och ca 1/4 del vatten .
Användarvisningsbild
poesimannen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 05, 2006 1:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av poesimannen »

Jag har gjort ett vin på bourgogne jäst för en väldans många år sen. Det var med vatten i det och blev det bästa vin jag gjort, och jag har gjort många.

Här kommer fakta från en blåbärsplockare. 1,7 liter tidiga blåbär motsvarar 1kg, och 1,6 liter mot hösten blåbär motsvarar 1kg. (de innehåller mer vatten). Så LO har rätt.

8kg bär till 20 liter vin är alltså cirka 13 liter. Det rafsar du ihop på ett par timmar med plockare om det finns bär. Är det så det dignar med bär kan man lyckas med att plocka det på en timma t o m! Men då talar jag om en matta av blåbär, buskar som är proppfulla. Det är värt varje minut av ansträngning. Ska själv göra ett blåbärsvin när blåbären mognat. Jag hade tänkt mig ca 13 liter blåbär och sen några liter av ngt syrligt till en 25 liters sats. Äpplen som verkar bli ditt val är säkert bra, vi får se vad jag tar. Men vatten kommer jag absolut att tillsätta till mitt vin.

Hälsar ett blåbär
Användarvisningsbild
oscles
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 27, 2006 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av oscles »

Tackar för alla förslag och tips.

Jag har inte bestämt mig än men när det är gjort ska jag försöka att komma ihåg skriva upp receptet på forumet.

Såg att min färskjäst också var bourgogne. Har läst på forumet att jästen gjorde en väldigt stor skillnad på vinet och eftersom att min jäst kostade 20 lappen tror jag inte det är världsbäst men det duger för en första sats antar jag. :)

Jag har inte bestämt mig för russin eller äpplen men jag kommer nog landa mellan 10-15 liter blåbärsaft beroende på hur jobbigt det blir. Hoppas att få hjälp av svärmor och tjejen, får väl muta svärmor med ett par flaskor och tjejen med massage. :D Sedan fyller jag nog ut med 5-8 liter vatten.

Tack än en gång för tipsen.. Nu fick jag lite mer kött på benen...
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Recept för blåbärsvin

Inlägg av Lo »

skriv ner allt du gör och tillsätter så noga som möjligt. Fins inget värre än att göra ett skitgott vin sen inte minnas mängder och hur man gjorde det ett par år senare. Lovar du kommer hata dig själv ifall det händer hehe.
Användarvisningsbild
poesimannen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 05, 2006 1:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av poesimannen »

Lo har rätt. Tyvärr så har jag inte min brygglogg kvar. Men det jag minns från den satsen är följande. Jag använde storms flytande bourgogne jäst. Gjorde en förkultur 3 dagar innan jag plockade alla bär, på russin o storms och jag tror en aning socker med. Man får med en lapp i jästförpackningen om hur man gör förkulturen, jag gjorde som det stod där. Sen hade jag ca 8kg blåbär o ca 1,5 kg vita vinbär till 25 liter. Totalt nära 10kg bär.
Jag minns även att jag tillsatte jästnärsalt i början. Alkoholstyrkan blev ca 9 procent så det var inte starkt alls.

Jag har även ett svagt minne av att jag tillsatte lite svavla på slutet. Tror man har i det för att förhindra infektion.

Sen minns jag inte mer. Men ska försöka göra om det för gott blev det.

På fredag börjar semestern för mig. Ska i helgen ta en skogspromenad o se hur långt gånget blåbären är. Jag var ute o gick för några veckor sen o då fanns kart i blåbärsriset. Kanhända finns det bär med lite färg till helgen. Ska bli kul o se. Men plockningen får nog vänta någon vecka till.

God natt säger jag nu. Klockan är 00.42 och bingen kallar.
Användarvisningsbild
XenapZ
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jun 03, 2006 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av XenapZ »

Vad är medellängden för jäsning av blåbär?
Man blir ju lite sugen när man hör tallbarrsvinet pluppa här i bakgrunden ^^
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Recept för blåbärsvin

Inlägg av Lo »

vet inte riktigt, 5L omgången jag gjorde vart klar på ca 3 månader men jag stressade dom lite för det smakade så bra vid omtappning, hadde nog mått bra av en - två månader till.
Användarvisningsbild
oscles
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 27, 2006 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av oscles »

Hmm, förkultur har jag inte gjort förut och tyvärr stod det inte jästreceptet men det kan jag nog leta upp på nätet. ;)

Ja, medellängden kan vara intressant.. 3 månader låter som en väldigt lång tid men det kommer det vara värt.

En annan fråga plopppade just upp.. Hade läst någonstans att eftersom det är så svårt att jäsa blåbär kan det vara svårt att jäsa ut vinet så det hamnar på -2 till -4 öxle. Snarare att det hamnar på +10. Stämmer det?För det måste man ju veta när man ska beräkna sockermängden om jag inte missminner mig?
Användarvisningsbild
Gryphon
Bryggare
Inlägg: 136
Blev medlem: lör jan 21, 2006 1:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av Gryphon »

Hmm, angående blåbärsvin.. Tänkte också ge mig in på detta, men jag kommer inte orka plocka 10kg blåbär till en 20l sats.. Eller riskera att det blir dåligt efter så mycket arbete. Det jag skulle vilja göra är en 5-10l sats.. Kan man göra detta i en vanlig jäshink på 30l eller måste man göra någon speciallösning?
Användarvisningsbild
poesimannen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 05, 2006 1:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av poesimannen »

Jag tror att rekommendationen är att man inte ska fylla ett kärl mer än max 9/10. Så ett 30l kärl ska helst inte fyllas till mer än 27 liter. Sen om det finns ngn nedre gräns för hur lite man kan ha i har jag ingen aning om. Men jag tror inte att det gör ngt om man har i "bara" 10 liter i ett 30 liters kärl. Kan inte tänka mig att det skulle bli ngt fel för att man har i bara 10 liter i en 30 liters hink. Tryck av att det jäser skapas ju oavsett hur stort eller litet kärl man har. Så starta du lugnt din sats i 30l hinken.
Användarvisningsbild
Salle
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 21, 2005 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av Salle »

XenapZ skrev:Vad är medellängden för jäsning av blåbär?
Mitt blåbärsvin har jäst sen mitten av september förra året. Om det skulle jäsa ut allt socker skulle det bli 18 procent, med det kommer det inte göra. Jag dödar den när jag tycker att det är lagom söt/torr.

Grymt gott iaf. Rekommenderas varm. Och som sagt... plocka 10 liter blåbär är inte så fasligt jobbigt. Klart värt det!
Jag gjorde ett blåbär o äpple vin med 6 liter blåbär och lite sura äpplen. till 10 liter
Kommer inte ihåg något av propotionerna för jag förlorade loggen i ett datorhaveri.
Användarvisningsbild
oscles
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 27, 2006 2:00

Recept för blåbärsvin

Inlägg av oscles »

Tillbaka igen !!

Då har det gått en liten tid sedan jag la in denna tråd. Jag har nu haft semester och och även varit ute i skogen och plockat blåbär trots att det varit alldeles för torrt för detta. Var ute i två omgångar och gjorde även så att jag saftade alla blåbär. Tillslut fick jag ut ca 12 liter blåbärssaft. Den bör väl vara hyfsat koncentrerad men jag spädde även ut det med en del vatten för att få ut all saft.

Jag bestämde mig för att göra satsen med russin eftersom det va lättare än att plocka äpplen. Gjorde idag en förkultur enligt hemsidan Vinboken och kollade samtidigt på hemsida hur jag borde göra denna.. Min fråga är denna. Tror ni att det går bra att börja med att hälla kokande vatten på russina och när allt har gått ner till ca 25 grader tillsätta jästnärsalt, 1/3 del socker, jäst, blåbärssaft, citronsyra och vatten? Sedan låta det jäsa i ca 5 dagar med russina i och därefter plocka bort dem. Hört att man inte ska ha i torkad frukt för länge.

Eller har ni några andra förslag på tillvägagångssätt? Tyckte inte att någon av de förslag som fanns på vinboken passade mitt recept till 100 %.

Receptet kommer vara något liknande:

12 L saftad blåbärssaft
10-12 L vatten
1 Kg russin
4 Kg socker (1,5*1,5*1)
20 g jästnärsalt
50 g citronsyra
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster