Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sydvinstypering

Utrustning och teknik.
Vin-Putte
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 21, 2021 10:38
Utrustning: Damejeanner o cornel

Re: Sydvinstypering

Inlägg av Vin-Putte »

Googlade igen på Sydvinstypering och hamnade på mitt egna, ett par år gamla inlägg, haha.
Jag har nu Sydvinstyperat 2 omgångar, en tredje är på g. Kan verkligen rekommendera - starkvin förbättras betydligt!
Nu gör jag inte proceduren så krångligt som i Saturnusboken; börjar med att forma en golfboll av bomull, lindar bomullssnöre runt. I bollen fäster jag ytterligare snöre som gör att man kan sänka ner bomullstussen i halvfullt jäskärl. Efter sista omtappningen dränker jag in tussen med bottensats, låter droppa av något och hänger ned i jäskärlet. Knyter fast fästtrådarna precis så att tussen nuddar ytan och hålls fuktig av vinet. Tillsluter kärlet med bomull/tyg så att syre kan vandra in. På några veckor sker en avsevärd förbättring i smak och färg. Har därefter inte behövt göra någon "konservering", utan tappar direkt på flaska. Mina första årgångar är fortfarande jättebra!
Skulle vara intressant få en "kemisk" förklaring på detta. Tror detta enbart fungerar på STARKVIN.
Rekommenderas!
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Sydvinstypering

Inlägg av Laphroaig »

Oxidation. På kemiskt språk.
Vin-Putte
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 21, 2021 10:38
Utrustning: Damejeanner o cornel

Re: Sydvinstypering

Inlägg av Vin-Putte »

Oxidation stod det. Vad är det..? Låter som att syret spelar roll? Syre från luften är väl annars inte så bra under jäsningen? Vad reagerar syret med under denna "sydvinstypering"?
Du verkar kunna detta?
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Sydvinstypering

Inlägg av Laphroaig »

Ett enkelt experiment är att hälla upp ett gott glas öl och sen låta det stå framme till nästa dag. Färg och smak lär ha förändrats drastiskt just på grund av oxidation. Alltså att syret i luften reagerar med ämnena i ölet. Vid ölbryggning gör vi allt för att undvika oxidation, men jag kan tänka mig att en del kraftiga och alkoholstarka viner kan få intressanta smaker om de får oxidera lite. Jag tillverkar inte vin själv, så du får ta mina tankar med en nypa salt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster