Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maskrosvin, recept

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
hinken
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Maskrosvin, recept

Inlägg av hinken »

Bra recept på maskrosvin, här kommer ett gäng! (denna tråd är gammal som gatan men vi uppdaterar den varje år i alla fall)

Se även Maskrosvin 2009, Maskrosvin 2010, Maskrosvin 2011 trådarna.


Recept:
Kommer ur Tommelstads "Gör gott vin" 1983. Ger 30 liter.
15 liter m-rosor
saften av 12 citroner
3 kg russin
7,5 kg socker
jästnärsalt
vitaminer
jäst

Gör så här:
Inled lämpligen i förväg med att göra en förkultur.

Plocka blommorna en vacker solig morgon innan daggen lämnat blommorna. Endast det gula skall användas, men något grönt kommer med, och det är inte hela världen.

Völ hemkommen placerar man blommorna i lämpligt kärl, pressar citronerna kokar upp en stor mängd vatten och finfördelar russinen (jag använder köttkvarn, blir en asfaltsliknande massa).

Häll hett vatten över blommorna (eg. lika mycket som slutmängden vin skall bli, men med större volymer är det svårt att hitta tillräckligt stora kärl). Rör även ut russinmassan och tillsätt citronsaften.

När temperaturen gått ner till rumstemperatur tillsätts jästen och jästnärsalt. Härligheten får nu jäsa 3-4 dagar, varefter det är dags att separera vätska från blomstermassa (det går snabbt att skriva, men är desto jobbigare att göra. Den som känner till ett bekvämt och, ännu hellre, kladdfritt, sätt att göra detta ombedes höra av sig!). Jag tro inte man till varje pris skall pressa ut största möjliga vätskemängd, det blir mer oklarhet senare då.

För över vätskan till damejeanne eller annat jäskärl. Lös upp sockret i vatten, tillsätt detta. Tillsätt vatten så volymen uppgår till 30 liter. Snart bör den den grågulorange:a vätskan jäsa för full maskin.

Efter några veckor avtager jäsningen. Vätskan är fortfarande ogenomskinlig, men en bottensats har lagt sig. Vid ett "plopp"/minut kan man tappa om till annat jäskärl. Då vaknar jäsningen ofta till liv för ännu ett litet tag, men sedan avstannar den för gott, och vinet kan börja klarna. Även denna gång bildas bottensats. Tappa om en gång till. Tyvärr förlorar man några litrar vid omtappningarna. Denna andra gång bildades ingen bottensats och vinet vart förvånansvärt klart utan klarningsmedel, men inga garantier ges för framtida bryggningar.

Vill man nu vara på den helt säkra sidan kan jässtopp tillsättas. Tappa på väl rengjorda flaskor. Färdigt!

Kommentar: Nästa gång har jag för avsikt att gå mer noggrant tillväga med surhetsregleringen, och verkligen mäta pH. Vidare undrar jag om varmvattenmetoden verkligen är den bästa, eller om varmvattnet förstör smakämnena i blommorna. Enligt ett annat recept skall blommorna tillsättas efter ett par dagar, när jäsningen av övriga ingredienser kommit igång.

Recept nr 2
3.3 liter maskrosblommor
4.5 hg vita russin
3.7 liter vatten
1.4 kg socker
2 citroner
1 apelsin
1 pkt Bakjäst eller 1 pkt torrjäst (vanlig)

Recept nr 3
15L Maskrosor
8-10 Appelsiner
3-4 Citroner
7,8 Kg socker (icke mer smakar mer än du tror)
1 pkt Bakjäst eller 1 pkt torrjäst (vanlig)

Gör så här:
Skiva Appelsiner och Citroner, halvtunna skivor,
lägg ner bland maskrosorna bara det gula.
Slå 15L kokande vatten över alltsammans.
Låt stå 18h, sila bort appelsiner, citroner och
maskrosor. Lös sockret i 10L vatten, häll all vätska
i jäskärlet, kolla tempen tillsätt jäst, låt jäsa tills det
är klart, länge!!!!!! tappa om tills det är klart, slå
i jästopp, inget klarningsmedel. häll på flaska njut
försiktigt, Djävulskt lömskt.!!!!

/Hinken
Användarvisningsbild
Faidros_den_andre
Föredetta moderator
Inlägg: 53
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Kontakt:

Maskrosvin, recept

Inlägg av Faidros_den_andre »

Här har du ett som blir tvärsmaskigt!

http://etanol.subnet.dk/vin.htm
I vinet finns sanningen.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Maskrosvin, recept

Inlägg av Fructis »

Kolla in på http://winemaking.jackkeller.net om du scrollar ner en bra bit på den sidan ser du en länk till "Dandelion Wines" där finns 30 recept på olika varianter av maskrosvin. Kolla efter den gula rutan med blå text.

Jag skulle nog inte rekomendera att låta det vildjäsa av naturligt förekommande jäst, stor risk att det blir dåligt. Tillsätt en bra vinjäst istället och som alltid med vin av blommor, se till att tillföra lagom med jästnärsalt.

Maskrosorna har tyvärr blommat över här i Skåneland och jag hann inte plocka några. Fast dom kommer väl tillbaks en gång till i sommar ... tror jag ... hoppas jag ...
Användarvisningsbild
TheBadSeed
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: lör apr 19, 2003 2:00
Ort: Norrland

Maskrosvin, recept

Inlägg av TheBadSeed »

Det låter intressant...en mängd av olika varianter på vin maskrosor verkar det finnas...tror också på att köra med vinjäst...här upp en norrland har de nog inte blommat klart..hmm vet inte ens om de kommit så långt...får ge mig ut och kolla....recept med citron eller apelsin ja man kanske skulle testa med lime?? de med frukt tror jag mer på...
sen så behöver man väl inte vänta flera år innan man dricker det ..men antar att man borde det..
strö eller farin? ....bryggsocker??
kommentar??
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Maskrosvin, recept

Inlägg av Fructis »

Sitter här igen och rotar i trådarna som gud glömde ... men bättre sent än dåligt.

Det finns många olika sorters socker som man kan använda men allra vanligast är nog vanligt strösocker.

Farinsocker ger ju ganska mycket smak och även färg, kanske inte är så snyggt i ett vitt vin men i ett som redan är mörkt kan det ge extra fyllighet och färg. Råsocker kan man också använda ibland och sirap och honung bidrar ju också med speciella smaker.

Om man vill tillsätta nåt annat än socker så kan man ju använda druvkoncentrat som bas i ett fruktvin, det ger både mer fyllighet och socker (=alkohol). Ex. vinbär och vit druvjuice för ett lätt bärigt vin eller röd druvjuice plus björnbär. Var man köper lämpliga druvkoncentrat vet jag inte men man kan ju spara undan lite i frysen om man gör vanlig vinsats, ta undan en liter koncentrat och gör vinsatsen 5 liter mindre istället. 1 liter koncentrat kan spädas och ge 10 liter vin om man tillsätter ett par tre kilo bär eller anna frukt istället.

Som sagt, strösocker är nog det man bör köra med som standard om man inte vill ha nån speciell smak från sockret självt.

Man kan göra om strösocker till något som kallas för invertsocker också, detta socker är lättare för jästen att omvandla till alkohol och CO2 så det jäser snabbare och effektivare. Jag vet inte exakt hur stor skillnad det gör men det är ganska praktiskt för det ger en sockerlag som innehåller ganska exakt 100g socker per deciliter, bra om man inte har en våg och vill veta exakt hur mycket socker man har i. Bra eller inte ... så här gör man iallafall ... :

2 kg socker
0,8 liter vatten
2-3 matskedar citronjuice

Koka upp vattnet och häll i sockret under omrörning tills allt har löst sig, tillsätt citronjuicen och låt det sjuda på spisen i 30 minuter. Undvik att koka det för mycket. Häll upp det i en 2 liters PETflaska och fyll eventuellt på med vatten tills det blir 2 liter.

Tänk på att räkna bort samma mängd syra (citron- eller vinsyra) från receptet som är tillsatt i sockret. 3 matskedar citronjuice borde motsvara 1/2 tesked syra eller ca. en halv citron.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Maskrosvin, recept

Inlägg av Sqrewdriver »

Här kommer ett dunderrecept min pappa lärde mig,


15L Maskrosor
8-10 Appelsiner
3-4 Citroner
7,8 Kg socker (icke mer smakar mer än du tror)
1 pkt Bakjäst eller 1 pkt torrjäst (vanlig)

Skiva Appelsiner och Citroner, halvtunna skivor,
lägg ner bland maskrosorna bara det gula.
Slå 15L kokande vatten över alltsammans.
Låt stå 18h, sila bort appelsiner, citroner och
maskrosor. Lös sockret i 10L vatten, häll all vätska
i jäskärlet, kolla tempen tillsätt jäst, låt jäsa tills det
är klart, länge!!!!!! tappa om tills det är klart, slå
i jästopp, inget klarningsmedel. häll på flaska njut
försiktigt, Djävulskt lömskt.!!!!
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
Meehan
Bryggmästare
Inlägg: 225
Blev medlem: mån feb 23, 2004 1:00

Maskrosvin, recept

Inlägg av Meehan »

jag har bara en liten fråga....
fassan sa att maskrosvin måste stå 1 år innan man kan dricka de!!
annars så e de giftigt..
stämmer detta??
Schluckebier

Maskrosvin, recept

Inlägg av Schluckebier »

Tja, all alkohol äe ju giftig. Fast nu fick ju din farsa ha sitt vin i fred. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Meehan
Bryggmästare
Inlägg: 225
Blev medlem: mån feb 23, 2004 1:00

Maskrosvin, recept

Inlägg av Meehan »

nänä men asså både mossan och fassan sa att när dom satte maskrosvin förr så va de tvunget att stå runt ett år annars va de giftigt... eftersom de va gjort på maskrosor...

e detta inte alls sant då??
Schluckebier

Maskrosvin, recept

Inlägg av Schluckebier »

Har aldrig hört nåt sånt, men å andra sidan ska man nog inte dricka maskrosvin tidigare i alla fall om det ska bli riktigt gott.
Gäst

Maskrosvin, recept

Inlägg av Gäst »

Däremot är det ganska vanligt att just maskrosvin behöver lagras ett bra tag för att bli gott.

Annars kanske det bara är så att man till slut blir så desperat så att man bara måste ha i sig det ;)

//MaSTeR
Användarvisningsbild
Meehan
Bryggmästare
Inlägg: 225
Blev medlem: mån feb 23, 2004 1:00

Maskrosvin, recept

Inlägg av Meehan »

afan...
då ska jag säga de till mossan och fassan.. sätta dom på plats=)
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Maskrosvin, recept

Inlägg av Sqrewdriver »

Maskrosvin e ju mer eller mindre giftigt just pga att
det är jäst på maskrosor, men inget som måste stå ett
år! Däremot så tar det cirka 2 mån att jösa ut ordentligt,
ska jäsa svalt. jag brukar snabblagra det i diskmaskinen
och låta det stå typ 1 månad till.

Snabblagring i diskmaskin kan användas till sprit
och likörer också, ställ in drickat i glasflaskor och kör
ett program typ medelsmuts, ta ut flaskan medans den
fortfarande e varm och skruva av korken, låt lufta
5min, på med korken och skicka ner i källaren igen.
prova en flaska först för att kolla om det blir bra.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
Matarata
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tis feb 24, 2004 1:00

Maskrosvin, recept

Inlägg av Matarata »

MaSTeR skrev:Däremot är det ganska vanligt att just maskrosvin behöver lagras ett bra tag för att bli gott.
Förra sommaren så hittade jag en flaska bortglömt maskrosvin i källaren. Jag vet inte säkert hur länge den legat där men det måste vara minst 15 år. Det vinet var väldigt gott!

Fast 15 år är väl lite väl länge att vänta i de flesta fall :)
Användarvisningsbild
Meehan
Bryggmästare
Inlägg: 225
Blev medlem: mån feb 23, 2004 1:00

Maskrosvin, recept

Inlägg av Meehan »

ok...
då ska jag nog testa att göra maskrosvin när de e säsong för de...=)
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster