WLX Färsk jäst

Registreringsdatum: 08 november 2004 Inlägg: 19
|
Postat: lör feb 19, 2005 17:11 Rubrik: Vinosol körsbärsvin (ej snabbvin) recension |
|
|
Namn: Vinosol körsbärsvin.
Pris: 99 kr.
Druvor: Okänt, men är på rödvinsbas.
Framställning: Jag följde anvisningarna *nästan* helt. Receptet angav att det var för 23 L, och man skulle då tillsätta 5 kg socker. Jag tillsatte 6 kg socker eftersom jag tänkt göra en sats på 27 L. Dessutom tillsatte jag ca 1 kg passerade röda druvor. Detta för att inte riskera att vinet skulle bli vattnigt av den ökade spädningen. Efter att vatten och socker blandats så tillsätter man 1 L rödvinskoncentrat samt jästen (färdigt med jästnärsalt). Detta är en mycket enkel sats med få påsar att hålla reda på. Därefter kom jäsningen igång oroväckande långsamt, det tog 2 dagar men sedan gick det undan. Detta är inget 4-veckorsvin utan det jäser ut på ca 2,5 vecka. Efter denna tid tillsatte jag ytterligare 1 kg socker för att få ett ännu starkare vin, men jäsningen återstartade bara marginellt. När 3,5 veckor passerat tillsatte jag påsen med körsbärsarom samt jässtopp och klarningsmedel. Normalt brukar klarningsmedel vara ganska snabbverkande, så är fallet tyvärr ej här. Efter några dagar hade det fortfarande inte klarnat i nämnvärd utsträckning så jag tappade upp på flaskor iallafall. Troligtvis beror den dåliga klarningen på att jag tillsatt de passerade druvorna innan. Jag kan nu se en viss bottensats i flaskorna, inte så snyggt.
Doft & smak: En kraftig men angenäm arom av körsbär. I bakgrunden finns en söt rödvinsdoft.
Smaken är mycket söt och påminner om doften. Körsbärssmaken är framträdande men rödvinssmaken kommer fram och är nästan lika stark. Trots att detta vin har uppenbart hög alkoholstyrka försvinner spritsmaken mycket tack vare körsbären och sötman.
Användningsområde: Ett klockrent partyvin och framställdes även i just det syftet. Lättdrucket, gott och starkt!
Den som vill ha ett finare vin bör satsa på mindre sötma eftersom rödvinsbasen blir mer framträdande då.
Poäng: 9, inte en 10 p.g.a. något bristfällig dokumentation.
Prisvärdhet: 10
Lagringsbarhet: Går att dricka direkt, ingen lagring är nödvändig. Framtiden får utvisa om detta vin får ytterligare egenskaper efter en tid i "vinkällaren".
Kommentarer: Mycket enkel framställning med lågt pris och förvånansvärt bra resultat. Jag kommer nog att hålla mej till detta märke även i framtiden. |
|