Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av MrLove »

Vill passa på att tipsa om ett recept som jag fått av min moster, som hon i sin tur fått av ett par gamla gummor på ett sjukhus/ålderdomshem som hon jobbar på.

10 medelstora rödbetor
2pkt russin
2kg socker
2st rågbrödscirklar
50g jäst för söt deg

Koka upp rödbetorna i 4 liter vatten, och låt det koka till dess att de är helt färglösa (flera timmar, jag kokade dem i 5). Fyll på med vatten någon gång ibland så att det hela tiden är 4 liter.
Häll över vätskan i din jäshink, men släng rödbetorna - det är smaken vi vill ha, inte de gråa och tråkiga klumparna.
Häll i sockret och rör ut det ordentligt, häll därefter i russinen, och ställ hinken att svalna i rumstemperatur.
När vätskan svalnat brer du på jästen på rågbrödscirklarna, precis som om det vore smör du bredde på dem. Lägg dem sedan med jäst-sidan nedåt i hinken.

Försegla sedan hinken och låt den stå och jäsa i en måndad. Till en början kan jäsningen vara mycket kraftig, men efter en vecka så har den nästan avstannat helt.
Låt hinken vara helt under denna månad - rör varken om eller lufta den.

Efter en månad tillsätter du jäststopp, och någon dag därefter klarningsmedel. Häll sedan över sherryn i flaskor, och låt dessa stå svalt i minst en månad.

Färdigt att smaka! Tyckte själv att smaken påminner om körsbär eller något annat sött bär. Inte alls som pytt i panna som man först kan tro ;)
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av Sauron »

:D Du anar inte hur mycket du gladde mig med detta recept, MrLove!! Som jag har letat.
Det råkar nämligen vara så att just sådant här rödbetsvin var det första hemmagjorda vin jag någonsin smakade på, och som fick mig intresserad av att börja brygga vin själv för många år sedan... Damen som bjöd på det, då för länge sedan, träffade jag härom veckan och frågade henne om receptet på vinet, men hon hade det tyvärr inte kvar och kom inte ihåg i detalj hur man gick till väga. Och så postar du detta inlägg, helt otroligt.
Kan bara hålla med dig om att det verkligen inte smakar som man kanske tror att det ska göra - min första tanke var att "rödbetor, det går väl inte att göra VIN på?" Ack så fel man hade. Det visade sig ju vara ett mycket mycket gott vin.

En fråga bara: är det verkligen inte mer än 4 liter vatten i receptet? Jag gissar att detta är ett recept som ska ge 10 liter vin, eller?
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
Hasse
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av Hasse »

OK grabbar, satt och letade efter ett nytt recept att göra vin på och det verkar som jag funnit det nu.
Först lite frågor och funderingar.
Mängden vatten, 4 eller 10 liter?
Rågbrödscirklar...varför?
Sötjäst...blir det inte bättre att använda vinjäst?
Användarvisningsbild
cykelhippie
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör okt 11, 2003 2:00
Ort: Sk?ne

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av cykelhippie »

Ahhh! Nu fick ni en bryggare i vinteride att tända på alla cylindrar, gissa vad jag skall plantera i grönsakslandet! Har smakat rödbetsvin en gång och vill minnas att det hade en kärv, oljig men alls icke oangenäm smak. Varianten med bakjäst (vilken leder till den våldsamma jäsning som nämnts ovan) på brödskivor är det traditionella receptet, men jag kan inte se någon anledning att inte använda riktig vinjäst.
The piano has been drinking, not me.
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av MrLove »

Sauron, roligt att kunna vara till nytta!
Vad gäller mängden vatten så skulle man säkert kunna ha bra mycket mer än vad jag använde om man vill göra ett vanligt vin - recepter som jag beskrev det är inget annat än en riktigt söt sherry. Kanske lite för söt, till och med.

Hasse: Rågbrödet, har inte en aning om vad man ska ha det till egentligen. Kan försöka fråga min moster nästa gång jag pratar med henne, men jag tror inte att hon vet hellet. Kanske att det ger någon smak? Typ som andra sädesslag i andra drycker...
Jästfrågan tror jag just att vi båda fick besvarad av cykelhipppie...

Kul med all respons!

Ska nog ta och smutta lite på min Sherry nu, bara för att fira lite ;)
Användarvisningsbild
slide
Bryggare
Inlägg: 169
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: K?llaren

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av slide »

Rågbrödscirklar?Vad är det?
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av Total_Terror »

slide skrev:Rågbrödscirklar?Vad är det?
Måste väl vara något slags rågbröd kanske!

Undrar också vad deras funktion är... Men kan tänka mig, eftersom det talas om vanlig brödjäst i receptet, att rågbrödet tjänar som något slags jästnärsalt? Eller nåt sånt.
Hm, man kanske skulle testa detta vin? Låter onekligen lite... annorlunda. :)
Användarvisningsbild
slide
Bryggare
Inlägg: 169
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: K?llaren

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av slide »

Jo lite annorlunda!Men dom flesta gamla recept brukar vara lite mysko om man jämför med dagen grejjer så...
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av Lillis »

Kapa ner till halva sockermänden eller dubbla det andra för det blir för sött , då är det bättre att eftersöta i stället om det blir för torrt.
Denna sherry blir mycket god , har gjort den flera gånger.
Använd bröd och bakjäst det är ju det som är tjusningen med rödbetssherry.

Lillis
Användarvisningsbild
Hugosomhelst
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 02, 2007 2:00
Ort: Skogen i norra Sm?land

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av Hugosomhelst »

Har någon fler recept på rödbetsvin?
Hittar inget bra utan bröd ock bakjäst.
KalasKamp
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 10, 2008 6:19

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av KalasKamp »

Har gjort ett antal omgångar rödbetssherry genom åren, utvecklat receptet lite.

1 kg rödbetor
5 liter vatten
1½ kg strösocker
250g russin
1½ pkt kronjäst, det funkar med vilket som, men jag tycker att den vanliga (alltså ej för söta degar) lämnar färre bismaker efter sig.

Det går bra att multiplicera receptet med 4.5 för att få en full jäshink. Går bra att koka ut rödbettorna i eftersom också, om man inte kan få ner 25 liter i en och samma panna.

Börja med att skölja och borsta rödbetorna, dela varje rödbeta i fyra bitar så går koket betydligt snabbare. Ännu mindre bitar kan nog göra att det går ännu snabbare, men då kan det bli svårt att plocka ur bitarna sen.

Koka under lock tilldess att rödbetorna bleknat. Beroende på säsong är rödbetorna olika färska. Mindre färska rödbetor tappar inte färgen helt. Om du hållit på att koka i 6 timmar så är det definitivt dax att lägga av och tappa upp.

Medan koket är igång rengör jäshink, slevar och så som ska användas i processen. Desinficering är inte nödvändigt (den är ganska resistent av sig själv) men att rekomendera, eftersom du annars kan få tillväxt av bakterier och mögel. (Detta kan i vissa fall dröja med att visa sig till långt efter att du tappat upp det på flaska.)

Sätt i sockret och russinen i jäshinken. Häll i rödbetsavkoket och rör om. Plocka fram en termometer och vänta med att smula i jästen tills temperaturen kommit ner till 40 grader. Har du bråttom kan du tappa upp kallvatten i badkaret och låta jäshinken stå där på kylning. Is i vattnet gör att det går ännu snabbare.

Kronjäst fixar 40 grader, inga problem. När du smulat i all jäst, rör om ordentligt och sätt på ett tättslutande lock. Det bästa är att ha ett jäsrör i locket, dom kostar 7 spänn på ÖoB, en väl värd investering. Har du inget jäsrör så måste du se till att det finns en liten springa nånstans så att gaserna jästen genererar kan fly ut, annars kommer trycket att öppna den locket av sig själv för dig.

Under dom första dagarna så är det fördelaktigt för jäsningen om du skakar runt jäshinken för att syresätta jästen.

När 33 dagar har gått, ta en ren slev, öppna locket och plocka bort russinen. Om du har en jäshink med jäsrör, plocka bort jäsröret och låt hålet vara öppet. Har du lock på hinken, låt locket ligga lite öppet. Gladpack över hinken, gör ett par hål i gladpacken.

Om du har tid och ork, tappa om satsen till en ny jäshink alternativt en dunk eller pet-flaskor, lämna bottensatsen. Det går snabbt och smidigt med en hävert. Det som ligger i botten är jästen, den har gjort klart sitt jobb och vi vill inte ha någon efterjäsning.

Efter ytterligare 30 dagar är det dax att tappa upp på flaska. Har du inte tappat om Sherryn så får du vara riktigt försiktig. Om du får med jäst i flaskorna så kan det efterjäsa med följden att flaskorna exploderar.

Du kan tappa på vilken slags flaskor du vill, plats går utmärkt, men det ser ju snyggare ut med glasflaskor och riktiga korkar. Om du tappar upp på glasflaska med kork, kom ihåg att de ska förvaras liggande för att korken ska hålla sig i form. (Annars torkar den ihop.)

Om du efter att ha tappat upp på flaskor upptäcker att det är en gräslig bottensats i dom så är det inga problem att tappa om en gång till.

Volym procenten? Har jag ingen aning om. Men rätt starkt blir det, drar bättre än starköl. Om man dricker riktigt mycket en kväll så kan urinen bli röd, spännande.
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av gullitskatt »

Denna rödbets sherryn måste väl bli mångfallt bättre med en bra och ordentlig jäst, än vanlig bakjäst som bara är ute efter skapa kolsyra.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av trippp »

Kalaskamp: Syresätta jästen? Det vill man väl inte göra? Då blir det ju vatten i stället för sprit!
Jästsvampen förbrukar socker och avger koldioxid och vatten som två av tre huvudsakliga biprodukter. När tillgången till syre runt svampen tar slut så avger den istället för vatten sin tredje huvudsakliga biprodukt, etanol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4st

Hur som helst ska jag prova "originalreceptet" högst upp, men det får bli en liten slatt i en petflaska eftersom alla mina jäshinkar är upptagna. Rågbrödet känns lite som något som lätt blir väldigt sunkigt, men vi får väl se hur det går.
KalasKamp
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 10, 2008 6:19

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av KalasKamp »

trippp skrev:Kalaskamp: Syresätta jästen? Det vill man väl inte göra? Då blir det ju vatten i stället för sprit!
Ja. Det är därför du gör det i böran av processen. Jästen förökar sig bättre och hinner käka upp mer socker innan den tillslut dör själv av alkoholen. Om man inte gör det får man en svagare, sötare sherry istället.

Har som sagt provat många olika varianter. Ett alternativ är att vispa runt hela soppan ordentligt innan man tillsätter jästen.
KalasKamp
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 10, 2008 6:19

Sherry på Rödbetor - Recept (rödbetssherry)

Inlägg av KalasKamp »

gullitskatt skrev:Denna rödbets sherryn måste väl bli mångfallt bättre med en bra och ordentlig jäst, än vanlig bakjäst som bara är ute efter skapa kolsyra.
Kan mycket väl stämma. Men den blir bra på vanlig bakjäst också. Har provat med lite andra jäster för länge sedan, det blev rätt misslyckat. Kan i och för sig bero på att jag hade en dålig jäst och inte gjorde någon förkultur.

Edit: Om du eller någon annan har provat så kan ni väl rapportera resultaten?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster